زیرصد سنجش

گام های موفقیت در کنکور | بررسی 3 گام اصلی برای قبولی در کنکور

3 گام تا موفقیت در کنکور

مهم ترین هدف مشترک برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه موفقیت در کنکور است. اکثر دانش آموزان از آغاز تحصیل خود در دوره دبیرستان برای ورود به دانشگاه های تراز اول و ادامه تحصیل در رشته دلخواه‌شان برنامه ریزی می کنند و پرسش و تحقیق اکثر آنها در رابطه با بهترین روش های برنامه ریزی و مطالعه دروس به منظور کسب بهترین نتیجه در کنکور سراسری است. در این نوشته قصد داریم برای رسیدن به بهترین نتیجه، مهم ترین گام های موفقیت در کنکور را در قالب سه گام مهم و اساسی بررسی نماییم.

گام های موفقیت در کنکور

برنامه ریزی برای درس خواندن با هدف کسب رتبه عالی در کنکور روش های متفاوتی دارد. هر کس بنابر شرایط فردی، تحصیلی و امکاناتی که در اختیار دارد باید برنامه مختص به خود را طراحی و اجرا کند. برای برنامه ریزی اصولی باید از گام های مهم موفقیت در کنکور مطلع باشید. در حالت کلی برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور را می توان در سه گام اساسی تعریف کرد.

ورود به دانشگاه ‌تراز اول و قبولی در رشته­‌ی دلخواه بی‌شک آرزوی هر دانش آموز است. در سال‌های اخیر و با افزایش تعداد داوطلبان کنکور و تشدید رقابت در کنکور، باور قبولی در رشته‌های خوب دانشگاهی برای بسیاری از دانش آموزان سخت شده است.

اما آنچه قطعی و ثابت شده است این است که هر دانش آموزی با هر سطح و پایه ای، با داشتن یک برنامه جامع و استاندارد و اجرا دقیق و همه جانبه آن، می تواند به بهترین نتیجه و موفقیت در کنکور درست یابد.

اینجا بخوانید: معرفی رشته های دانشگاهی

بررسی تجربیات نفرات برتر کنکورهای سال گذشته نشان می دهد، همه افرادی که به موفقیت در کنکور و نتیجه دلخواه خود در این آزمون رسیده اند، در برنامه ریزی خود سه قاعده و گام اساسی را رعایت کرده اند. در این نوشته سعی می کنیم مهم ترین گام های موفقیت در کنکور را با شما در میان بگذاریم.

  • گام اول: آرزوی خود را به هدف تبدیل کنید.

شاید خیلی از ما تفاوت بین هدف و آرزو را ندانیم. آرزو خواسته‌­ی قلبی ماست که در رویاهای خود به آن می پردازیم؛ خواسته قلبی ما و اوج آمال و رویاپردازی ها آرزو نام دارد. هدف اما همان آرزویی­‌ست که از دنیای خیال و رویا به زندگی واقعی خود آورده‌­ایم و برای رسیدن به آن برنامه ریزی می کنیم.

پس در قدم اول برای رسیدن به آرزوی خود برنامه ریزی کنید. اهداف بلندمدت و کوتاه مدت خود را مشخص کنید و بر اساس این اهداف برنامه روزانه خود را تنظیم کنید. تا زمانی که برای رسیدن به خواسته خود برنامه ریزی نکرده اید، در واقع آن خواسته و آرزو هنوز هدف شما به حساب نمی آید.

  • گام دوم: ابزارهای اجرای برنامه ریزی را فراهم کنید

برای آغاز حرکت به سمت هر مقصدی نیاز به توشه و وسایل ضروری داریم. سفر به سمت موفقیت در کنکور هم ابزارهای خاص خود را می طلبد:

  1. فضای مناسب برای مطالعه (محیط آرام، نور مناسب، دمای معتدل، محیط با تهویه‌­ی هوای خوب، مکان اختصاصی برای مطالعه و … )
  2. برنامه­‌ی غذایی مناسب (کربوهیدرات‌های مفید مانند نان سبوس‌دار، میوه و سزیجات تازه، مواد پروتیین­‌دار، خشکبار تقویت کننده حافظه مثل کنجد و …)
  3. منابع مطالعاتی و تستی استاندارد و کامل (تعیین میزان اهمیت دروس و مباحث به کمک مشاور، انتخاب منابع مطالعاتی استاندارد و مناسب با سطح اطلاعات و سرعت یادگیری شما)
  4. تعیین ساعات استراحت و خواب کافی
  5. ارتباط موثر با دبیران برای یادگیری دقیق مطالب و رفع اشکال های احتمالی در دروس
  6. انتخاب و شرکت در آزمون های آزمایشی استاندارد

هریک از این امکانات متناسب با شرایط فردی، زمانی، تحصیلی و اقتصادی شما باید انتخاب و به کار گرفته شوند.

اینجا بخوانید: برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور چه تغذیه ای توصیه می شود؟

  • گام سوم: شروع حرکت و استمرار در آن

گام نهایی در رسیدن به موفقیت در کنکور آغاز حرکت است. زمانی که شما تمام شرایط و امکانات و توشه ی حرکت را فراهم کردید زمان حرکت فرا رسیده است. تا زمانی که گام سوم را برنداشته اید دو گام قبلی تاثیری ندارد.

همین امروز شروع کنید. شما وارد مسابقه­‌ی بزرگی شده اید. درست است که این مسابقه تنها یک برنده ندارد، اما برای برنده شدن باید جز بهترین ها باشید.

مهم نیست تا امروز چه کرده اید و در چه سطحی قرار دارید، چیزی که اهمیت دارد از امروز به بعد است.

تمام توان خود را به کار بگیرید، از تمام فرصت ها و امکاناتی که در اختیار دارید، اصولی استفاده کنید؛ برنامه ریزی داشته باشید و خط ه خط برنامه ی خود را اجرا کنید.

هر حرکتی قطعا خستگی دارد، هر زمان احساس خستگی کردید به خود استراحت دهید، سرعت خود را کم کنید، اما متوقف نشوید. استمرار حرکت مهم است.

باید بدانید از هر منبع در چه مرحله‌ای استفاده کنید؛ برای اینکه از زمان و امکانات خود بهترین بهره را ببرید حتما از مشاوره‌­ی تخصصی استفاده کنید.

گام سوم فقط و فقط به خود شما بستگی دارد:

فراموش نکنید که نتیجه­‌ی این حرکت هرچه که باشد، تماماً به شما تعلق دارد، پس بهترین ورژن خود شوید.

زمان مطالعه، زمان استراحت، زمان تفریح، زمان حل تمرین، زمان تست‌­زنی و … همه­ ی این‌ها باید طبق اصول و برنامه باشد.

و کلام آخر اینکه فراموش نکنید هر قدمی که برمیدارید -هرچند که کوچک هم باشد- شما را یک قدم به موفقیت نزدیک تر میکند و یک قدم از رقبایتان پیش می افتید.

امسال سال شماست، موفقیت در کنکور حق شماست و ما باور داریم که رتبه ی زیر 100 در کنکور شایسته ی شماست.


با استفاده از پکیج آموزشی کنکور  در سایت زیر 100سنجش شاهد رتبه های زیر 100خواهید بود. کافی است از این بسته های آموزشی استفاده نمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب