زیرصد سنجش

برنامه ریزی درسی برای تعطیلات عید

برنامه ریزی درسی برای تعطیلات عید

برنامه ریزی درسی تعطیلات عید برای دانش آموزان، یکی از مهمترین و کارآمدترین کارها برای مرور و جمع بندی دروس می باشد. این برنامه ریزی برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور به مراتب با اهمیت تر می باشد و ما در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش به بررسی نکات و ویژگی های یک برنامه نوروزی خوب و مفید می پردازیم.

بعد از گذر از امتحانات نیم سال اول، تعطیلات نوروز زمان مناسبی برای رفع خستگی امتحانات و ایجاد روحیه مضاعف برای ادامه سال تحصیلی با قدرت هرچه بیشتر و کسب موفقیت در امتحانات پایان ترم و جبران دروس عقب افتاده است.

با برنامه ریزی برای تعطیلات نوروز ضمن مرور نکات و مطالب مهم درسی، حجم دروس برای مطالعه در زمان شروع امتحانات پایان نیمسال دوم به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و تنها نیاز به دوره مجدد مطالب آموخته شده می باشد.

 

اهمیت برنامه ‌ریزی درسی دانش ‌آموزان در تعطیلات نوروز

نوروز یکی از دوست داشتنی ترین و خاطره انگیزترین تعطیلات برای دانش‌ آموزان است تا خستگی چند ماهه تحصیل را با استراحت، رفتن به دید و بازدید‌های خانوادگی، مسافرت، تفریح و شادی از خود دور کنند. این امر ممکن است باعث فاصله گرفتن از مطالعه و فراموش کردن مطالب درسی شود و پس از بهاتمام زمان تعطیلی و همزمان با آغاز کلاس های درس با افت تحصیلی دانش‌ آموزان و نگرانی والدین از نتیجه امتحانات پایان سال مواجه شویم.

وقتی دانش آموزان در کنار استراحت و تفریح، برای مطالعه دروس و براساس اولویت های آن ها زمان می گذارند، آمادگی بیشتری برای یادگیری دروس جدید دارند. بنابراین برای رفع نگرانی های احتمالی، داشتن برنامه درسی خوب و مناسب ایام نوروز به نحوی که دانش‌ آموزان، هم استراحت و تفریح کافی داشته باشند و هم از مطالب درسی فاصله نگیرند بسیار ضروری می باشد.

 

 

 

دانش آموزان اغلب برای مطالعه دروس در تعطیلات عید، شیوه های مختلف برنامه ‌ریزی را برای خود در نظر می گیرند.در این بخش به بررسی برخی از این شیوه ها می پردازیم و در پایان بهترین نوع برنامه ریزی را پیشنهاد می دهیم.

شیوه اول: اول مطالعه تمام دروس بعد استراحت

در بین دانش‌ آموزان دیده می‌شود که برخی آخرین روزهای اسفند ماه یا اولین روز های سال نو تمام تلاش خود را برای مطالعه و رسیدگی به تکالیف نوروزی می ‌کنند تا در روز‌ های آتی تمام وقت خود را صرف استراحت و تفریح کنند. این کار باعث می ‌شود حجم زیادی از مطالب را در کوتاه ترین زمان در حافظه کوتاه مدت خود بگنجانند و بعد از تمام شدن ایامی که صرفا به تفریح گذراندند، از دروس مطالعه شده چیزی را به خاطر نیاورند و امادگی کافی برای یادگیری دروس و مطالب جدید نداشته باشند.

شیوه دوم: اول استراحت بعد مطالعه تمام دروس

برخی از دانش‌ آموزان برای این که مطالب را فراموش نکنند یا به خاطر سخت گیری های برخی مدارس، ترجیح می ‌دهند بیشتر تعطیلات را به تفریح، استراحت و دید و بازدید گذرانده و چند روز آخر را به مطالعه و رسیدگی به مطالب درسی اختصاص دهند. اما باید توجه داشته باشند که این فاصله گرفتن به مدت یک هفته از مطالعه مطالب درسی منجر به فراموشی شده و با شروع مجدد مطالعه، حجم زیاد مطالب درسی باعث ایجاد استرس در دانش آموزان می گردد. در این حالت دانش‌ آموزان به جای این که به یادگیری مطالب توجه داشته باشند فقط می‌ خواهند تکالیف خود را زودتر به اتمام برسانند.

شیوه سوم: تفریح و استراحت همراه با مطالعه

بعضی از دانش آموزان راهی بهتر از دو گروه قبلی را انتخاب می کنند و در ایام تعطیلات عید در کنار استراحت و تفریح زمان هایی را به مطالعه دروس خود و مرور مطالب اختصاص می دهند. دانش آموزان با این روش می توانند در کنار تفریح با برنامه ریزی مناسب به مطالعه تمام دروس خود بپردازند.

با توجه به آمار و تحقیقات انجام شده، آن دسته از دانش آموزانی که برای ایام عید، برنامه ریزی به این روش، یعنی تفریح و استراحت همراه با مطالعه را انتخاب نموده اند آمادگی بالاتری برای یادگیری مطالب درسی جدید داشته و در نهایت در امتحانات پایان سال موفق تر هستند.

معیارهای مهم برنامه ریزی در ایام تعطیلات نوروز

برای برنامه ریزی درسی و مطالعه فاکتورهای زیادی را باید درنظر گرفت؛ به شکلی که در کنار درس خواندن، برنامه استراحت و تفریح نیز داشته باشیم. به همین منظور در ادامه به بررسی مهم ترین معیارهای برنامه ریزی در ایام تعطیلات عید می پردازیم.

اولویت بندی دروس

ایام تعطیلات نوروز بهترین زمان برای جبران دروسی است که دانش آموز در آن ها ضعیف است. برای این کار می توان به بررسی کارنامه های ترم اول و میان ترم دوم دانش آموزان توجه داشت تا بتوان نقاط قوت و ضعف دانش آموز را تفکیک نموده و در اولویت بندی دروس می توان اولویت را نقاط ضعف دانش آموز در نظر گرفت.

تعیین مدت زمان مطالعه

با توجه به این که تعطیلات عید نوروز بیشتر برای تفریح و استراحت است ، مطالعه بهتر است در دو زمان صبح و عصر، زمانی که بالاترین درصد یادگیری و بازدهی رخ می ‌دهد انجام شود. مدت مطالعه برای دانش‌ آموزان دوره دوم متوسطه روزی 3 تا 4 ساعت پیشنهاد می‌ شود.

در صورتی که دانش آموزی نتواند در یک یا دو روز متوالی به صورت منظم دروس خود را مطالعه کند، پیشنهاد می شود که در اولین روز فراغت تعداد ساعت عقب مانده خود را جبران کند.

اختصاص زمان لازم به هر درس

برای برنامه ریزی مطالعه عید در هر پایه تحصیلی می بایست به فاکتور هایی مانند اهمیت هر درس، نحوه مطالعه، سرعت مطالعه، میزان یادگیری و نقاط ضعف و قدرت دقت کرد. ولی به طور کلی بر اساس اهمیت هر درس می توان به صورت زیر زمان بندی کرد:

برای تخصیص زمان به دروس دوره دوم متوسطه به رشته تحصیلی دانش آموز باید توجه داشت؛ ولی به طور کلی مدت زمان مطالعه لازم برای دروس اختصاصی و اصلی هر رشته باید 3 برابر دروس عمومی در آن رشته باشد.

 

 

دانش آموزانی که قصد دارند برای برنامه ریزی تعطیلات عید خود برنامه منظم و استانداردی را طراحی نمایند و نتیجه مطلوب و موفقیت آمیزی را از آن بدست آورند، باید به نکات اساس و مهمی که در یک برنامه ریزی موفق در نظر گرفته می شود توجه نمایند.

برای اختصاص دادن زمان مطالعه برای هر درس باید به نوع درس و روش مطالعه نیز توجه شود. به عنوان مثال برای بعضی از افراد شروع مطالعه با دروس عمومی بهتر است، این در حالی است برای برخی دیگر این روش کسل کننده بوده و با مطالعه دروس چالشی مانند ریاضی یا فیزیک و … شروع بهتر و انگیزه بیشتری دارند.

پس انتخاب ساعت مشخص برای هر درس بسته به خصوصیات و نحوه مطالعه هر فرد متفاوت است ولی باید توجه داشت بیشترین تمرکز روی نقاط ضعف باشد تا به نقاط قوت تبدیل شوند ولی این گونه نباشد که نقاط قوت را به حال خود رها کرده و باعث افت تحصیلی در این دروس شود، تعادل در برنامه ریزی رمز موفقیت است. همچنین حل نمونه سوالات امتحانی می تواند راه کار خوبی برای مرور دروس باشد.

برای داشتن برنامه‌ ای موفق باید برنامه ریزی داشت که معقول و قابل اجرا باشد و از طرفی برنامه‌ ای قابل اجرا است که منعطف باشد یعنی اگر به هر علتی یک روز امکان انجام دادن برنامه آن روز نبود در روز های بعد بشود این جا افتادگی را جبران نمود.

دانش آموزان می توانند به جهت این که در انجام برنامه قانونمند تر عمل کنند با خود توافق کنند که اگر بخشی از برنامه ریزی درسیشان را با موفقیت انجام دادند، می توانند به دیدن سریال مورد علاقه یا بازی با دوستان و… بپردازند و اگر موفق به انجام بخشی از برنامه نشدند با منع کردن خود از دیدن سریال مورد علاقه و … خود را تنبیه کنند.

بهتر است دانش آموزان برنامه ریزی درسی خود را در یک دفتر برنامه ریزی یادداشت کنند و برای شروع برنامه ریزی ابتدا مباحث مورد مطالعه هر درس را مشخص نموده و با هدف مرور این مباحث در ایام عید برنامه ریزی روزانه مشخص و متناسب با شرایط خود را داشته باشند. به جهت پایبندی در انجام دادن برنامه از بین نزدیکان و یا خانواده، فردی را به عنوان ناظر و یا پشتیبان دانش آموز در نظر گرفته تا روند اجرای برنامه درسی را کاملا دوستانه و صمیمی تحت نظر داشته باشد.

اینکه به همه دانش آموزان برنامه درسی یکسانی داده شود و انتظار داشته باشیم که همه دانش آموزان نیز موفق شوند کاملا اشتباه است. بنابراین هردانش آموز باید متناسب با شرایط محیطی و خانوادگی، امکانات تحصیلی، سطح علمی، نحوه یادگیری، سرعت مطالعه و … برنامه ریزی مجزا و قابل اجرای مختص به خود را داشته باشد.

نحوه برنامه ریزی درسی دانش آموزان پایه دوازدهم در ایام عید به جهت کسب آمادگی بیشتر و موفقیت در کنکور سراسری با سایر دانش آموزان متفاوت است و باید برنامه ریزی کنکوری برای عید داشته باشند. زیرا با توجه به حذف دروس عمومی از کنکور سراسری و تاثیر مستقیم 40 درصدی معدل در قبولی کنکور سراسری، نحوه برنامه ریزی دقیق برای عید بسیار مهم می باشد.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب