زیرصد سنجش

تکنیک های موفقیت در کنکور

تکنیک های موفقیت در کنکور

به عنوان یک دانش آموز، پس از تعیین هدف، آگاهی و تسلط بر تکنیک های موفقیت در کنکور برای کسب نتیجه دلخواه الزامی است.

در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش به بررسی تکنیک های اصولی و موثر برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور می پردازیم.

تکنیک های موثر موفقیت در کنکور

بسیاری از مشاوران کنکور، با عنوان آموزش تکنیک های برنامه ریزی نفرات برتر کنکور، به جذب دانش آموزان مبادرت می ورزند و اغلب با استقبال زیاد داوطلبان کنکور نیز مواجه می شوند. اما برخلاف باور عام، به کارگیری شیوه های برنامه ریزی و مطالعه دیگران اشتباه و اغلب منجر به شکست می شود. فکر می کنید چرا این اتفاق می افتد؟

پاسخ کاملا روشن است؛ برنامه ریزی و به کارگیری منابع کنکور کاملا شخصی و وابسته به عوامل متعددی است، که خود آن عوامل نیز به طور مستقیم مرتبط با شرایط فرد است.

صرف اینکه یک نفر با استفاده از یک تکنیک خاص و منابع مشخص موفق به کسب نتیجه شده است، دلیل بر این نیست که شما هم حتما با بکارگیری آن، به همان نتیجه برسید.

در این مقاله سعی ما بر این است که شما را با تکنیک های موثر و شیوه برنامه ریزی درسی منحصر به فرد برای کسب موفقیت در کنکور آشنا کنیم.

تکنیک موفقیت در کنکور

به همان اندازه که یک برنامه و انتخاب مسیر برای کسب موفقیت کاملا فردی و انحصاری است، اما با توجه به مقصد یکسان، برخی اصول وجود داردن که در تمام برنامه ریزی ها باید درنظر گرفته شوند و آن برنامه با در نظر گرفتن این اصول شخصی سازی گردند:

1- بر کتاب درسی مسلط شوید اما فقط به کتاب درسی اکتفا نکنید

می دانیم که منبع اصلی کنکور، کتب های درسی است. بنابراین مطالعه و تسلط بر کتاب درسی کاملا لازم است؛ اما برای کسب بهترین نتیجه کافی نیست.

طراحان سوال در کنکور سراسری، با درنظر گرفتن سرفصل های کتاب درسی، اقدام به طرح تست به صورت مفهومی می نمایند؛ برای پاسخگویی به سوالات تنها تکیه بر کتاب درسی کفایت نمی کند.

شما برای حل تست های مفهومی کنکور نیاز به منابع آموزشی کنکور دارید.

 

       معرفی بهترین منابع آموزشی دروس کنکور را اینجا بخوانید:
2- بهترین روش مطالعه را یاد بگیرید

لازمه ی یادگیری بهترین روش مطالعه، خودشناسی است. چه ساعتی از شبانه روز بالاترین توان ذهنی برای یادگیری را دارید؟ یادگیری کدام دروس برایتان راحت تر و در یادگیری چه درس هایی باید تلاش بیشتری کنید؟ میزان اهمیت دروس و مباحث هر درس در کنکور به چه صورت است؟

پس از یافتن جواب این سوال ها می توانید برای خود یک برنامه مطالعاتی موثر تنظیم کنید.

در کنار اجرای برنامه ریزی می توانید از تکنیک های پرکاربرد مطالعه مانند خلاصه نویسی، هایلایت، مرور و تندخوانی و … برای موفقیت در کنکور استفاده کنید.

3- تکنیک های تست زنی را بیاموزید و مرتب تکرار کنید

موفقیت در کنکور با تسلط بر تکنیک های تست زنی و شیوه های محاسبات سریع گره خورده است. برای اینکه در تست زنی به مهارت کافی برسید باید از پایه دهم تمرین را شروع کنید.

اما در کنار تمرین و حل تست زیاد، برای برخی دروس محاسباتی مثل شیمی، فیزک و ریاضیات تکنیک های خاص و پرکاربردی در هر پایه تحصیلی وجود دارد که برای یادگیری آن می توانید این جا را بخوانید:

 

3- بهترین منابع آموزشی کنکور را بشناسید

همان طور که گفته شد، استفاده کردن از منابع آموزشی، تنها به این دلیل که یک رتبه برتر آن را استفاده کرده، یک کار کاملاً اشتباه است. تعریف منبع مناسب برای هر داوطلب متفاوت است و در انتخاب آن باید موارد زیر در نظر گرفته شود:

  •  سطح علمی خود را در نظر بگیرید
  • توان و سرعت یادگیری خود را بسنجید
  • حجم آموزش منبع را با توجه به فرصت باقیمانده تا کنکور مقایسه کنید
  • در کتاب ها به شیوه نگارش و در ویدیوهای آموزش به شیوه تدریس توجه کنید.
4- خلاصه نویسی کنید و در مرور از آن استفاده کنید

یکی از تکنیک های پر کاربرد برای مطالعه، خلاصه نویسی است. نوشتن نکات مهم و ثبت مباحث به صورت خلاصه نویسی، هم باعث تثبیت مطالب در حافظه شما می شود و هم بهترین منبع جمع بندی و مرور مطالب به حساب می آید.

5- مدیریت زمان را یاد بگیرید و اجرا کنید

یک مهارت بسیار مهم از تکنیک های موفقیت در کنکور، مدیریت زمان است. مدیریت زمان شامل دو مبحث است: مدیریت زمان در هنگام مطالعه درسی پیش از آزمون و مدیریت زمان در جلسه کنکور.

مدیریت زمان در هنگام مطالعه، یعنی اختصاص زمان مناسب به هر درس و مبحث و هم چنین تقسیم بندی سرفصل ها به گونه ای که تا قبل از آزمون اصلی حداق دو مرتبه مطالعه و یه مرتبه مرور داشته باشید و به میزان کافی تست هم بزنید.

مدیریت زمان در جلسه کنکور هم به معنی تخصیص زمان کافی برای حل تست هایی که بر آن مسلط هستید، به طوری که در پایان آزمون، تست قابل حلی پاسخ نداده باقی نماند.

6- در آزمون های آزمایشی استاندارد شرکت کنید

شرکت در آزمون آزمایشی کمک زیادی در مدیریت زمان و افزایش تمرکز می کند. همچنین تمرین بسیار خوبی برای حضور در جلسه چندساعته ی کنکور محسوب می شود.

البته در نظر داشته باشید که توصیه ما شرکت در آزمون های حضوری است!

تکنیک های تکمیلی موفقیت در کنکور

  • حتما برنامه مطالعاتی خود را بنویسید
  • به صورت روزانه گزارش عملکرد خود را ثبت کنید
  • هم در پایان هر هفته و هم در پایان هرماه عملکرد خود را بررسی و تحلیل کنید
  • پس از هربار بررسی عملکرد، نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف خود را کمتر و کمتر کنید.
  • در اجرای برنامه خود، پیگیر و مستمر باشید.
  • اعتماد به نفس داشته باشید و توانمندی خود در کسب نتیجه را باور کنید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب