زیرصد سنجش

برنامه ریزی درسی برای کنکور 1402

برنامه ریزی درسی برای کنکور 1402

برنامه ریزی برای کنکور 1402، گام اول و به نوعی مهم ترین گام برای شروع مطالعه و حرکت به سوی موفقیت محسوب می شود.

بعد از آشنایی با اصول برنامه ریزی، تعیین هدف، انتخاب بهترین منابع کنکور، مدیریت زمان و آشنایی با روش های تست زنی از دیگر گام های اصلی و موثر در کسب نتیجه دلخواه در کنکور می باشند.

آیا برای موفقیت در کنکور داشتن برنامه ریزی لازم است؟

با توجه به تغییرات صورت گرفته در شیوه برگزاری کنکور براساس مصوبه جدید کنکور و با توجه به زمان اقیمانده تا برگزاری کنکور ۱۴۰۲ و براساس وضعیت تحصیلی خود می بایست برنامه ای هدفمند داشته باشید.

اهمیت برنامه ریزی ما رابر آن داشت تا در این مقاله به موضوعاتی از قبیل: تعیین هدف در برنامه ریزی درسی برای کنکور 1402، روش و گام های مهم برنامه ریزی درسی، تنظیم ساعت مطالعه، بهترین زمان برای تنظیم برنامه ریزی درسی کنکور و نکات ضروری که اطلاع از آن به داوطلبان کمک می کند تا یک برنامه ریزی اصولی داشته باشد، بپردازیم.

تعیین هدف

تلاش برای موفقیت در کنکور از دو دیدگاه کیفیت و کمیت قابل بررسی می باشد. بیشتر افراد کنکوری در برنامه ریزی خود کمیت را در نظر می گیرند، یعنی به مدت زمان مطالعه خود توجه زیادی دارند و سعی می کنند میزان ساعت مطالعه خود را به عدد قابل ملاحظه ای در بازه 8 الی 10 ساعت در روز برسانند.

اما به یاد داشته باشید کیفیت مطالعه نسبت به کمیت آن ارجحیت دارد. کیفیت مطالعه در واقع همان روش صحیح مطالعه دروس است. برنامه ای اصولی و استاندارد است که کیفیت و کمیت به صورت توامان بالا باشد. 

برای رسیدن به برنامه ریزی استاندارد باید هدف اصلی فرد تعیین شده و هدف های کوچک در راستای هدف اصلی مشخص گردند. مشخص کردن هدف نهایی باعث انگیزه بخشی و افزایش اشتیاق برای درس خواندن می شود.

در نظر داشته باشید که مشخص کردن هدف به تنهایی برای موفقیت کافی نیست. بلکه باید مسیر رسیدن به هدف را ترسیم شود و در این راه هدف های کوتاه تری در نظر گرفته شود  تا با رسیدن به هر یک از اهداف کوچکتر به هدف اصلی یک گام نزدیک تر شوید.

 

 

بهترین روش برنامه ریزی درسی برای کنکور 1402

پیش از هر چیز باید بدانید که یک برنامه ریزی دقیق باید انعطاف پذیر باشد و همه برنامه های روزانه، هفتگی و ماهانه را پوشش دهد. با مطالعه روش های برنامه ریزی با توجه به وضعیت تحصیلی و شرایط فرد می توان یک برنامه ریزی جامع مطابق با هدف فرد داشت.

اولین نکته در برنامه ریزی درسی برای کنکور 1402 این است که باید منطقی و قابل دسترسی باشد. اگر برنامه ای خارج از توان دانش آموز باشد نه تنها کمکی به ادامه مسیرش نمی کند، بلکه به مرور زمان انگیزه و انرژی را از دانش آموز می گیرد و مانع پیشرفت او می شود.

نکته مهم بعدی داشتن یک برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور، تعیین اهداف میان مدت برای رسیدن به سرفصل هایی از دروس اصلی است. برنامه ریزی درسی استاندارد برای کنکور برنامه ای است که از تقسیم کل مباحث هر فصل بر زمانی که تا کنکور داریم به دست می آید.

بهتر است از کل مدت زمانی که تا کنکور وقت داریم یک ماه کم کنیم تا در آن یک ماه پایانی به جمع بندی و مرور بپردازیم.

نکته مهم مشاوره ای

یک برنامه ریزی درسی مناسب برای کنکور باید برای مواجهه با پیامدهای ناگهانی در دوران کنکور از جمله مریضی های ناگهانی یا هرگونه پیشامد دیگر منعطف باشد. بنابراین منطقی است که در صورت داشتن سرعت بالا در یک درس از زمان آن درس کم نکنیم و با همان سرعت ادامه دهیم.

دقت داشته باشید که در برنامه ریزی درسی برای کنکور منظور از سرعت مطالعه زمانی نیست که برای خواندن یک فصل صرف می کنیم. بلکه زمانی است که برای تسلط به مباحث یک سرفصل شامل مطالعه، حل تمرین، تست زنی و مطالعه مجدد برای رفع اشکال صرف می کنیم.

 برنامه ریزی درسی استاندارد برای کنکور چیزی نیست که اگر در تخمین اولیه مان بتوانیم به آن برسیم تصور کنیم که درست و بی نقص پیش رفته ایم و یا اگر نتوانیم به آن برسیم تصور کنیم که آن درس را به طور کامل از دست داده ایم.

بلکه برنامه ریزی درسی استاندارد برای کنکور صرفا یک مسیر روشن برای داوطلب است که بداند باید در کدام دروس از همان ابتدا به فکر باشد و در کدام دروس باید وضعیت را همانند روز اول خوب و عالی نگه دارد.

برنامه ریزی مبحثی

برای کنکور حتما باید یک برنامه ریزی مبحثی داشته باشیم. یعنی برنامه ای که مشخص کند در انتهای هر هفته یا هرماه مطالعه چه مباحثی باید به چه سطحی برسد.

اینکه برای خود برنامه ریزی درسی هفتگی یا برنامه ریزی درسی ماهانه داشته باشیم که در آن سرفصل دروسی که باید بخوانیم مشخص شده باشد به پیشرفت میان مدت ما کمک بسیاری می کند. در واقع باید هدف گذاری را با همین برنامه ریزی مبحثی کنکور مشخص کرد.

ناگفته نماند که نمی توان بدون درنظر داشتن سرعت مطالعه در هر درس برنامه ریزی مبحثی کنکور مناسبی داشت.

بهترین زمان برای تنظیم برنامه ریزی مناسب برای کنکور

برای برنامه ریزی درسی برای کنکور هیچ زمانی بهتر از شب قبل از روز مورد نظر نیست. اگر امروز بد درس خوانده اید، اگر ساعت مطالعه تان ناکافی بوده است، اگر مهمان برایتان آمده است و اگر به هر دلیلی نتوانسته اید آنطور که از خود انتظار داشته اید درس بخوانید فقط در ساعات پایانی همان روز می توانید برای خود برنامه ریزی درسی صحیح برای فردایتان انجام دهید.

برای مثال امروز ساعات پایانی روز چهارشنه است و قرار است برای فردای خود برنامه ریزی روزانه کند. ولی متاسفانه نتوانسته اید امروز آن مبحث تدریس شیمی کنکور از پکیج آموزشی کنکور تجربی خود را که مشخص کرده بودید کامل ببینید، مرور کنید یا تست ها را بزنید. از آنجایی که مطابق مراحل برنامه ریزی درسی برای کنکور نتوانید این کار را برای چندماه بعد بگذارید، در نتیجه میخواهید بلافاصله این عقب ماندگی را جبران کنید. هیچ زمانی بهتر از فردا یا یا روز بعدش نیست.

بدین شکل که دانش آموز در برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور چون امروز را به هر دلیل مطابق انتظار درس نخوانده، باید فردا و پس فردا این مشکل را رفع کند. در نتیجه باید مدت زمان بیشتری را طی یکی دو روز آینده درس بخواند.

 

تقسیم بندی زمانی و مبحثی

اگر دانش آموز سال دوازدهم هستید با توجه به برنامه درسی مدرسه، زمان خود را بین مرور دروس و تکالیف مدرسه و انتخاب حداقل یک درس اختصاصی برای مطالعه کنکوری را در برنامه ریزی روزانه برای کنکور قرار دهید.

اما اگر فارغ التحصیل و به اصطلاح پشت کنکوری هستید، به راحتی می توانید در برنامه ریزی روزانه برای کنکور 3 درس اختصاصی  مطالعه کنید. ترجیحا به جای آنکه تعداد دروس را اضافه کنید، زمان بیشتری را برای هر درس قرار دهید تا کیفیت بالاتر رود یا می توانید تست دروس اختصاصی هم همان روز بزنید البته به شرطی که فاصله کافی بین درس و تست گذاشته شود.

در نظر داشته باشید مطابق مصوبه جدید کنکور، دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور حذف شده و نمرات آن ها در امتحان نهایی با تاثیر 26 درصدی در نتیجه کنکور لحاظ می شود. بنابراین دانش آموزان سال دوازدهم در برنامه ریزی درسی خود دروس عمومی را در بخش مطالعه دروس مدرسه در نظر بگیرند.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب