زیرصد سنجش

ظرفیت مازاد دانشگاه چیست؟

ظرفیت مازاد دانشگاه چیست؟

زمانی که فرصت انتخاب رشته آغاز می شود، در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور، مقابل برخی از کدرشته‌محل ها برای نوع دانشگاه، عنوان ظرفیت مازاد درج شده است. اما ظرفیت مازاد دانشگاه چیست؟ در ادامه این نوشته به معرفی و بررسی این عنوان می پردازیم.

با نزدیک شدن زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، داوطلبان کنکور به دنبال شناخت رشته ها و دانشگاه ها هستند. در این میان ممکن است رشته، دانشگاه و شهر مورد نظر آنها، با عنوان ظرفیت مازاد ثبت شده باشد. یکی از سوالاتی که اکثر داوطلبان کنکور می پرسند این است که ظرفیت مازاد چیست، چه ویژگی هایی دارد؟ شرایط پذیرش در این نوع رشته-دانشگاه ها چگونه است؟ و تحصیل در آنها چه تفاوتی با سایر دانشگاه ها دارد؟ این نوع از رشته-دانشگاه چه تفاوتی با پردیس خودگردان دارد؟ در ادامه به این پرسش ها پاسخ می دهیم.

ظرفیت مازاد دانشگاه چیست؟

در سال 1393 ظرفیت مازاد به عنوان یکی از قوانین پذیرش دانشجو برای برخی از دانشگاه ها در نظر گرفته شد. بر اساس این قانون دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های آزاد علاوه بر ظرفیت معمول دانشگاه می توانند به صورت مازاد اقدام به پذیرش دانشجو کنند.

شرایط تحصیل دانشجویان پذیرش شده در ظرفیت مازاد دانشگاه تفاوت هایی با شرایط تحصیل دانشجویان در دیگر رشته ها دارد که در این نوشته به بررسی این تفاوت ها می پردازیم.

تمامی دانشگاه های کشور بر اساس تعداد اساتید و خدمات آموزشی خود یک ظرفیت مشخص و محدود برای پذیرش دانشجو دارند و هر سال موظف هستند تا این ظرفیت را وزارت علوم اعلام نمایند تا بر اساس آن، تعداد دانشجوی پذیرفته شده در هر سال تحصیلی را مشخص نمایند.

دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز همانند دیگر دانشگاه های کشور، دارای ظرفیت مشخصی برای پذیرش دانشجو هستند و در هر مسال تحصیلی، تعداد مشخص و تعیین شده ای دانشجو پذیرش می کنند.

اما بر اساس میزان متقاضیان ثبت نام در دانشگاه های علوم پزشکی، این امکان به این دانشگاه ها داده شده تا بتوانند علاوه بر ظرفیت اصلی خود، به پذیرش دانشجو بر اساس ظرفیت مازاد دانشگاه بپردازند.

ظرفیت مازاد دانشگاه با ظرفیت پردیس خودگردان متفاوت است.

آن دسته از دانشگاه هایی که نمی توانند پذیرش دانشجو در ظرفیت پردیس خودگردان داشته باشند، می توانند اقدام به پذیرش دانشجو در ظرفیت مازاد کنند.

دانشجویان پذیرش شده در ظرفیت مازاد دانشگاه بایستی حتما به صورت ترمی، شهریه پرداخت کنند.

در ظرفیت مازاد دانشگاه معمولا میزان شهریه تعیین شده برای دانشجویان پذیرش شده از سوی دانشگاه به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

اگر شما متقاضی ثبت نام در رشته های پزشکی و پیراپزشکی می باشید ولی رتبه خوبی ندارید می توانید در ظرفیت مازاد دانشگاه ثبت نام کنید.

در ظرفیت مازاد دانشگاه، شرایط تحصیل و میزان شهریه دریافتی از دانشجو ، مطابق با شرایط تحصیل در دانشکده های پردیس خودگردان است؛ شهریه ظرفیت مازاد دانشگاه های مختلف، می توانند بر اساس نوع رشته، سال ورودی و تعداد واحدهای دریافت شده توسط دانشجو، متفاوت باشد.

به صورت ترمی شهریه ثابت و بر اساس تعداد و نوع واحدهای انتخابی شهریه متغیر پرداخت می نمایید. اما به طور معمول محل تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در این نوع رشته-محل‌ها، همان دانشکده های اصلی دانشگاه ها هستند.

رشته های ظرفیت مازاد دانشگاه

رشته هایی که در قالب ظرفیت مازاد دانشگاه ها اعلام ظرفیت می شوند، جزو رشته های بسیار پرطرفدار به حساب می آیند. به طور مثال رشته های پزشکی و پیراپزشکی جزو رشته هایی هستند که به طور معمول دارای ظرفیت مازاد دانشگاه هستند.

دانشگاه آزاد نیز از جمله دانشگاه هایی است که اقدام به پذیرش دانشجو با ظرفیت مازاد می کنند و دانشگاه های دولتی و علوم پزشکی های روزانه کمتر اقدام به پذیرش دانشجو به صورت ظرفیت مازاد می نمایند.

دانشجویانی که نتوانند در هر یک از دانشگاه های روزانه و یا پردیس خودگردان موفق شوند، می توانند منتظر اعلام دانشگاه ها برای پذیرش ظرفیت مازاد دانشگاه ها باشند تا در صورت امکان ثبت نام در رشته ها، بتوانند در رشته مورد علاقه خود ثبت نام نمایند.

بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور، داوطلبان باید در انتظار انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته باشند تا واحدهای دانشگاه آزاد و دانشگاه های علوم پزشکی برای داشتن ظرفیت مازاد و یا نداشتن این ظرفیت نشخص شوند.

معمولا بعد از اعلام ظرفیت مازاد یک مهلت زمان خاصی برای داوطلبان در نظر گرفته می شود تا بتوانند اقدام به ثبت نام در این رشته ها نمایند.

رشته هایی که معمولا دارای ظرفیت مازاد می باشند عبارتند از:

رشته های ظرفیت مازاد دانشگاه
رشته های ظرفیت مازاد دانشگاه

 

به طور کل رشته-محل‌های ظرفیت مازاد جز رشته های شهریه پرداز محسوب می شوند و مزیت اصلی آنها در امکان انتخاب رشته های پرطرفدار گروه پزشکی و پیراپزشکی است و داوطلبانی که موفق به کسب رتبه قابل قبولی برای دوره های روزانه گروه پزشکی نشده اند، یک امکان و فرصت مناسب برای تحصیل در این رشته ها خواهند داشت.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب