زیرصد سنجش

روش ها و تکنیک های حل تست زیست در کنکور

روش های حل تست زیست

مهم ترین درس تخصصی، و در عین حال تاثیرگذارترین و اغلب چالش برانگیز در کنکور تجربی درس زیست شناسی است. بررسی درصد نفرات برتر کنکور و هم چنین براساس نظر مشاوران و کارشناسان آموزشی کسب درصد بالا در این درس برای کسب رتبه خوبه و قبولی در رشته های طراز اول گروه تجربی بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین اطلاع از روش ها و تکنیک های حل تست زیست در کنکور یکی از ضروری ترین موارد به نظر می رسد. در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش به بررسی شیوه های برتر حل تست زیست شناسی در کنکور می پردازیم.

بهترین روش های حل تست زیست شناسی کنکور

همانطور که پیش تر گفته شد، زیست مهم ترین و تاثیرگذارترین درس در کسب نتیجه دلخواه در کنکور تجربی به حساب می آید. و از آنجایی که تلاش برای کسب رتبه خوب یکی از اصلی ترین وظایف شماست، بنابراین داشتن دانش کافی و مهارت بالا برای درصد بالا در کنکور در این درس الزامی است.

برای درس زیست در کنکور با 3 نوع سوال (به جز قسمت ژنتیک) مواجه هستیم:

  • سوالات با 4 گزینه ی جمله (معمولا یک یا دو خط)
  • تست هایی به صورت جای خالی و همانند و برخلاف
  • تست های شمارشی

– سوالات با 4 گزینه ی بلند روش خاصی برای پاسخگویی ندارند. پاسخگویی به این تست ها تنها نیاز به توجه و دقت زیاد در خواندن صورت سوال و گزینه ها دارد. در این نوع تست ها تک تک کلمات مهم هستند. بنابراین خوب خواندن را تمرین کنید.

– در مورد سوالات “همانند و برخلاف”، همیشه قسمت دوم گزینه را اول چک کنید و بعد از آن به “همانند و یا برخلاف” بپردازید . یعنی در ابتدا همانند یا برخلاف را در نظر نگیرید و ببینید گزینه درست هست یا نه و بعد همانند یا برخلاف را چک کنید.

– سوالهای شمارشی که مهم ترین سوالات تست زیست شناسی محسوب می شوند. درسوال های شمارشی استاندارد، نکته های بسیار جالبی دارند و برای جواب دادن به این سوالات باید تسلط بالایی در مفاهیم داشته باشید.

بسیاری از مفاهیم زیست در کتاب های سه سال دبیرستان به صورت پیوسته با یکدیگر تقسیم شده است و برای موفقیت در حل تست های کنکور این درس، لازم است بر مباحث هر سه پایه مسلط باشید.

بررسی نکات کلی مهارت های تست زنی

قبل از بررسی روش ها و تکنیک های تست زنی زیست کنکور، به رسم معمول، ابتدا یرخی از نکات کلی مربوط به مهارت های تست زنی را بررسی می کنیم.

  • ابتدا صورت سوال را با دقت بخوانید.
  • در تست های کنکور به صورت عمدی از فعل های منفی یا مثبت استفاده می شود تا شما گمراه شوید.
  • روی کلمات شرطی و استثناها خط بکشید تا در رابطه با آن ها دچار اشتباه نشوید.
  • گاهی در سوال از شما درست ترین گزینه خواسته می شود؛ در این حالت تمامی گزینه ها صحیح هستند، اما یک مورد بیشترین درصد صحیح بودن را دارد که لازم است آن را انتخاب کنید.
  • در تست ها کلمات زائد را جدی بگیرید؛ هدف از آوردن آن ها تنها گمراه کردن شماست.
  • گاهی سوال دارای دو پاسخ است که طراح از شما پاسخ را به ترتیب می خواهد ، ممکن است شما به دلیل ندیدن کلمه به ترتیب به محض دیدن یکی از گزینه ها که ترتیب اشتباهی دارد، امتیاز تست را از دست بدهید.
  • این یکی از تکنیک های تست زنی است که توانایی تشخیص موارد ساده از موارد پیچیده و وقت گیر را داشته باشید. در ابتدا باید به بررسی تست های ساده تر بپردازید و در مرحله بعدی در صورت داشتن وقت اضافه، به تست های پیچیده تر برسید.
  • گزینه های طولانی را به درستی و با دقت بخوانید.
  • در تمامی تست ها معمولاً بیان دو گزینه که یکی از آن ها صحیح و یکی از آن ها غلط است، شباهت بسیاری وجود دارد. دقت داشته باشید که در دام های تستی این گونه سوالات نیوفتید.
  • توجه داشته باشید که برای بیشتر تست ها نیازی به رفتن راه طولانی و دور و دراز نیست ، پس اگر در حل تست مجبور به گذاشتن زمان بیشتر از حد شدید ، شک کنید که راه را احتمالاً اشتباه رفته اید.

روش ها و تکنیک های تست زنی زیست شناسی

زیست شناسی یکی از دروس مفهومی و چالش برانگیز است و گاهی برای حل تست ها نیاز به وقت و تحلیل زیاد دارد. با یادگیری تکنیک های تست زنی زیست، می توانید به راحتی این مشکل را حل کنید.

ابتدا متن درس را بخوانید

اساس طرح سوالات درس زیست در کنکور، از متن اصلی کتاب درسی است؛ بنابراین اولین گام در یادگیری و تسلط بر مباحث زیست کنکور، مطالعه دقیق مفاهیم و متن کتاب درسی است. بسیاری از نکات مهم تدریس زیست کنکور در متن درس قرار دارد. برای تسلط در تست زنی پیش از هر اقدام باید بر مفاهیم تسلط یابید. برای این کار می توانید از پکیج زیست کنکور که مباحث را در ابتدا به صورت کاملا تشریحی آموزش داده اند استفاده نمایید.

نکات مهم را در حاشیه کتاب یا جزوه یادداشت کنید

یکی از پرکاربردترین تکنیک های رتبه های برتر در مهارت تست زنی زیست کنکور، این است که هر نکته ای که در پکیج تدریس زیست کنکور یاد می گیرند، در حاشیه کتاب یا جزوه خود یادداشت می کنند. این نت برداری یکی از گام های مهم خلاصه نویسی است که در مرور و جمع بندی بسیار به شما کمک خواهد کرد.

بر تحلیل شکل های کتاب درسی مسلط باشید.

یکی از منابع بسیار مهم طرح تست در کنکور درس زیست، شکل های مهم کتاب درسی است. به اشکال توجه کنید، نکات مهم آن ها را در کنار هر شکل در کتاب یادداشت کنید. سعی کنید خودتان شکل ها را ترسیم کنید. بر شکل ها مسلط شوید.

راه حل های تستی را یاد بگیرید و زیاد تمرین کنید

برای حل تست های در اغلب موارد راه حل های کوتاه و تستی وجود دارد. بعد از تسلط بر مفاهیم  اصلی حتما این راه حل ها را یاد بگیرید و تمرین کنید. در بسیاری از موارد با تسلط بر این راه حل ها، می توانید تست ها را بدون نوشتن و تنها از طریق نگاه کردن حل کنید.

کلیدواژه ها را بشناسید

اغلب تست ها در این درس دارای یک یا چند کلیدواژه هستند. با شناسایی این کلیدواژه ها می توانید به راحتی و با سرعت گزینه صحیح را بیابید. در بسته آموزشی زیست کنکور به این کلیدواژه ها پرداخته شده است و با مرور ایستگاه های تست می توانید بر این واژه ها مسلط شوید.

از حل تست براساس حدس و گمان بپرهیزید

اگر در تست شک داشتید ، روی حدس و گمان، به حل کردن آن نپردازید. در اغلب موارد حل بر پایه حدس منجر به جواب غلط می شود.

سرعت تست زنی خود را بهبود دهید

روی سرعت خود در تست زدن کار کنید. برای این منظور تست زیاد حل کنید و در هر بار زمان حل تست خود را یادداشت کنید.

از منابع تکمیلی استاندارد استفاده کنید

برای تسلط کامل در تست زنی زیست حتما از پکیج کامل زیست کنکور استفاده کنید. در این پکیج ها کلیه مباحث سه سال دبیرستان به صورت کاملا تشریحی تدریس شده و تمام نکات مهم و تکنیک های حل سریع تست آموزش داده شده است

سر جلسه کنکور اضطراب نداشته باشید

نشستن زیاد سر جلسه کنکور ممکن است باعث خستگی ذهن و جسم شما شود و همین مسئله می تواند باعث کاهش تمرکز شما شود. هر از چند گاهی کششی به بدن خود دهید و نفس عمیق بکشید. 

بودجه بندی سوالات را بدانید

برای برنامه ریزی دقیق و اصولی مطالعه زیت شناسی حتما از بودجه بندی مباحث آن و میزان اهمیت هر مبحث در کنکور اطلاع داشته باشید.

نکات نهایی
  • مطالعه زیست را در برنامه روزانه خود به مدت 2 تا 3 ساعت قرار دهید.
  • تست زنی و همچنین تمرین تستی را فراموش نکنید.
  • نصف زمان در نظر گرفته شده برای تست زنی را به تحلیل تست ها اختصاص دهید. نکات مربوط به هر تست را حتما یادداشت کنید و در مرور هر مبحث به این نکات بپردازید.
  • اگر مبحثی برای شما سنگین است و نمی توانید بر آن تسلط لازم را داشته باشید، می توانید آن را در روزهای هفته خود را تقسیم نمایید.

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب