زیرصد سنجش

شیمی دهم | بودجه بندی و اهمیت در کنکور

بررسی اهمیت شیمی دهم

شیمی دهم، پایه و اساس آموزش درس شیمی در دوره متوسطه دوم محسوب می شود. آموزش شیمی دهم از چند نظر حائز اهمیت بسیار زیادی است:

  • جز منابع اصلی شیمی کنکور محسوب می شود
  • مفاهیم اصلی و پایه ای شیمی در این کتاب مطرح می شود
  • پیش نیاز بسیار مهمی در یادگیری مباحث شیمی یازدهم و دوازدهم محسوب می شود.
  • امتحان شیمی پایه دهم به صورت نهایی برگزار می شود و در سوابق تحصیلی تاثیر مستقیم دارد.

از همین رو اطلاع از بودجه بندی شیمی پایه دهم در کنکور و همچنین شناخت سرفصل های این کتاب بسیار مهم و در برنامه ریزی درسی موثر و مفید است.

پر واضح است که شیمی یکی از مهم ترين دروس در کنکور است. مباحث مهم و تست خیز این درس مانند مسائل استوکیومتری در کتاب های سه سال دوره دوم متوسطه تقسیم شده و سرفصل های آن به صورت پیوسته در این سه پایه تدریس می شود. اغلب سوالات و تست های محاسباتی آن در کنکور به صورت ترکیبی طرح می شود. بنابراین برای پاسخگویی به این نوع سوالات نیازمند به مهارت و تسلط قطعی بر تمامی مباحث هر سه پایه است.

کتاب شیمی 1 شامل 3 فصل می باشد و از هر فصل آن چه به صورت مستقيم و یا ترکیبی در کنکور سوال طرح می شود.

در ادامه این نوشته، به بررسی سرفصل های این کتاب و مباحث مطرح شده در آن خواهیم پرداخت.

بررسی فصل‌های کتاب شیمی دهم

همان‌طور که اشاره شد، کتاب شیمی 1 شامل سه فصل است. سهم فصل های مختلف این کتاب در کنکور سال‌های گذشته به‌طور میانگین بین 8 تا 10 تست بوده که بین فصل های مختلف آن تقسیم شده است. تمام مطالب مطرح شده در این درس ارزش آزمونی و کنکوری بسیار زیادی دارند. بنابراین برنامه ریزی برای یادگیری کامل و تسلط بر تمامی مباحث آن ضروری است.

سرفصل های کتاب و سهم هر یک در کنکور به شرح زیر می باشد:

  1. فصل اول کیهان زادگاه هستی نام دارد. این فصل سرآغاز ورود به دنیای شیرین شیمی است. بررسی اجزای تشیکل دهنده اتم، آرایش الکترونی، بررسی عناصر در جدول تناوبی، یون ها و پیوند میان عناصر در این فصل بررسی می شوند. این فصل به طور میانگین دارای 3 سوال در کنکور سراسری می باشد
  2. فصل دوم ردپای گازها نام دارد. عناصر گازی به طور ویژه در این فصل مورد بررسی قرار می گیرند. آموزش موازنه کردن، ویژگی اکسیدهای فلزی و نافلزی و مقدمه ای بر شیمی آلی از مباحث اصلی فصل دوم هستند. همچنین مبحث مهم استوکیومتری در این فصل آغاز میشود. در مجموع از این فصل 3 الی 4 سوال در کنکور سراسری طرح می‌شود.
  3. فصل سوم آب آهنگ زندگی نام دارد. موضوع اصلی این فصل یون ها و محلول ها و روابط مرتبط با محاسبات تعیین غلظت یون در محلول و نیروهای بین مولکولی است و در  کنکور 2 سوال از آن مطرح شده است.

البته در کنکور 1402 این تقسیم بندی تا حدی دچار تغییر شده که در ادامه به بررسی این تغییرات می پردازیم.

بررسی میزان اهمیت درس شیمی دهم

بر اساس نظر کارشناسان و مشاوران آموزشی، اهمیت کتاب شیمی 1 بیشتر به دلیل پایه و مقدمه مباحث مهم استوکیومتری و در کل مسائل این درس است. یعنی چنانچه دانش آموزی این مفاهیم را در سال دهم به خوبی نیاموزد، در فهم و یادگیری شیمی یازدهم و دوازدهم و حل تست های درس شیمی در کنکور به مشکل بر خواهد خورد.

البته با تغییراتی که در کلیات برگزاری کنکور سراسری اعمال شده است، تعداد سوالات و بودجه بندی دروس مختلف نیز دست خوش تغییراتی شد؛ درس شیمی نیز از این تغییرات مصون نمانده است.

در کنکور 1402 رشته تجربی تعداد سوالات درس شیمی 35 عدد بود و ضریب آن به عدد 9 رسید. اما در کنکور رشته ریاضی تعداد تست ها 30 عدد و ضریب آن 6 بوده است.

نکته جالب توجه در سوالات کنکور 1402 این بود که امسال تمام ساختار آزمونی پیش از این را در هم شکست و استانداردهای گذشته را دگرگون کرد.

دقت کنید که مباحث شیمی دهم مقدمه و اساس مفاهیم کتاب های یازدهم و دوازدهم است و سوالات آن در کنکور ممکن است به صورت مستقیم و یا ترکیبی طرح شود.

لازم به توضیح است که در تدریس شیمی دهم زیر 100 سنجش، تمام اصول جدید و تغییرات اعمالی لحاظ شده و پکیج شیمی 1 کاملا منطبق با شیوه جدید کنکور تدوین و ارائه شده است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب