زیرصد سنجش

روش مطالعه درس ریاضی | بهترین تکنیک ها و روش های برنامه ریزی و مطالعه ریاضی

بهترین روش مزالعه درس ریاضی

بهترین روش مطالعه درس ریاضی برای کسب درصد بالا در کنکور چیست؟

یادگیری و درک درس ریاضی همیشه برای دانش آموزان در تمامی دوره‌ها و مقاطع تحصیلی سخت و مشکل بوده است. روش آموزش، مطالعه و یادگیری ریاضیات، به دلیل ماهیت مفهومی و صد در صد محاسباتی آن، با سایر درس ها کاملا متفاوت است. به همین دلیل دانش آموزان برای کسب مهارت و تسلط کامل بر روش های حل مسئله و تست ریاضی باید به دنبال بهترین روش‌های یادگیری آن باشند.

ریاضی درس شب امتحانی نیست، حفظ کردنی هم نیست. بهترین راه برای درک و یادگیری ریاضی استفاده از روشی است که طی آن مطالب و مباحث این درس به طور مستمر تکرار شده و درک دنیای اعداد را برای دانش آموزان راحت‌تر کند.

در عین حال باید دانش آموز را قادر سازد در کم‌ترین زمان ممکن، تست‌ها و سوالات را به درست‌ترین شکل حل کند. برای آشنایی با بهترین روش‌های موجود برای مطالعه ریاضی تا آخر این نوشته با ما همراه باشید.

بهترین روش مطالعه ریاضی

برای این که بدانید بهترین روش مطالعه درس ریاضی کدام است، در گام نخست لازم است با ویژگی‌های این درس آشنا شوید. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم درس ریاضی پیوستگی و ارتباط موضوعی مباحث آن با یکدیگر است؛ همچنین لازم است بدانید که هر چه در بحث آموزش ریاضی پیش می‌رویم مباحث این درس پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شوند. به طوری که اگر مبحثی را به درستی و به طور کامل یاد نگرفته باشید، درک مطالب جدید برایتان سخت خواهد بود. علاوه بر این‌ها در این درس کلمات و اصطلاحاتی وجود دارد که باید حتما معنی آن‌ها را درک کرده و یاد بگیرید.

اهمیت درس ریاضی

اهمیت درس ریاضی در کنکور

برای داوطلبان کنکور به خصوص داوطلبان رشته تجربی، داشتن تراز و درصد بالا در درس ریاضی یک امتیاز محسوب می‌شود. در واقع اهمیت اطلاع از بهترین روش مطالعه درس ریاضی برای رسیدن به همین درصد بالا در کنکور است.

با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان رشته تجربی در حل تست های ریاضی دچار ضعف هستند، چنانچه یک دانش آموز موفق به کسب درصد بالایی در درس ریاضی شود، نسبت به سایر داوطلبان از شانس بیش‌تری برای قبولی در کنکور برخوردار خواهد بود.

برای داشتن درصد بالا در این درس، علاوه بر استفاده از بهترین روش مطالعه ریاضی، لازم است بدانید روی کدام بخش آن تمرکز بیش‌تری به خرج دهید. چرا که برخی از مباحث از بقیه اهمیت بیش‌تری داشته و سوالات بیش‌تری را در کنکور به خود اختصاص می‌دهند.

بودجه بندی سوالات ریاضی رشته تجربی در سه سال اخیر به شرح زیر است:

بودجه بندی درس ریاضی در کنکور تجربی

دانش آموزان و داوطلبان کنکور زمانی درس ریاضی را به بهترین شکل ممکن یاد می‌گیرند که به آن به عنوان یک موضوع لذت بخش نگاه کنند.

نباید از مطالب ریاضی بترسید و آن را مانند دروس حفظی از بر کنید. چرا که مواردی مانند حفظ کورکورانه مطالب، مانعی در مسیر یادگیری این درس هستند.

شما می‌توانید با رعایت کردن تمامی نکاتی که در این مقاله برای شما توضیح می‌دهیم، با بهترین روش مطالعه ریاضی آشنا شوید.

اما بهترین روش مطالعه درس ریاضی چه نکاتی دارد؟

  1. هدف خود را بشناسید: ابتدا دریابید که چه مفاهیمی را می‌خواهید مطالعه کنید و برای چه منظوری دست به مطالعه ریاضی زده‌اید.
  2. به زبان خودتان نت برداری کنید: هنگام خواندن جزوه یا کتابی که در اختیار دارید، نکاتی که مطالعه می‌کنید، را به زبان خود بنویسید. این یکی از موثرترین روش‌ها برای یادگیری مباحث سخت و پیچیده ریاضی است. زیرا وقتی قضیه‌ها و فرمول‌های ریاضی را به زبان خود می‌نویسید، بدون شک آن‌ها را بیش‌تر به خاطر خواهید سپرد.
  3. با حل کردن مثال‌ مبحث را در ذهن خود تثبیت کنید: از حل کردن مثال هنگام خواندن ریاضی غافل نشوید. چرا که حل مثال یک راه عالی برای اطمینان از این است که آنچه را که خوانده‌اید به خوبی درک کرده و در ذهن خود تثبیت نموده‌اید. سعی کنید بعد از حل یک مثال دوباره آن را از اول بخوانید تا مطمئن شوید قدم به قدم آن را درست پیش رفته و نکات مربوط به آن را به خوبی یاد گرفته‌اید.
  4. کتاب ریاضی خود را از نکاتی که کشف کرده‌اید، پر کنید: مولفان کتب ریاضی، مخصوصا ریاضی یازدهم و ریاضی دوازدهم، معمولا تمایل دارند جزيیاتی که فکر می‌کنند برای دانش آموزان واضح است، را حذف کنند. اگر هنگام خواندن یک اثبات یا یک راه حل نمی‌توانید متوجه بشوید که نویسنده چگونه از یک مرحله به مرحله دیگر رسیده است، سعی کنید جزئیات حذف شده را دریابید و آن‌ها را در کتاب درسی خود یادداشت کنید.
    1. از منابع آموزشی جامع و استاندارد استفاده کنید: روش تدریس ریاضی کنکور تاثیر مستقیمی بر روش مطالعه شما دارد. برای اینکه در نهایت به بهترین روش مطالعه ریاضی دست یابید از منابعی استفاده کنید که بهترین شیوه های آموزشی را به کار گرفته است.

ریاضی دنیای گسترده ای ست. اگر به تنهایی نمی‌توانید این نکات را متوجه شوید، ازحتما از منابع کمک آموزشی استفاده کنید.

همچنین اینجا بخوانید:

همه چیز درباره ی شیمی کنکور

همه چیز درباره ی زیست کنکور

همه چیز درباره ی فیزیک کنکور

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب