زیرصد سنجش

بهترین روش مطالعه ریاضی دهم

بهترین روش مطالعه ریاضی دهم

ریاضی همواره از دروس چالش برانگیز و به نوعی بسیار مهم در تمامی مقاطع تحصیلی، از جمله پایه دهم کلیه رشته ها بوده است. دراین میان یافتن بهترین روش مطالعه ریاضی دهم دغدغه بسیاری از دانش آموزان در بدو ورود به دوره دوم متوسطه است.

بهترین روش مطالعه ریاضی دهم

برای تمامی رشته ها در دوره دوم متوسطه، ریاضی دهم یکی از دروس بسیار مهم است و اهمیت این درس در رشته های تجربی و ریاضی بسیار بیشتر است.

برای موفقیت در کنکور نیز ریاضی 1 جایگاه بسیار مهمی دارد و مباحثی مانند تابع، مثلثات، مجموعه، آمار و احتمال و … را شامل می شود.

در زنگ مشاوره زیر 100 سنجش مراحل بهترین شیوه مطالعه ریاضی دهم را می آموزیم. در هر مقطعی اعم از یادگیری پایه (متناسب با امتحانات مدرسه) و کنکور می توانید از این مراحل یادگیری استفاده کنید.

یادگیری ریاضیات در هر مرحله و مقطعی کاملا وابسته به دانش و آموخته های قبل شماست. چنانچه در دوره متوسطه اول و حتی ماقبل آن به خوبی بر مباحث ریاضی مسلط نشده اید، نگران نباشید؛ کمی تمرین و تلاش بیشتر شما را به مسیر اصلی بر می گرداند.

برای یادگیری ریاضی دهم به چه ابزاری نیاز است؟

کتاب درسی ریاضی 1 :به یاد داشته باشید همواره کتاب درسی مهم ترین منبع یادگیری برای هر درسی است.

منابع کمک آموزشی مثل پکیج تدریس ریاضی دهم: در انتخاب منابع کمک آموزشی دقت کنید! بهترین پکیج آموزشی ریاضی دهم باید به گونه ای باشد که شما را از هر نوع کتاب و کلاس و جزوه کمک آموزشیِ دیگر بی نیاز کند.

در پکیج کامل ریاضی دهم زیر 100 سنجش خط به خط کتاب درسی به طور کامل تدریس شده و تمام نکات مهم حل تست به طور کامل آموزش داده شده است. در پایان هر مبحث نیز تست های برگزیده 15 سال اخیر مرتبط با آن مبحث آنالیز و حل شده.

همچنین در هر بخشی که نیاز به پایه علمی از مقاطع قبل باشد، مرور جامعی به مباحث سالهای گذشته صورت گرفته است.

بررسی شیوه مطالعه ریاضی دهم و ریاضیات سایر مقاطع

برای یادگیری هرچه بهتر ریاضی دهم و یا ریاضی در هر مقطع دیگری، از همان ابتدای ترم برای یادگیری و آموزش ریاضی برنامه ریزی کنید و وقت بگذارید.

در طول ترم ریاضی را تمرین کنید. به یاد داشته باشید ریاضی خواندنی نیست؛ برای یادگیری ریاضیات باید همیشه دفتر یا کاغذ و خودکار برای نوشتن و حل کردن به همراه داشته باشید.

از سوی دیگر وقتی در طول ترم درس می خوانید مطالب، بهتر برای شما جا می افتد و در عین حال زمان بیشتری برای حل تمرین و مسئله دارید.

برای یادگیری دروس مفهومی و محاسباتی، به ویژه ریاضی حل تمرین و مسئله بسیار مهم است.

ریاضی دهم مباحث بسیار مهمی مانند مثلثات و تابع و … را دارد و در مقاطع بالاتر هم با این مباحث سر و کار خواهید داشت. پس بهتر است با حل تمرین و مسئله حتما بر این موارد مسلط شوید.

بررسی سرفصل های ریاضی دهم

فصل اول – مجموعه، الگو و  دنباله

در فصل اول کتاب ریاضی 1 مباحثی مانند مجموعه های متناهی و نامتناهی، متمم یک مجموعه، الگو و دنباله، دنباله های حسابی و هندسی مطرح می گردد.

از مبحث دنباله ها اغلب سوالات زیادی در امتحان و کنکور مطرح می شود. از این مبحث تمرینات و مسائل متعددی می توان طرح کرد و تنوع سوالات آن زیاد است؛ در نتیجه باید تمرینات زیادی حل شود.

فصل دوم – مثلثات

در فصل دوم ریاضی 1 نسبت های مثلثاتی، دایره مثلثاتی، روابط بین نسبت های مثلثاتی و …. مطرح می گردد. می توان گفت مثلثات یکی از مهمترین مباحث ریاضی است.

تعریف های سینوس و کسینوس و سایر نسبت های مثلثاتی را خوب یاد بگیرید. روی دایره مثلثاتی نواحی مختلف را خوب بلد باشید.

با فرمول های مثلثاتی کار کنید و سعی کنید تعدادی از آنها را اثبات نمائید.

فصل سوم – توان های گویا و عبارت های جبری

در فصل سوم ریاضی 1 مطالبی مانند ریشه و توان، ریشه n ام، توان های گویا، عبارت های جبری و …. مطرح می شود.

مطالبی که در این فصل ارائه می شود در تمامی مباحث دیگر ریاضی کاربرد دارد. ممکن است در امتحان به صورت مستقیم از مباحث این فصل سوال مطرح شود و یا در سوالات دیگر لازم باشد از بحث ریشه و توان استفاده نمائید.

فصل چهارم – معادله ها و نامعلادلات

در چهارمین فصل از ریاضی دهم مباحث مهمی چون معادلات درجه 2 و روش های مختلف حل آن، سهمی، تعیین علامت و … درس داده می شود.

در تمامی دروس ریاضی حل معادله و نامعادله همواره مطرح است. حتی وقتی بسیاری از مسائل مهندسی می خواهد حل گردد در نهایت حل سوال منجر به حل یک معادله می شود.

در فصل چهارم ریاضی دهم تمرکز اصلی روی حل معادله درجه دوم و سهمی است که برای آن حل تحلیلی و ریاضیاتی وجود دارد.

حل معادلات نه تنها در درس ریاضی بلکه در دروس دیگر مانند فیزیک و یا دروس رشته های فنی مهندسی در دانشگاه مهم است. به عنوان مثال در درس فیزیک هم وقتی حرکت پرتابه مورد بررسی قرار می گیرد مسیر حرکت آن به شکل سهمی است.

فصل پنجم – تابع

در این فصل، مبحث مهم تابع آموزش داده می شود و مطالبی مانند مفهوم تابع، دامنه و برد تابع، انواع تابع و …. ارائه می شود.

هر تابع دامنه و بردی دارد. باید برای توابع مختلف نحوه محاسبه دامنه را یاد بگیرید.

مثلا یاد بگیرید که عبارت زیر رادیکال با فرجه مثبت نمی تواند منفی باشد.

یا اگر تابع کسری به شما داده شد مخرج آن باید مخالف صفر باشد.

فصل ششم – شمارش، بدون شمردن

فصل ششم شامل مباحثی مانند شمارش، جایگشت و ترکیب است.

مباحثی که در این فصل ارائه می شود به نسبت فصل های قبل کمی حالت مفهومی تر دارد و درک عمیق تری می خواهد.

فصل هفتم – آمار و احتمال

فصل هفتم شامل مباحثی مانند احتمال، مقدمه ای برعلم آمار، متغیر و انواع آن و …. می شود.

در حقیقت آمار یک درس مستقل است و احتمال هم مبحث گسترده ای می باشد. در این فصل به صورت خلاصه به این مباحث پرداخته شده است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب