زیرصد سنجش

دانشگاه های پردیس خودگردان چیست؟

دانشگاههای پردیس خودگردان

در هنگام انتخاب رشته و با مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته و دانشگاه، با اسامی و انواع مختلفی دانشگاه ها مواجه می شویم. که برخی از این اسامی ممکن است برای شما جدید و نا آشنا باشند؛ یکی از این اسامی، دانشگاه های پردیس خودگردان هستند که قصد داریم در این نوشته به معرفی آن بپردازیم.

دانشگاه پردیس خودگردان چیست؟

با توجه به اینکه در سال های اخیر دانشگاه های جدید با اسامی و شرایط متفاوتی مانند پردیس خودگردان ایجاد شده اند و اطلاع رسانی پیرامون آن‌ها کم صورت گرفته است، اغلب برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سوالات زیادی در ارتباط با آن پیش می آید. مانند نحوه ثبت نام، شهریه، ارزش مدرک تحصیلی و …

دانشگاه های پردیس خودگردان که به آن پردیس بین الملل دانشگاه های دولتی نیز گفته می شود، که اقدام به دریافت شهریه از دانشجویان پذیرفته در این دانشگاه ها می کند.

دانشگاه های پردیس خودگردان با هدف افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو، کاهش مهاجرت به قصد تحصیل و همچنین پذیرش دانشجویان غیر ایرانی تاسیس و گسترش یافت.

تا سال 1392 پذیرش دانشجو در دانشگاه های پردیس خودگران به صورت نیمه متمرکز انجام می شد. در پذیرش به صورت نیمه متمرکز، با اعلام نتایج، سه برابر ظرفیت هر رشته محل به مصاحبه دعوت می شوند و پس از انجام مصاحبه و بررسی صلاحیت های مدنظر آن واحد دانشگاهی، نفرات پذیرفته شده نهایی اعلام می گردند.

اما از سال 1393 نحوه پذیرش واحدهای پردیس خودگردان از نیمه متمرکز به متمرکز تغییر وضعیت داد و قبولی در این دانشگاه ها یک مرحله ای و براساس اعلام نتیجه سازمان سنجش (کنکور سراسری یا پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی) صورت می گیرد.

در این جا بخوانید: معرفی پذیرش ظرفیت مازاد

دانشگاه پردیس خودگردان

نحوه پذیرش دانشگاه های پردیس خودگردان

پردیس های خودگردان بر اساس قوانین و ضوابط آیین نامه های مربوط به دانشگاه ها و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور با شرکت در کنکور سراسری و یا انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی اقدام بخ پذیرش دانشجو می نمایند.

همانطور که گفته شد، پذیرش در تمام واحدهای پردیس خودگردان به صورت نیمه متمرکز انجام می شد. اما در سال های اخیر این امر از حالت قانون کلی خارج شده و تنها در برخی از رشته های خاص در برخی دانشگاه ها مثل امیرکبیر و … پذیرش به شرط قبولی در مصاحبه انجام می شود.

شهریه دانشگاه پردیس خودگردان

شهریه دانشگاه های پردیس خودگردان مطابق تصمیمات هیات امنای هر دانشگاه و براساس مصوبات وزارت علوم تعیین می شود و از دو بخش شهریه ثابت و شهریه متغیر تشکیل می شود.

نکته حائز اهمیت در ارتباط با انتخاب رشته برای دانشگاههای پردیس خود گردان این است که پیش از انتخاب رشته های این دانشگاه ها، حتما از میزان شهریه آن اطلاع کسب نمایید. چرا که شهریه این دانشگاه ها در میان تمامی دانشگاه های شهریه پرداز، از بالاترین میزان برخوردار است.

امکانات رفاهی در دانشگاههای پردیس خودگردان

این دانشگاه ها بابت ارائه امکانات رفاهی مانند خوابگاه، سلف سرویس و غذا، سرویس رفت و آمد و … تعهدی به دانشجویان ندارند، مگر در شرایط خاص و بنا به تشخیص و ضرورت دانشگاه.

امکانات رفاهی رایگان دانشگاه های دولتی مختص دانشجویان دوره های روزانه و گاهاً دوره های شبانه بوده و به دانشجویان دوره های خودگردان تعلق نمی گیرد.

اعتبار و ارزش مدرک دانشگاه های پردیس خودگردان

مدرک پردیس با امضای ریاست و معاونت آموزشی دانشگاه مربوطه صادر می ‌شود و فرمت آن کاملاً مشابه مدارک دوره‌های روزانه است ؛ بر اساس شیوه نامه تأسیس پردیس‌ های خودگردان در متن مدرک عنوان « پردیس دانشگاهی » به عنوان دانشکده محل تحصیل ذکر می ‌شود .

و نکته آخر اینکه معمولا کلاس های پردیس با دوره روزانه جدا است و در محل ساختمان پردیس خودگردان تشکیل می شوند. اساتید پردیس اغلب همان اساتید دوره روزانه هستند و گروه های پردیس نیز توسط گروه های علمی روزانه مدیریت می شوند.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب