زیرصد سنجش

بارم بندی امتحان نهایی شیمی دوازدهم

بارم بندی شیمی دوازدهم در امتحان نهایی

همانطور که می دانیم اطلاع از بارم بندی کلیه دروس از جمله شیمی دوازدهم در امتحان نهایی باعث می شود تا دانش آموزان نسبت به مباحث آن کتاب و اهمیت سرفصل های آن و جایگاه هر بخش از کتاب درسی در امتحانات نوبت پایانی به دید خوبی دست یابند. دانستن بارم بندی شیمی دوازدهم در امتحان نهایی برای طرح یک برنامه مطالعاتی استاندارد و موثر ضروری و بسیار حائز اهمیت است.

در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش به بررسی بارم بندی شیمی دوازدهم در امتحان نهایی، نحوه ارزشیابی این درس و مباحث مهم آن می پردازیم.

همانطور که در زنگ های مشاوره قبل تاکید شد، براساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با سنجش و پذیرش دانشجو تصویب شده است و برای اولین بار در کنکور 1402 به اجرا در آمده، سوابق تحصیلی که براساس معدل کتبی دروس امتحان نهایی تعیین می شود، با تاثیر قطعی 40 درصد در نتیجه نهایی کنکور سهیم است.

بنابراین اهمیت اطلاع از بام بندی دروس امتحانات نهایی و شناخت فصل ها و مباحث مهم و پرتکرار این دروس در آزمون خردادماه بیش از سال های گذشته مشهود است.

شیمی یکی از دروس مهم تخصصی و مشترک بین رشته های ریاضی و تجربی است و هم در امتحانات نهایی و هم در کنکور سراسری دانش آموزان را به چالش می کشد. به اعتقاد اکثر مشاوران و کارشناسان تحصیلی و آموزشی در چند سال اخیر شیمی یکی از دروس سخت و چالش برانگیز در کنکور و امتحانات نهایی بوده است.

دانستن هریک از این موارد به تنهایی دلیل بسیار خوبی برای اطلاع از جایگاه و بارم بندی شیمی دوازدهم در امتحان نهایی است. بنابراین توصیه می کنیم حتما این نوشته را تا انتها بخوانید.

جدول بارم بندی شیمی دوازدهم در امتحانات پایان ترم

بارم بندی شیمی دوازدهم در امتحان نهایی

دانش آموزان پایه دوازدهم رشته های ریاضی و تجربی در دوره های روزانه، بزرگسال و همچنین متقاضیان ترمیم معدل که ملزم به شرکت در امتحان نهایی درس شیمی 3 هستند، می توانند با اطلاع از بارم بندی مباحث و فصل های شیمی دوازدهم در امتحان نهایی، اقدام به برنامه ریزی مطالعاتی نمایند.

پیش از اطلاع از نحوه بارم بندی فصل های شیمی در امتحانات خرداد، لازم است بدانید از آنجایی که سوابق تحصیلی (برگرفته از نمرات و معدل کتبی نهایی) در نتیجه پایانی کنکور شما با سهم 50 درصد (و برای سال های 1404 به بعد تا تاثیر 60 درصد) و به صورت قطعی تاثیرگذار است، بنابراین مطالعه و تسلط بر کلیه مباحث دروسی که امتحان پایان ترم آنها به صورت نهایی برگزار می شود، الزامی است.

دانستن بارم بندی امتحان نهایی برای درس شیمی دوازدهم و سایر دروس، در نحوه برنامه مطالعاتی و انتخاب منابع آموزشی به منظور تسلط، مرور بیشتر و تاکید بر مباحث مهم و اصلی که تاثیر زیادی در نتیجه نهایی آزمون دارند، در روزهای پایانی نزدیک به امتحان آن درس نقش سازنده و تاثیرگذاری دارد.

ارزشیابی دانش آموزان پایه دوازدهم در درس شیمی 3 به دو صورت مستمر و پایانی صورت می پذیرد.

ارزشیابی مستمر، نمره گذاری براساس فعالیت‌های گروهی یا انفرادی دانش آموزان در کلاس یا خارج از کلاس و در طول سال تحصیلی است. این ارزشیابی براساس مشاهدات معلم و تعامل بین معلم و دانش آموز در هنگام انجام هر فعالیت و براساس عملکرد دانش آموزان در انجام فعالیت ها، مانند ارائه گزارش، شرکت در بحث های گروهی، پاسخ به پرسش‌های کتبی و شفاهی انجام می شود. سقف تعیین شده برای نمره ارزشیابی مستمر هر نوبت (اول و دوم) 20 نمره است.

ارزشیابی پایانی به صورت کتبی و در قالب امتحان پایان ترم انجام می‌شود.

برای اینکه در هر دوی این ارزشیابی ها به بالاترین نمره دست یابید، لازم است بر مباحث کتاب درسی به صورت کاملا مفهومی مسلط باشید و روش ها و تکنیک های حل سوالات و مسائل شیمی را به صورت تشریحی به طور کامل آموزش دیده باشید.

با توجه به میزان اهمیت نمرات کسب شده در امتحانات ارزشیابی مستمر و پایانی و تاثیر مهارت های کسب شده برای پاسخگویی به سوالات تستی بهره مندی از بهترین تدریس شیمی دوازدهم برای دانش آموزان پایه دوازدهم از جهات زیادی حائز اهمیت است.

بارم بندی فصل های کتاب شیمی دوازدهم در امتحان نوبت اول و امتحان نهایی مطابق جدول فوق پیشنهاد می شود.

همانطور که در جدول فوق مشاهده می شود، میزان اهمیت کلیه فصل های شیمی دوازدهم، به جز فصل اول که نمره بالاتری برخوردار است، تقریبا در یک سطح است. بنابراین نحوه اولویت بندی برای مطالعه مباحث این درس، باید براساس میزان ضعف و قوت خودتان در هر مبحث باشد.

لازم به تاکید است که سهم محاسبات کمی و عددی در هر آزمون بین 30 تا 35 درصد از نمره کل آزمون را شامل می شود. از همین رو توصیه اکید می شود که برای کسب مهارت های حل ریاضی و محاسبات تاثیرگذار بر حل مسائل شیمی برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

با توجه به نحوه بارم بندی شیمی دوازدهم در امتحان نهایی نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید، مطالعه دقیق متن کتاب درسی و یادگیری کامل مطالب حفظی این کتاب درسی است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب