زیرصد سنجش

مهارت های تست زنی کنکور | تکنیک های برتر و کاربردی برای حل تست

تکنیک های تست زنی

برای موفقیت در کنکور داشتن تسلط علمی بالا در مباحث کنکور و مهارت در تکنیک های تست زنی به یک اندازه تاثیرگذار هستند. این یک واقعیت انکارناپذیر است.

در رقابت مهمی مانند کنکور سراسری، کسی برنده است که تمامی نکات و جزییات درسی و تکنیک ها و استانداردهای مطالعاتی را مورد توجه قرار دهد.

تکنیک های تست زنی یکی از نکات اصلی برای رسیدن به نتیجه دلخواه است. در این مقاله به بررسی کاربردی ترین و موثرترین تکنیک های تست زنی برگرفته از تجربه ده ها رتبه برتر کنکور سراسری می پردازیم.

تکنیک های برتر تست زنی

آمادگی برای کسب موفقیت در کنکور، محدود به ساعات مطالعه طولانی درس نیست. برای اینکه در آزمون سراسری نتیجه خوبی به دست بیاورید، علاوه بر دانش و سواد علمی، باید اصول و جزییات مهمی را در طول اجرای برنامه مطالعاتی و همچنین در جلسه آزمون رعایت کنید.

  • مدیریت زمان

یکی از تکنیک های برتر و بسیار مهم تست زنی مدیریت زمان است. مدیریت زمان برای داوطلبان کنکور در دو بخش تعریف می شود:

بخش اول در طول زمان مطالعه: در برنامه مطالعاتی خود به تناسب میان مدت زمان مطالعه و مبحث انتخابی توجه کنید. در طول زمان مطالعه حتما زمان مناسبی را به تست خوانی و تست زنی اختصاص دهید و در طول اجرای برنامه تلاش کنید تا سرعت حل تست خود را افزایش دهید.

بخش دوم مدیریت زمان در جلسه کنکور است: به مدت زمان پیشنهادی سازمان سنجش برای هر درس توجه کنید. سازمان سنجش برای هر درس متناسب با تعداد سوالات و میزان سختی آن درس مدت زمان پاسخگویی مناسب را پیشنهاد می دهد. هنگام برنامه ریزی و مطالعه و در زمان حل تست به مرور زمان این زمان بندی را تمرین کنید تا به سرعت مطلوب در حل تست ها برسید.

  • دسته بندی و علامت گذاری سوالات بر حسب میزان سختی آنها

روش مطلوب دسته بندی سوالات را باید در طول سال تمرین کنید. با حل سوالات متعدد به شناخت خوبی از سطح انواع سوالات دست یابید و در جلسه آزمون سوالات را بر اساس میزان سختی آنها دسته بندی و علامت‌گذاری کنید.

دسته بندی اصولی سوالات در جلسه آزمون به صورت زیر است:

  1. سوالاتی که در نگاه اول قادر به حل آن ها هستید پاسخ دهید.
  2. سوالاتی که قادر به پاسخگویی هستید اما برای بررسی و حل آنها به زمان نیاز دارید را با علامت “+” مشخص کنید و از آن بگذرید.
  3. سوالاتی که قطعا قادر به پاسخگویی نیستید را با علامت “-” مشخص کنید تا دیگر زمان را برای فکر کردن به راه حل آن ها هدر ندهید.
  4. بعد از پاسخگویی به تمام سوالات دسته اول، در مدت زمان باقی مانده به سوالات گروه دوم بپردازید.

این راه‌کار که از تکنیک های برتر تست زنی در کنکور است، هم باعث مدیرت زمان در جلسه آزمون می شود و هم به مدیریت استرس و افزایش آرامش ذهنی شما کمک زیادی می کند.

  • هدفگذاری کنید

پیش از آزمون بدانید که به سوالات کدام مباحث نباید پاسخ دهید. یکی از نشانه های تسلط بر مباحث آزمون، آگاهی بر این موضوع است که کدام مباحث را به اندازه کافی نخوانده اید. در واقع آگاهی بر این موضوع که قادر به پاسخگویی به کدام مباحث نیستید به اندازه اطلاع از سرفصل هایی که بر آنها مسلط هستید اهمیت دارد.

درطول سال تحصیلی قطعا با مباحثی از هر درس مواجه می شوید که به هر اندازه برای یادگیری آن وقت صرف می کنید، به مهارت مطلوب در حل تست های آن نمی رسید. این دسته از مباحث را در ذهن‌تان نشانه‌گذاری کنید و در جلسه آزمون از صرف وقت بر روی آنها اجتناب کنید.

  • پاسخگویی به سوالات از ساده به دشوار

پیش از شروع به پاسخ‌گویی، سوالات را یک مرتبه روزنامه وار بخوانید. سوالات ساده و دشوار را تفکیک کنید و از سوالات ساده شروع به پاسخگویی نمایید.

  • رد گزینه

یکی دیگر از تکنیک های  برتر تست زنی روش رد گزینه است؛ از این تکنیک برای رسییدن به جواب درست بسیاری از سوالات می توانید استفاده کنید.

بعد از بررسی صورت سوال، گزینه ها را با دقت بخوانید. بر اساس اطلاعاتی که دارید گزینه هایی که مطمئن هستید نادرست هستند را حذف کنید و پس از آن به بررسی سایر گزینه ها بپردازید و درست ترین گزینه را انتخاب کنید.

این مهارت تنها با آنالیز و تحلیل سوالات کنکورهای سال های گذشته به دست می آید.

  • سوال را با دقت بخوانید

یک ضرب المثل کنکوری معروف می گوید نصف جواب تست در صورت سوال است. پس صورت سوالات را با دقت بخوانید و به خواسته نهایی سوال توجه کنید.

به یاد داشته باشید دست یافتن مهارت در تکنیک‌های تست زنی بدون مطالعه دقیق و تسلط بر مباحث دروس امکان پذیر نمی باشد.

اصل اول موفقیت در کنکور سواد علمی است، بعد از آن برای افزایش سطح موفقیت در پی شناخت و بهبود مهارت های آزمونی خود باشید.

برای رسیدن به تسلط بر مباحث آزمونی، برنامه ریزی، بهره گیری از شیوه های صحیح مطالعه، شناخت و استفاده از تکنیک های برتر تست زنی و همچنین استفاده از بهترین پکیج آموزشی کنکور در کنار تلاش و استمرار تا روز آزمون ابزار لازم و کافی محسوب می شوند.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب