زیرصد سنجش

معرفی رشته های پیراپزشکی

معرفی رشته های پیراپزشکی

برای معرفی رشته های پیراپزشکی می توان گفت رشته‌هایی که جزو کادر اصلی پزشکی هستند و به مهارت هایی  اطلاق می شود که مرتبط با حفظ سلامتی افراد است. در اصل این رشته‌ها به نوعی مکمل رشته‌های پزشکی با تخصص‌های مختلف به شمار می‌روند.

در یک تعریف کلی می توان گفت رشته های پیراپزشکی به آن دسته از رشته‌های مرتبط با پزشکی و درمان گفته می شود که در کنار متخصصین به تشخیص، مراقبت، انجام فرآیند درمانی  می‌پردازند. فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها اغلب در محیط‌های درمانی کار می‌کنند و با بیماران ارتباط مستقیم دارند.

رشته‌های پیراپزشکی از زیرمجموعه گروه‌های کنکور تجربی محسوب می‌شوند و با توجه به نیاز افراد جامعه به خدمات این رشته‌ها، همچنان تقاضا برای تحصیل درآن‌ها در حال افزایش است.

رشته‌هایی نظیر فیزیوتراپی، هوشبری، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی، پرستاری و مامایی جزو پردرآمدترین رشته‌های پیراپزشکی در کشور ایران هستند. در ادامه با معرفی رشته های پیراپزشکی با ما همراه باشید.

لیست معرفی رشته های پیراپزشکی

معرفی مختصر رشته‌های برتر پیراپزشکی

با توجه به رقابت بالای داوطلبان گروه تجربی برای ورود به رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و همچنین ظرفیت محدود این رشته ها در دانشگاه ها، شناخت و آگاهی نسبت به رشته‌های پیراپزشکی، می تواند به انتخاب بهتر داوطلبان و متقاضیان گروه تجربی برای ورود به رشته های پرکاربرد در حوزه خدمات درمانی و پیراپزشکی منجر شود.

از جمله رشته‌های پرطرفدار پیراپزشکی می‌توان به رشته‌هایی نظیر پرستاری، مامایی، هوشبری، فیزیوتراپی و علوم آزمایشگاهی اشاره کرد.

رشته اتاق عمل نیز از دیگر رشته‌های پیراپزشکی پرطرف‌دار محسوب می‌شود که نه تنها در کشور ایران، بلکه در جهان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به اختصار به معرفی مجموعه رشته‌های پیراپزشکی می‌پردازیم.

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی از پرطرفدارترین رشته‌های پیراپزشکی است که هرسال داوطلبان زیادی برای ورود به دانگاه و ادامه تحصیل در این رشته به رقابت می پردازند. این رشته در ایران بازارکار خوب و درآمد قابل توجهی دارد. دانشجویان پس از تحصیل در این رشته، می‌توانند در بیمارستان ها، مراکز درمانی و کلینیک های خصوصی به درمان فیزیکی افراد بیمار کمک کنند. درمان آسیب‌های فیزیکی بیماران در اثر سوانح، بیماری‌هایی همچون اس‌ام، سکته مغزی و … و بهبودی آن‌ها بدون تزریق دارو، از اهداف اصلی این رشته به شمار می‌رود.

رشته مامایی

رشته مامایی از دیگر رشته‌های پیراپزشکی است که جایگاه خوبی برای اشتغال دارد. داوطلبان و متقاضیانی که قصد دارند در این رشته پذیرفته شوند، لازم است به دروس شیمی و زیست اهمیت بیشتری بدهند. وظایف کلی یک کارشناس مامایی عبارتند از معاینه، مراقبت و تشخیص مشکلات دختران در سنین بلوغ، معاینه و مراقبت های پیش از بارداری و همچنین پیگیری وضعیت سلامت مادر و نوزاد در حین و بارداری و پس از زایمان و در مواردی که نیاز است بیمار را برای بررسی و درمان تخصصی به متخصص زنان یا اطفال ارجاع دهد.

لازم به تاکید است که امکان ادامه تحصیل برای رشته مامایی در مقاطع ارشد و دکتری فراهم است.

رشته پرستاری

رشته پرستاری که چندین سال است جایگاه شغلی، اجتماعی و حرفه ای بسیار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است و جزو پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته‌های پیراپزشکی به شمار می‌رود، پس از پزشکی مهمترین شغل در حوزه خدمات درمانی و مراقبت های پزشی محسوب می شود.

متقاضیان ورود به رشته و حرفه پرستاری باید بر مباحث دروس زیست‌شناسی و شیمی به خوبی مسلط باشند. علاوه بر توان علمی و دانش حرفه ای بالا، برای موفقیت در رشته و شغل پرستاری، افراد باید روحیه همدردی، صبوری و استقامت بالایی داشته باشند، چرا که هدف اصلی افراد فارغ التحصیل در رشته پرستاری، مراقبت از وضعیت جسمی بیمارانی است که به دلایل مختلف توان مراقبت از خود را ندارند و برای طی دوره درمان بیماری با مراجعه به مراکز درمانی، نیازمند توجه و مراقبت دارند.

رشته هوشبری

 این رشته پرتقاضا نیز از درآمد خوبی برخوردار است. داوطلبانی که متقاضی ادامه تحصیل در رشته هوشبری هستند، لازم است به درس زیست شناسی بسیار اهمیت بدهند.

هوشبری با رشته بیهوشی کاملا تفاوت دارد. کارشناس هوشبری در کنار متخصص بیهوشی که یکی از رشته های تخصص پزشکی است، به بررسی وضعیت بیمار پیش از بیهوشی، در حین بیهوشی و پس از به هوش آمدن می پردازد.

فارغ‌التحصیلان رشته هوشبری همچنین وظیفه آماده کردن تجهیزات بیهوشی پیش از عمل را برعهده دارند و در طول دروان تحصیل با کلیه تجهیزات مورد استفاده در حیطه بیهوشی بیماران برای جراحی‌ها و عمل‌های مختلف آشنا می‌شوند.

رشته اتاق عمل

رشته اتاق عمل مانند موارد قبلی از جمله رشته‌های محبوب و پردرآمد پیراپزشکی است. دانشجویان در زمان تحصیل در رشته اتاق عمل با اصول فنی اتاق عمل، تجهیزات و فناوری‌ها، مراقبت از بیماران در حین و بعد عمل آشنا می‌شوند.

رادیوتراپی

رشته رادیولوژی که چند سالی است با نام کارشناسی تکنولوژی پرتودرمانی شناخته می شود، با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات پرتودرمانی به درمان انواع تومورها، سرطان‌ها و برخی از انواع بیماری خودایمنی می پردازد.

بینایی‌سنجی

فارغ التحصیلان رشته بینایی‌سنجی که با عنوان اپتومتری نیز شناخته می شود، به تشخیص بیماری ها، مراقبت های اولیه بینایی، معاینات معمول سلامت چشم و تشخیص اولیه بیماری های احتمالی می پردازد و بعد از تشخیص بیمای در صورت نیاز بیمار را برای درمان تخصصی به متخصصان چشم‌پزشکی ارجاع می دهند.

شنوایی‌سنجی

کارشناسان شنوایی‌سنجی وظیفه بررسی سلامت گوش و توانایی شنوایی را بر عهده دارند. معاینه میزان شنوایی، سلامت پرده گوش و سایر موارد مرتبط با گوش و شنوایی توسط کارشناس شنوایی سنجی انجام می شود و در صورت بروز بیماری، افراد را به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می دهند.

همچنین تجویز، قالب‌گیری، ساخت و رفع ایرادات سمعک و ابزارهایی کمک‌شنوایی از دیگر وظایف فارغ التحصیلان این رشته است.

لیست کامل رشته های گروه آزمایشی تجربی را می توانید اینجا مشاهده نماید.

سخن آخر

همانطور که گفته شد، رقابت در گروه تجربی بر سر ورود به رشته ها و دانشگاه های تراز اول بسیار بالاست. از همین رو شناخت کامل از تمام رشته های غیرپزشکی گروه تجربی به ویژه رشته های پردرآمد پیراپزشکی، می تواند به داوطلب در انتخاب بهترین رشته‌های دانشگاهی کمک بسیار زیادی کند.

متقاضیان رشته های پیراپزشکی باید به این نکته توجه داشته باشند که مجموعه رشته‌های پیراپزشکی به دلیل ماهیت درمانی آن و ارائه در وزارت بهداشت، مانند سایر رشته‌های گروه پزشکی دارای طرح خدمت نیروی انسانی به مدت دو سال هستند که برای برخی از رشته‌ها گذراندن این دوره اجباری است و برای برخی دیگر از رشته ها اختیاری است. در رشته‌هایی که طرح اجباری دارند،‌ دانشجویان نمی‌توانند قبل از گذراندن طرح در آزمون های استخدامی و یا کنکور مقاطع تحصیلی بالاتر شرکت کنند.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب