زیرصد سنجش

بررسی زیست شناسی دهم | بودجه بندی و اهمیت در کنکور

بررسی زیست شناسی دهم

یکی ازدرس های بسیار مهم  و تاثیرگذار رشته ی علوم تجربی در کنکور و مدرسه، درس زیست شناسی دهم است.

در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش به بررسی سرفصل های کتاب زیست دهم و همچنین بودجه بندی مباحث آن در کنکور سراسری می پردازیم.

زيست شناسي يکي از مهم ترين درسها در کنکور تجربی است. با توجه به اینکه مباحث این درس در کتاب های سه سال دبیرستان تقسیم شده و سرفصل های آن به صورت پیوسته در این سه پایه تدریس می شود، اغلب سوالات و تست های آن در کنکور به صورت ترکیبی طرح می شود. بنابراین اشراف کامل و تسلط قطعی بر مباحث آن الزامی است.

کتاب زيست 1 شامل 7 فصل مي باشد که از هر فصل آن امکان طرح سوال به صورت مستقيم و و یا ترکیبی در کنکور وجود دارد.

البته فصل اول کتاب زيست شناسي دهم به اسم دنياي زنده  تقريباً هيچ سوالي در کنکور ندارد و بيشتر جنبه آشنايي و مقدماتي در زيست سال دهم را دارد.

 

بررسی فصل های کتاب زیست شناسی دهم

همانطور که پیش تر اشاره شد، فصل نخست کتاب زیست دهم بیشتر به معرفی اجمالی زیست شناسی می پردازد و ارزش آزمونی زیادی ندارد.

فصل دوم گوارش نام دارد. این فصل يکي از مهمترين فصل هاي زيست سال دهم بوده و اهميت بالايي در کنکور دارد. از این فصل به طور میانگین 5 سوال در کنکور طرح می شود.

فصل سوم تبادلات گازي نام دارد و مي‌توان گفت بعد از گوارش مهم ترین فصل این کتاب است.در کنکور از فصل سوم تقریبا تعداد  3 تست در کنکور طرح می شود.

فصل چهارم  گردش مواد نام دارد. گردش مواد مهمترين و تست خیزترین فصل زيست شناسي سال دهم مي باشد؛ به طوری که تقریبا 7 سوال از این فصل در کنکور مطرح می شود و این نشان از اهميت بالاي این فصل دارد.

فصل پنجم تنظيم اسمزي و دفع مواد زائد نام دارد. این فصل به صورت کلي دو سوال را به خود اختصاص مي دهد و از این رو مي توان گفت نسبت به فصل گذشته داراي اهميت کمتري است.

فصل ششم از ياخته تا گياه نام دارد. در کتاب های زیست دهم و یازدهم و دوازدهم مبحث زیست گیاهی به صورت پیوسته تدریس شده و در کنکور نیز سوالات از این مبحث بیشتر به صورت ترکیبی طرح می شود.

فصل هفتم زيست دهم جذب و انتقال مواد در گياهان نام دارد که ادامه همان مبحث گياهي مي باشد. این فصل از فصل‌هاي پايه زیست گیاهی مي باشد و مانند فصل ششم به صورت غير مستقيم و ترکيبی از آن تست مطرح می شود.

 

بررسی اهمیت زیست شناسی دهم در کنکور

در چند سال اخیر از کتاب زیست شناسی پایه دهم در کنکور سراسری به طور میانگین 17 تست طرح شده است و این خود گویای اهمیت بالای این کتاب می باشد. البته با تغییراتی که در کلیات برگزاری کنکور سراسری اعمال شده است، تعداد سوالات و بودجه بندی دروس مختلف نیز دست خوش تغییراتی شد؛ درس زیست نیز از این تغییرات مصون نماkده است.

در کنکور 1402 تعداد سوالات درس زیست 1 به عدد 7 رسید. اما این موضوع از اهمیت بالای این درس نمی کاهد.

نکته جالب توجه در سوالات زیست کنکور 1402، طرح 2 تست از فصل اول کتاب دهم بود که تا پیش از این بی سابقه بوده است. در واقع کنکور امسال تمام ساختار آزمونی پیش از این را در هم شکست و استانداردهای گذشته را دگرگون کرد.

البته لازم به توضیح است که در تدریس زیست دهم زیر 100 سنجش، تمام اصول جدید و تغییرات اعمالی لحاظ شده و پکیج زیست 1 کاملا منطبق با شیوه جدید کنکور تدوین و ارائه شده است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب