زیرصد سنجش

تعادل میان مطالعه دروس پایه و دروس دوازدهم

تعادل میان مطالعه دروس پایه و دروس دوازدهم

با اعلام مصوبه جدید در ارتباط با کنکور سراسری و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی با سهم قطعی 50 تا 60 درصد، برقراری تعادل میان مطالعه دروس پایه و دروس دوازدهم برای بسیاری از دانش‌آموزان دارای اهمیت شده است و این سؤال پیش آمده که چگونه بین مطالعه دروس عمومی و دروس تخصصی برای امتحان نهایی و کنکور و همچنین مطالعه دروس تخصصی پایه تعادل برقرار کنیم؟

طبق این مصوبه، تأثیر نمره امتحان نهایی بر نتیجه کنکور 50 تا 60 درصد قطعی (متناسب با سال کنکور) است و از آنجا که دروس عمومی از سوالات کنکور سراسری حذف شده و تنها در سوابق تحصیلی دانش موزان تاثیرگذار هستند، رسیدن به یک میانه برای موفقیت در امتحان نهایی و کنکور الزامی است. در این مقاله قصد داریم راه‌های ایجاد تعادل بین خواندن دروس عمومی و تخصصی را بررسی کنیم. اگر شما هم تمایل دارید در هر دو آزمون کنکور و امتحانات نهایی موفق شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

نحوه برنامه‌ ریزی برای برقراری تعادل میان مطالعه دروس پایه و دروس دوازدهم

به منظور ایجاد تعادل میان مطالعه دروس پایه و دروس دوازدهم و انتخاب نوع برنامه‌ریزی برای مطالعه دروس عمومی و درس‌های کنکور، در نظر گرفتن شرایط فردی، امکانات و همچنین میزان تسلط دانش‌آموز بر درس‌ها باید مدنظر باشد. برخی از دانش‌آموزان به دروس کنکور تسلط دارند و به همین دلیل بیشتر وقت خود را باید به خواندن دروس مربوط به امتحانات نهایی اختصاص دهند. برخی دیگر نیز به دروس پایه دوازدهم مسلط هستند، در این صورت این افراد باید در برنامه خود زمان مطالعه بیشتری را برای دروس کنکور در نظر بگیرند.

لازم به ذکر است که هر دو دسته باید دروس مربوط به کنکور و امتحانات نهایی را مطالعه کنند، زیرا مرور نکردن دروسی که بر آن‌ها تسلط دارند، موجب می‌شود آن درس‌ها را فراموش کنند. بنابراین، دانش‌آموزان پایه دوازدهم به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • آن‌هایی که به دروس پایه مسلط هستند.
  • آن‌هایی که به دروس دوازدهم مسلط هستند.

آن دسته از دانش ‌آموزانی که به دروس پایه مسلط هستند، معمولا جز آن دسته از دانش آموزان هستند که از پایه دهم اقدام به طراحی و اجرای یک برنامه جامع آموزشی برای موفقیت در کنکور کرده اند و کلیه دروس تخصصی پایه دهم و یازدهم را از همان ابتدا به صورت دقیق و کامل و به اصطلاح کنکوری خوانده اند.

برنامه‌ریزی این افراد باید بهتر است به صورتی باشد که از اول هفته تا سه‌شنبه همگام با مدرسه پیش بروند و دروس دوازدهم خود را مطالعه کنند. سپس از چهارشنبه تا پایان هفته به مرور دروس پایه بپردازند. در این صورت تعادل میان دروس پایه و دروس دوازدهم به وجود می‌آید.

دسته دوم یعنی آن دسته از دانش ‌آموزانی که به دروس دوازدهم مسلط هستند، اغلب در سال های گذشته تمرکز و برنامه خود را بر اساس برنامه درسی مدرسه تنظیم کرده اند و برنامه ریزی کنکوری خود را به سال پایانی موکول نموده اند. کار برای این دسته از دانش آموزان کمی سخت تر و فشرده تر خواهد بود.

این دانش‌آموزان بهتر است روزهای آغازین هفته را (از شنبه تا سه‌شنبه) به مطالعه دروس پایه دهم و یازدهم اختصاص دهند. سپس روزهای چهارشنبه تا پایان هفته، به مرور دروس دوازدهم بپردازند. این برنامه‌ریزی موجب می‌شود در ضمن فراموش نکردن دروس مخصوص به پایه دوازدهم، یادگیری دروس پایه سال‌های گذاشته نیز انجام شود.

اما آنچه برای هر دو گروه فوق حائز اهمیت است، این است که باید به تمام دروس برای کنکور و امتحانات نهایی به طور کامل مسلط باشند، بنابراین لازم است تا با یک برنامه ریزی دقیق مطالعات خود را انجام دهند و بر اساس شرایطی که دارند، حداکثر ساعت مطالعه مفید در روز را تنظیم نمایند.

در این راه، استفاده از منابع مطالعاتی استاندارد، جامع و کارآمد می تواند فشار کار و استرس را تاحد بسیار زیادی تعدیل کند.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی روش‌ ایجاد تعادل میان مطالعه دروس پایه و دروس دوازدهم پرداختیم. نکته مهم این است که فرقی ندارد تا به امروز چگونه خوانده اید و در چه سطحی هستید، مهم برنامه‌ریزی و تلاش شما برای دستیابی به موفقیت از همین امروز است. بنابراین بهتر است پیش از شروع مدرسه، در تابستان به قوی کردن پایه‌های خود یا دروس دوازدهم بپردازید تا کار در طول تحصیل مقطع دوازدهم برای شما آسان‌تر شود. همچنین در ابتدای شروع سال تحصیلی، مطمئن شوید که از یک برنامه مناسب جهت مطالعه دروس بهره می‌گیرید. به یاد داشته باشید اجرای بهترین برنامه ریزی درسی، نیازمند استفاده از بهترین پکیج آموزشی کنکور است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب