زیرصد سنجش

اهمیت برنامه ریزی برای کنکور

برنامه ریزی درسی
برای یک داوطلب کنکور اطلاع از اهمیت برنامه ریزی برای مطالعه و موفقیت در کنکور حیاتی است. در یک تعریف کلی برنامه ریزی یعنی قرار دادن یک روز، هفته و ماه در یک چارچوب مشخص، برای استفاده‌ی بهینه از زمان و رسیدن به بهترین نتیجه ممکن در انجام کارها.
در طول روز وقت زیادی برای تفریح، تمدد اعصاب و همچنین برای مطالعه وجود دارد. ولی در بیشتر مواقع این زمان ها به درستی مورد استفاده قرار نمی گیرند و بخش زیادی از آن اتلاف می شود.
اینجاست که اهمیت برنامه ریزی بیش از هر زمان دیگر مشخص می شود. هدف اصلی از برنامه ریزی ایجاد یک ساختار هدفمند از فعالیت های روزانه در راستای تحقق یه هدف باارزش است.
برنامه ریزی در یک تعریف کوتاه و جامع، یعنی تبدیل آرزو و رویا به هدف.
 
شاید برای همه ی ما پیش آمده باشد که بارها برنامه ریزی انجام داده ایم اما در میانه‌ی راه از اجرای آن خسته شدیم و آن را رها کردیم. شاید اگر از میزان اهمیت و تاثیرگذاری برنامه ریزی آگاه شویم و در عین حال یک برنامه ی اصولی و استاندارد، منطبق بر هدف، توانایی‌های خود و متناسب با امکانات موجود خدمان در دسترس داشته باشیم، اجرای آن برای‌مان خوشایندتر و امکان‌پذیرتر باشد.
 

اهمیت برنامه ریزی

 

برنامه‌ریزی یک مهارت اساسی است که به داوطلبان کمک می‌کند مسیر صحیح را برای آمادگی به کنکور انتخاب کنند. این مهارت به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با بهره‌گیری از زمان خود به بهترین نحو، مطالب را مرور کنند و درسی را که به نظرشان دشوار است، بهبود بخشند.

داشتن برنامه­ ریزی برای انجام کارها باعث صرفه‌جویی در انرژی و زمان شما می‌شود و کمک می کند تا با صرف زمان کم‌تر به نتیجه بهتری دست یابید. با داشتن یک برنامه اصولی و استاندارد شخص به یک نظام موثر و کار آمد از تصمیم‌گیری می‌رسد؛ علاوه بر آن آثار و نتایج زیر در روند اجرای برنامه ریزی پدیدار می گردد:

  • مدیریت و استفاده درست از زمان
  • منظم شدن
  • انجام‌دادن تمام‌کارها
  • افزایش قدرت اراده و سرسختی
  • غلبه بر تنبلی

برنامه ریزی بعد از هدفگذاری می آید. یعنی شما در ابتدا هدفی را مشخص می کنید، سپس برای رسیدن به آن مسیری را انتخاب کرده و در آن مسیر شروع به حرکت می کنید.

از سوی دیگر مشخص بودن مسیر کار و حرکت، انرژی کمتری از شما برای انجام آن کار می گیرد، در نتیجه انگیزه و در نهایت سرعت پیشروی شما در راه رسیدن به آن هدف افزایش می یابد.

مراحل اصلی برنامه‌ریزی برای کنکور

در حالت کلی برنامه ریزی برای انجام هر کاری نیازمند اجرای یک سلسله مراحلی است که تقریبا برای هر هدفی مشترک است. با توجه به اهمیت برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور، در ادامه این نوشته مراحل اصلی آماده سازی برنامه استاندارد برای کنکور را بررسی می کنیم.

تحلیل منابع درسی و مباحث آزمونی

برای موفقیت در کنکور، لازم است که ابتدا منابع درسی را به دقت تحلیل کنید. با شناخت واضح از دروس مورد نیاز، بهترین برنامه‌ریزی را برای مطالعه خود ایجاد کنید.

زمان بندی متناسب با فرصت باقیمانده تا کنکور و حجم مطالب درسی

زمان بندی صحیح از جمله اصول اساسی برنامه‌ریزی است. برنامه‌ریزی هوشمندانه به شما کمک می‌کند زمان خود را بین مختلف دروس توزیع کرده و با توجه به فرصت باقیمانده تا زمان کنکور کلیه مباحث باقیمانده از مواد آزمون را به بهترین شکل مطالعه نمایید.

انتخاب منابع آموزشی جامع و تایید شده

استفاده از هر نوع منبع و پکیج آموزشی کنکور نیازمند برنامه راهبردی مختص به همان پکیج است. دقت در انتخاب منابع مطالعاتی در نهایت به طراحی بهترین برنامه مطالعاتی برای موفقیت در کنکور خواهد شد.

آزمون‌های طبقه بندی شده

آزمون‌های طبقه بندیِ شبیه‌ساز به شما این امکان را می‌دهند که با شرایط واقعی آزمون کنکور آشنا شوید. این تجربه به شما اعتماد به نفس لازم را برای روز آزمون می‌دهد.

با در نظر گرفتن اهمیت برنامه‌ریزی، می‌توانید به بهترین شکل ممکن برای کنکور آماده شوید. این راهنماها و تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنند تا در این مسیر پیشرفت کرده و به موفقیت دلخواه خود دست یابید.

در نهایت زمانی‌که بتوانید به اهداف کوتاه مدت خود برسید و برنامه‌ریزی‌های‌تان را به خوبی انجام دهید، احساس قدرت می‌کنید. این احساس باعث می‌شود تا به این باور برسید که برای رسیدن به موفقیت به هیچ‌کسی نیاز ندارید و تنها باید به قدرت خودتان تکیه کنید.

در پکیج آموزشی کنکور , بهترین پکیج آموزشی کنکور در سایت زیر صد سنجش شاهد رتبه های زیر صد خواهید بود. کافی است از این بسته های آموزشی  برای هدف گذاری استفاده نمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب