زیرصد سنجش

محیط مناسب برای مطالعه

محیط مناسب برای مطالعه

یکی از سوالات پرتکرار دانش آموزان در جلسات مشاوره در رابطه با ویژگی های محیط مناسب برای مطالعه است. بخش زیادی از میزان کیفیت و اثربخشی مطالعه شما به طور مستقیم به شرایط محیطی که در آن درس می خوانید دارد.

داشتن یک مکان مناسب و ایده ‌آل برای مطالعه، اولین نیاز دانش آموزان دبیرستانی و داوطالبان کنکور است. مطالعه در یک مکان مناسب سبب می شود با آرامش و دقت بیشتری مشغول به درس خواندن شوید و با افزایش میزان تمرکزتان مطالب بیشتر و عمیق تر در حافظه تان ثبت شود. همچنین با داشتن مکان مطالعه مناسب در مدت زمان کوتاهی راندمان یادگیری بسیار بالاتری خواهید داشت.

محیط مناسب برای مطالعه چه ویژگی هایی دارد؟

برای انتخاب و آماده سازی شرایط محیط مناسب برای مطالعه باید بدانیم که آن محیط چهخ ویژگی هایی باید داشته باشد تا به عنوان یک فضای استاندارد برای درس خواندن در نظر گرفته شود.

  • استفاده از یک مکان ثابت برای مطالعه روزانه

در حالت کلی بهتر است در یک محیط ثابت درس بخوانید. آشنا بودن شما با محیطی که قصد دارید در آن مطالعه کنید، باعث می شود حین مطالعه کم تر حواستان پرت شود و تمرکزتان افزایش یابد. در واقع اینکه در یک مکان ثابت مطالعه دروس خود را انجام دهید و در آن مکان کاری جز درس خواندن انجام ندهید، ذهن شما را نسبت به آن مکان شرطی می کند و با گذشت زمان میزان دقت و تمرکز شما هنگام مطالعه در آن مکان افزایش می یابد.

  • وجود سکوت و آرامش نسبی در محیطی که برای مطالعه در نظر دارید.

آرامش در زمان مطالعه یکی از عوامل اصلی در بالا بودن کیفیت درس خواند است و در نظر داشتن این نکته، ضروری است که در محیط مطالعه سکوت برقرار باشد. سر و صدای محیط یکی از عوامل حواس پرتی است، بنابر این برای اینکه تمرکزتان در هنگام مطالعه و یادگیری درس ها بهم نریزید، در انتخاب محیط مناسب برای مطالعه از لحاظ سکون و سکوت دقت کنید.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است بسیاری از شرکت کنندگان کنکور هنگام برگزاری آزمون سراسری در محیطی قرار گیرند که به هر دلیلی سر و صدا داشته باشد. بنابراین بد نیست که گاهی شرایط را به شکلی تغییر دهید که با کمی تغییر در صدای محیط تمرکزتان دچار مشکل نشود.

  • مناسب بودن شرایط دمایی و نور مکانی که در آن به مطالعه می پردازید.

برای افزایش راندمان یادگیری و ایجاد تسلط محیط مناسب برای مطالعه باید دارای تهویه خوب، نور کافی و دمای مناسبی باشد. در حالتی که محیط مطالعه تهویه نامناسبی داشته باشد، با گذشت زمان به دلیل کاهش سطح اکسیژن خون، خسته  خواب آلود می شوید و انرژی شما کاهش می یابد. همچنین در نظر داشته باشید که بهترین رنگ نور برای محل مطالعه ترکیبی از رنگ های زرد و سفید است که از خستگی زودرس چشم در هنگام مطالعه جلوگیری می کند.

  • رنگ آمیزی مناسب دیوار های مکان مطالعه

فضایی که در آن قرار است به طور مستمر و ساعات طولانی مطالعه داشته باشید، باید به گونه ای رنگ آمیزی شده باشد که در طول درس خواندن سبب خستگی شما نشود. البته بهتر است از رنگ های شاد و روشن برای رنگ آمیزی استفاده شود تا فضای نشاط آوری را ایجاد کند. علاوه بر اهمیت رنگ آمیزی، تمیز و مرتب بودن مکان مطالعه از آشفتگی ذهنی و به وجود آمدن مشکلاتی از این قبیل جلوگیری می کند و این امکان را به شما می دهد که با تمرکز بیشتری به مطالعه بپردازید.

  • در اختیار داشتن ساعت و برنامه مطالعاتی در محل مطالعه

وجود داشتن ساعت و برنامه مطالعاتی سبب می شود که شما برنامه ریزی شده مطالعه کنید و از طرف دیگر باعث می شود که برای رسیدن به هدف های مشخص شده با تمام توان خود تلاش کنید و انگیزه داشته باشید.

  • داشتن میز و صندلی

به دلیل اینکه قرار است مدت زمان طولانی را در حالت نشسته سپری کنید، داشتن میز و صندلی مناسب از به وجود آمدن بیماری های ستون فقرات و گردن جلوگیری می کند. نحوه ی نشستن روی صندلی باید به گونه ای باشد که زانوها با زاویه 90 درجه قرار بگیرند و کف پا روی زمین باشد.

علاوه بر نکات ذکر شده برای داشتن یک محیط مطالعه مناسب باید به زمان مطالعه هم توجه کافی داشته باشید تا بتوانید به بهترین نتیجه دست یابید.

توجه به شرایط محیط و آماده کردن آن بر اساس استانداردهای لازم، به بهبود کیفیت و همچنین افزایش ساعات مطالعه شما کمک بسیار زیادی می کند. در واقع محیط مناسب برای مطالعه از آن دست عوامل تاثیرگذار بر موفقیت است که در اغلب مواقع از سوی دانش آموزان و خانواده های آنها مورد بی توجهی قرار می گیرد. در صورتی که تجربه و تحقیقات علمی ثابت کرده است که محیط درس خواندن به اندازه تغذیه و حتی منابع آموزشی کنکور در کسب نتیجه دلخواه تاثیرگذار هستند.

امید است با به وجود آورد محلی مناسب و با نشاط و پیدا کردن بهترین زمان مطالعه با توجه به شخصیت خود به بهترین نتیجه در کنکور سراسری دست پیدا کنید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب