زیرصد سنجش

تکنیک های حل تست ریاضی در کنکور

تکنیک های حل تست ریاضی کنکور

ریاضی در تمامی گروه های آزمایشی یکی از دروس بسیار تاثیرگذار می باشد، به همین دلیل اطلاع از اصول و تکنیک های حل تست ریاضی در کنکور یکی از ضروری ترین موارد به نظر می رسد. در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش به بررسی ترفندهای تست زنی ریاضی در کنکور می پردازیم.

بهترین تکنیک های حل تست ریاضی کنکور

به عنوان یک داوطلب کنکور، تلاش برای کسب رتبه خوب یکی اهداف اصلی و از مهم ترین وظایف شماست. همانطور که پیش تر گفته شد، ریاضی یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین دروس در کسب نتیجه دلخواه در کنکور به حساب می آید. بنابراین داشتن دانش کافی و مهارت بالا برای دست یافتن به درصد بالا در کنکور برای این درس الزامی است.

به دلیل سختی و گستردگی مباحث ریاضی و همچنین وجود خلا آموزشی قدرتمند در سیستم مدارس برای این درس، اغلب دانش آموزان از ریاضی و حل مسائل آن فراری هستند و گمان می کنند کسب نمره خوب و درصد بالا در این درس غیرممکن است. ما در این نوشته به شما نشان می دهیم که این تفکر اشتباهی است که به دلیل آموزش نامناسب در دانش آموزان شکل گرفته است.

یادگیری ریاضی اگر براساس یک سری اصول و استانداردهای تایید شده آموزشی و در چارچوب برنامه ریزی مناسب باشد، با تکرار مستمر و اجرای مداوم برنامه می تواند تبدیل به یکی از دلچسب‌ترین و شیرین ترین درس های دوره دبیرستان شود.

12 تکنیک موثر در حل تست ریاضی

در ادامه این نوشته به بررسی ۱۲ تکنیک طلایی نفرات برتر کنکور که شامل شیوه مطالعه و ترفندهای ساده حل تست های ریاضی می شود، برای شما ارائه می نماییم.

  • مطالعه دقیق متن درس

تنوع منابع درسی کنکور سراسری به صورت آموزشی و کمک آموزشی به نسبت زیاد است. مشاوران آموزشی در رابطه با انتخاب منابع آموزشی کنکور، اتفاق نظر دارند که کتب درسی دبیرستان به عنوان اصلی ترین منبع باید برای مطالعه دانش آموز در نظر گرفته شود.

بدیهی است که سوالات کنکور هر اندازه هم که سخت و پیچیده طرح شوند، در نهایت در چارچوب کتاب درسی هستند. بنابراین گام اول در کسب مهارت در تکنیک های تست زنی درس ریاضی، تسلط بر متن کتاب درسی است.

پس از تدریس دبیر حتما در همان روز مطالب تدریس شده را به خوبی مطالعه کنید، مثال های درون کتاب و تمریناتی که معلم در هنگام تدریس ارائه داده است را با دقت بررسی کنید و تست های مربوط به آن مبحث را حتما بزنید تا در آن مبحث به تسلط کامل برسید.

  • مباحث ریاضی را تفکیک نکنید

ریاضی تنها درسی است که از اول ابتدایی تا هر مقطعی که ادامه دهید، مباحث مرتبط و وابسته به هم دارد. بنابراین برای مطالعه ریاضی، مطالب را از یکدیگر تفکیک نکنید. برای مطالعه و مهارت در حل تست کنکور، ریاضی را به صورت مبحثی دسته بندی کنید و برای هر بخش برنامه ریزی مستقل برای مطالعه داشته باشید و هر مبحث را از ابتدایی ترین مفاهیم و تعاریف آن بخوانید و بیاموزید. مباحث ریاضی را به صورت پیوسته بخوانید و از حذف مطالب اکیدا خودداری نمایید.

  • فرمول ها را تمرین کنید

یکی از مشکلاتی که داوطلبان در رابطه با تکنیک های تست زنی کنکور ریاضی دارند، حجم زیاد فرمول ها و مشکل در حفظ کردن آنهاست. برای تسلط بر این فرمول ها، لازم است هر بار که فرمول ها را می خوانید، مراحل تشکیل و اثبات آنها را خودتان انجام دهید و همزمان مسائل تشریحی مرتبط با آن را حل کنید. فرمول ها با تکرار و مرور قطعا ملکه ذهنتان خواهند شد.

  • زمان بندی حل تست را بر مبنای فرصت حل تست ریاضی در کنکور تنظیم کنید

شاید در ابتدای امر سرعت حل تست شما در درس ریاضی پایین باشد؛ این کاملا طبیعی است. اما با تکرار و تمرین و حل تست زیاد قطعا سرعت شما در حل مسائل بالا می رود. از ابتدای کار حتما زمان را ثبت کنید، قطعا با گذشت زمان دیدن پیشرفت در سرعت حل تست، شما را شگفت زده خواهد کرد.

  • از منابع آموزشی و تستی مناسب استفاده کنید

انتخاب منبع بسیار مهم است. از پکیج ریاضیات کنکور تجربی و رشته ریاضی استفاده کنید که هم تدریس ریاضی کنکور را به صورت تشریحی و مفهومی داشته باشد و هم نکات تستی و تکنیک های حل تست را آموزش دهد.

اگر در درک مطالب پایه مشکل دارید نیاز است بر تدریس ریاضی دهم و یازدهم نیز مروری داشته باشید. اهمیت ریاضیات پایه در کنکور دقیقا به اندازه مباحث ریاضی پایه دوازدهم است.

  • تحلیل سوالات مهم ترین روش های تست زنی ریاضی رتبه های برتر

یک نکته بسیار مهم در رابطه با افزایش سرعت تست زنی کنکور این است که سوالات را بعد از اینکه جواب دادید تحلیل کنید. گاهی اوقات ممکن است شما به جواب درست هم رسیده باشید، اما فرمولی که استفاده کردید، تکنیک حل ساده تست نباشد و شاید با استفاده از این شیوه در تنظیم زمان در جلسه کنکور دچار مشکل شوید. همچنین با این روش شما می توانید ببینید که اگر به اشتباه پاسخ دادید دلیلش چه بوده؟ با کمک این روش از بروز اشتباه در جلسه کنکور جلوگیری می کنید.

  • زمان را تنظیم کنید

برای همه داوطلبان کنکور در هر رشته ای، پاسخ به سوالات درس ریاضی نیازمند تخصیص زمان است. بیشترین مشکل به وجود آمده در رابطه با کمبود زمان به دو عمل مربوط می شود: 1.عدم استفاده از تکنیک حل ساده تست های ریاضی 2. عدم تمرین کافی.

در واقع یکی از اهداف به‌کارگیری ترفندهای تست‌زنی در درس ریاضی مدیریت زمان درجلسه کنکور است. زیاد تمرین کنید و زیاد تست بزنید. راهی جز این ندارید.

  • در کنکورهای آزمایشی شرکت کنید؛ اگر به هردلیل امکان شرکت در این آزمون ها را ندارید خودتان از خودتان آزمون بگیرد.

شرکت در آزمون های آزمایشی باعث می شود شما به طور مستمر در شرایط کنکور قرار بگیرید؛ بنابراین از لحاظ مدیریت زمان و استرس تمرین بسیار خوبی خواهید داشت. اما اگر به هر دلیل نتوانستید در این آزمون ها ثبت نام کنید، به صورت مرتب برای خودتان شرایط کنکورهای آزمایشی را ایجاد کنید و حتما شرایطش را به گونه ای فراهم کنید که دقیقا منطبق با شرایط کنکور باشد. حتی لباس هایی که در جلسه کنکور قرار است بپوشید را بپوشید تا بتوانید خود را به درستی امتحان کنید.

  • تمرین روش های تست‌زنی ریاضی کنکور برای مباحث پر تکرار

طراحان سوالات کنکور همیشه به برخی از مباحث توجه ویژه‌ای دارند و معمولا سوالات خود را از این موارد طرح می کنند. اگر بتوانید این مباحث را شناسایی کنید، می توانید با کمک تکنیک های تست زنی ریاضی کنکور به بخش اعظمی از سوالات جواب دهید. اطلاع از بودجه‌بندی مباحث ریاضی در کنکور می تواند در این رابطه مفید باشد. داشتن تمرین کافی در رابطه با این سوالات می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

  • به علامت های منفی و مثبت توجه کنید

در بسیاری از موارد، ممکن است تفاوت پاسخ‌های شما در داشتن یک علامت منفی و یا مثبت باشد. اگر نسبت به این علامت بی توجه باشید، همین مسئله ممکن است باعث شود که شما به جواب درست نرسید.

  • از مکث و فکر کردن بر سوالاتی که بلد نیستید بپرهیزید

گاهی اوقات یک داوطلب ممکن است به 80 درصد سوالات ریاضی به درستی پاسخ دهد. اما به خاطر اینکه میخواهد به درصد 100 برسد، برای تمام سوالات وقت می گارد و در نهایت نتیجه را به 40 درصد کاهش می دهد. نیاز نیست به تمام سوالات درس ریاضی پاسخ دهید. اما آنهایی را که جواب می دهید، باید درست جواب دهید.

سخن آخر

ریاضی درس سخت و دوست نداشتنی برای اکثر دانش آموزان و داوطلبان کنکور است. اما نمی توان منکر اهمیت این درس در نتیجه کنکور شد. دانش آموزان هدف‌دار همواره به دنبال تکنیک های حل تست ریاضی و افزایش مهارت خود در تست‌زنی کنکور هستند.

آشنایی با این تکنیک ها و ترفندهای حل تست ریاضی می تواند یک گام موثر در رسیدن به تسلط حداکثری و در نهایت رسیدن به بالاترین درصد در کنکور باشد.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب