زیرصد سنجش

روش ها و تکنیک های حل تست شیمی در کنکور

روش ها و تکنیک های حل تست شیمی در کنکور

یکی دیگر از دروس تخصصی مشترک، تاثیرگذار و اغلب سخت در کنکور گروه تجربی و ریاضی درس شیمی است. در کنکور سال های اخیر، رویکرد طراحان سوالات کنکور در این درس به سمت مسئله و سوالات محاسباتی تغییر کرده، به همین دلیل اطلاع از روش ها و تکنیک های حل تست شیمی در کنکور یکی از ضروری ترین موارد به نظر می رسد. در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش به بررسی شیوه های برتر حل تست مسائل شیمی در کنکور می پردازیم.

بهترین روش های حل تست شیمی کنکور

به عنوان یک داوطلب کنکور، تلاش تلاش برای کسب رتبه خوب یکی از اصلی ترین وظایف شماست. همانطور که پیش تر گفته شد، شیمی یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین دروس در کسب نتیجه دلخواه در کنکور تجربی و ریاضی به حساب می آید. بنابراین داشتن دانش کافی و مهارت بالا برای درصد بالا در کنکور در این درس الزامی است.

از سوی دیگر، اغلب دانش آموزان در حل مسائل شیمی به ویژه استکیومتری به نسبت ضعیف هستند و گمان می کنند کسب نمره خوب و درصد بالا در این درس غیرممکن است. ما در این نوشته به شما نشان می دهیم که این تفکر اشتباهی است که به دلیل آموزش ناصحیح در دانش آموزان شکل گرفته است.

مفاهیم شیمی در کتاب های سه سال دبیرستان به صورت پیوسته با یکدیگر تقسیم شده است و برای موفقیت در حل تست های کنکور این درس، لازم است بر مباحث هر سه پایه مسلط باشید. نکته مهم دیگر در حل مسائل شیمی تسلط بر محاسبات ریاضی است.

بررسی نکات کلی مهارت های تست زنی

قبل از بررسی روش ها و تکنیک های تست زنی شیمی کنکور، ابتدا یرخی از نکات کلی مربوط به مهارت های تست زنی را بررسی می کنیم.

  • ابتدا صورت سوال را با دقت بخوانید.
  • در تست های کنکور به صورت عمدی از فعل های منفی یا مثبت استفاده می شود تا شما گمراه شوید.
  • روی کلمات شرطی و استثناها خط بکشید تا در رابطه با آن ها دچار اشتباه نشوید.
  • گاهی در سوال از شما درست ترین گزینه خواسته می شود؛ در این حالت تمامی گزینه ها صحیح هستند، اما یک مورد بیشترین درصد صحیح بودن را دارد که لازم است آن را انتخاب کنید.
  • در تست ها کلمات زائد را جدی بگیرید؛ هدف از آوردن آن ها تنها گمراه کردن شماست.
  • گاهی سوال دارای دو پاسخ است که طراح از شما پاسخ را به ترتیب می خواهد ، ممکن است شما به دلیل ندیدن کلمه به ترتیب به محض دیدن یکی از گزینه ها که ترتیب اشتباهی دارد، امتیاز تست را از دست بدهید.
  • این یکی از تکنیک های تست زنی است که توانایی تشخیص موارد ساده از موارد پیچیده و وقت گیر را داشته باشید. در ابتدا باید به بررسی تست های ساده تر بپردازید و در مرحله بعدی در صورت داشتن وقت اضافه، به تست های پیچیده تر برسید.
  • گزینه های طولانی را به درستی و با دقت بخوانید.
  • در تمامی تست ها معمولاً بیان دو گزینه که یکی از آن ها صحیح و یکی از آن ها غلط است، شباهت بسیاری وجود دارد. دقت داشته باشید که در دام های تستی این گونه سوالات نیوفتید.
  • توجه داشته باشید که برای بیشتر تست ها نیازی به رفتن راه طولانی و دور و دراز نیست ، پس اگر در حل تست مجبور به گذاشتن زمان بیشتر از حد شدید ، شک کنید که راه را احتمالاً اشتباه رفته اید.

روش ها و تکنیک های تست زنی شیمی

شیمی یکی از درس های محاسباتی است و گاهی محاسباتی بسیار طولانی و پیچیده را برای حل کردن تست ها دارد ، با یادگیری تکنیک های تست زنی شیمی ، می توانید به راحتی این مشکل را حل کنید.

ابتدا متن درس را بخوانید

اولین گام در یادگیری و تسلط بر مباحث شیمی کنکور مطالعه دقیق مفاهیم و متن کتاب درسی است. بسیاری از نکات مهم تدریس شیمی کنکور در متن درس قرار دارد. برای تسلط در تست زنی پیش از هر اقدام باید بر مفاهیم تسلط یابید. برای این کار می توانید از پکیج شیمی کنکور که مباحث را در ابتدا به صورت کاملا تشریحی آموزش داده اند استفاده نمایید.

نکات مهم را در حاشیه کتاب یا جزوه یادداشت کنید

یکی از ۱۰ تکنیک و ترفند رتبه های برتر در مهارت تست زنی شیمی کنکور، این است که هر نکته ای که در پکیج تدریس شیمی کنکور یاد می گیرند، در حاشیه کتاب یا جزوه خود یادداشت می کنند. این نت برداری یکی از گام های مهم خلاصه نویسی است که در مرور و جمع بندی بسیار به شما کمک خواهد کرد.

فرمول های تستی شیمی کنکور رو یادداشت کنید

فرمول ها را در هر بار خواندن یادداشت کنید. در هنگام حل تمرین و تست حتما فرمول اصلی را در گوشه ای بنویسید. تا زمانی که به تسلط نرسیدید از کاغذ و قلم زیاد استفاده کنید.

راه حل های تستی را یاد بگیرید و زیاد تمرین کنید

برای حل مسائل شیمی در اغلب موارد راه حل های کوتاه و تستی وجود دارد. بعد از تسلط بر مفاهیم و فرمول های اصلی حتما این راه حل ها را یاد بگیرید و تمرین کنید. در بسیاری از موارد با تسلط بر این راه حل ها، می توانید تست ها را بدون نوشتن و تنها از طریق نگاه کردن حل کنید.

اثبات فرمول ها را به دقت یاد بگیرید

اگر تست نیاز به اثبات و حل داشت ، توجه زیادی روی حل مسئله کنید.

از حل تست براساس حدس و گمان بپرهیزید

اگر در تست شک داشتید ، روی حدس و گمان، به حل کردن آن نپردازید. در اغلب موارد حل بر پایه حدس منجر به جواب غلط می شود.

سرعت تست زنی خود را بهبود دهید

روی سرعت خود در تست زدن کار کنید. برای این منظور تست زیاد حل کنید و در هر بار زمان حل تست خود را یادداشت کنید.

از منابع تکمیلی استاندارد استفاده کنید

برای تسلط کامل در تست زنی شیمی حتما از پکیج کامل شیمی کنکور استفاده کنید. در این پکیج ها کلیه مباحث سه سال دبیرستان به صورت کاملا تشریحی تدریس شده و تمام نکات مهم و تکنیک ها و فرمول های حل سریع تست آموزش داده شده است

سر جلسه کنکور اضطراب نداشته باشید

نشستن زیاد سر جلسه کنکور ممکن است باعث خستگی ذهن و جسم شما شود و همین مسئله می تواند باعث کاهش تمرکز شما شود. هر از چند گاهی کششی به بدن خود دهید و نفس عمیق بکشید. 

بررسی تیپ سوالات در کنکور شیمی

سوالات شیمی دارای انواع مختلفی است. برخی از آن ها محاسباتی و برخی مربوط به مفاهیم کتاب درسی است.

سوالات محاسباتی خود به چند دسته تقسیم می شوند که شامل سوالات محاسباتی ساده، سوالات محاسبات ترکیبی و سوالات محاسباتی پیچیده می شود. به صورت کلی طبق آمارهای سال های گذشته سوالات محاسباتی بین 15 تا 17 عدد از کل سوالات را به خود اختصاص داده است که در میان آن ها، 7 سوال محاسباتی ساده ، بین 7 تا 9 سوال محاسباتی ترکیبی و 3 تا 5 سوال محاسباتی پیچیده بوده است.

از انواع دیگر سوالات شیمی می توان به درک مطلب، ترکیبی، جای خالی، شکل و نمودار و واکنش های شیمیایی اشاره کرد. سوالات درک مطلب بین 6 تا 8 سوال ، سوالات ترکیبی بین 8 تا 10 سوال و سوالات جای خالی بین 3 تا 5 سوال را به خود اختصاص می دهد.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب