زیرصد سنجش

اهمیت دروس عمومی در کنکور | دروس عمومی کنکور را چگونه بخوانیم؟

اهمیت دروس عمومی در کنکور

با توجه به تغییراتی که در ساختار اصلی کنکور سراسری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق افتاده است، دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور سراسری حذف شده اند، اما اهمیت دروس عمومی در کنکور همچنان به قوت خود باقیست. در این نوشته قصد داریم تا به بررسی اهمیت این دروس در نتیجه آزمون سراسری بپردازیم.

اغلب، دانش آموزان بر این باور هستند که یادگیری دروس عمومی به دلیل حفظی بودن نیاز به زمان زیادی ندارد، اما این کاملا اشتباه است.

این دروس از کنکور سراسری حذف شده اند.

با توجه به اجرای این مصوبه از سوی سازمان سنجش که برای نخستین بار در کنکور 1402 صورت پذیرفت، لذا برنامه ریزی بر اساس این تغییرات برای کسب نتیجه دلخواه و موفقیت در آزمون سراسری ضروری است.

به یاد داشته باشید که دروس عمومی تنها از دفترچه سوالات کنکور حذف می شوند، اما تاثیر آنها در نتیجه کنکور در قالب امتحانات نهایی و تاثیر مستقیم 60 درصدی آن ها در نمره سوابق تحصیلی همچنان جز جدا نشدنی و موثر بر کنکور محسوب می شوند و هرگز نباید از آن ها غافل شوید.

توجه داشته باشید که برخی از مشاورین تحصیلی و موسسات این دروس را زنگ تفریحی برای دروس اختصاصی می دانند؛ یعنی نظرشان این است که در زمان های استراحت خود در برنامه ریزی روزانه مباحث دروس عمومی را به منظور یادگیری و جلوگیری از هدر رفت زمان مطالعه کنید.

این نگاه تفکر اشتباه و نهایتا به ضرر داوطلب خواهد بود. با توجه به اینکه هدف نهایی دانش آموزان دورع دوم متوسطه موفقیت در کنکور سراسری است، لذا توجه به اهمیت دروس عمومی در کنکور سراسری بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت مطالعه دروس عمومی برای موفقیت در کنکور سراسری

همانطور که گفته شد، بر خلاف تصور داوطلبان و برخی از مشاوران تحصیلی، دروس عمومی همچنان جز جدایی‌ناپذیر در نتیجه نهایی کنکور هستند.

به منظور کسب حداکثر نمره سوابق تحصیلی و با توجه به اینکه کلیه امتحانات سه سال دبیرستان به صورت نهایی برگزار می شود، برنامه ریزی و مطالعه صحیح دروس عمومی در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم ضروری است.

در ادامه این مطلب، بهترین روش مطالعه دروس عمومی ارائه می شود.

 ادبیات فارسی سه سال دبیرستان را به صورت موضوعی مطالعه کنید. با توجه به میزان اهمیت هر درس و میزان تسلط خود زمان مورد نیاز برای خواندن هر مبحث را به آن اختصاص دهید.

به عنوان مثال برای قسمت قرابت معنایی در سوالات امتحان نهایی، می توانید اصطلاحات مختلف شعری و ادبی که در متن کتاب های درسی وجود دارد را مشخص کرده و با تمرین و مطالعه مستمر آنها به تسلط در این بخش مهم دست یابید.

یا در مبحث آرایه های ادبی، ابتدا زمانی را صرف شناخت و یادگیری ویژگی های آرایه های ادبی مهم کنید و سپس با بررسی مثال های موجود در متن کتاب در یافتن و تشخیص هر یک از آرایه ها به مهارت کافی برسید.

در ادامه بررسی اهمیت دروس عمومی در کنکور سراسری، به ارائه بهترین روش مطالعه درس عربی می رسیم.

در مطالعه این درس ابتدا شما باید پیش نیازهای اساسی را در قواعد ترجمه، معنی لغات، فنون قواعد و دستور زبان عربی را یاد بگیرید. بعد از آن بهتر است که دامنه لغات عربی خود را گسترش دهید.

سعی کنید لغات عربی موجود در انتهای کتاب درسی یا در ابتدای هر بخش را مطالعه کنید و به خاطر بسپارید. هرچه در حفظ لغات بهتر عمل کنید در پاسخ‌گویی به سوالات امتحانی درس عربی موفق تر عمل خواهید کرد.

کتاب دینی از آن دسته دروس حفظی است که نحوه به خاطر سپردن آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

برای حفظ کردن مطالب موجود در آن تکنیک های متفاوتی وجود دارد که بسته به ویژگی های شخصیتی خود و نحوه مطالعه می توانید از آن ها استفاده کنید.

همچنین توجه داشته باشید که بخش اعظمی از سوالات این درس را آیات آن تشکیل می دهند و با توجه به حف این درس از کنکور احتمال طرح سوالات چالشی از آیات در امتحان نهایی چند برابر می شود.

بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری به واسطه‌ی دوره های آموزشی آزاد، از قبل با زبان انگلیسی آشنا بوده و دارای دانش مناسبی از آن هستند. اما افرادی هم وجود دارند که از سطح پایینی در این درس برخوردارند.

در هر صورت لازم است بدانید که لغات انگلیسی بخش گسترده ای از آن را تشکیل می دهند و تسلط به این بخش نیازمند زمان و تکرار و تمرین است.

پس لازم است روزانه به یادگیری لغات موجود در کتاب درسی و کتاب کار بپردازید. در عین توجه به لغات، هفته ای چند ساعت را نیز به یادگیری قواعد اختصاص دهید تا در این بخش دچار مشکل نشوید.

با توجه به اهمیت دروس عمومی در کنکور سراسری، می توانید با استفاده از پکیج آموزشی کنکور تجربی و ریاضی، بسته های آموزشی جامع پایه دهم تجربی و ریاضی، یازدهم تجربی و ریاضی، دوازدهم تجربی و ریاضی و هم چنین مجموعه تک درس دروس عمومی هر سه پایه را از قسمت محصولات هر یک از پایه های تحصیلی زیر 100 سنجش می توانید مشاهده و در صورت بروز هرگونه سوال می توانید با همکاران ما در واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب