زیرصد سنجش

انتخاب رشته کنکور 1401

انتخاب رشته کنکور 1401

برای داوطلبان آزمون سراسری، انتخاب رشته کنکور 1401 یکی از مهم ترین چالش‌های پیش از ورود به دانشگاه به حساب می‎‏آید. با یکپارچه کردن آزمون سراسری و کنکور دانشگاه آزاد، مراحل ثبت نام، برگزاری آزمون و اعلام نتایج اولیه این دو آزمون با یکدیگر ادغام شده است. همچنین لازم است بدانید که مرحله انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی این دو دانشگاه به صورت جدا از هم و به ترتیب توسط سایت سنجش و سایت دانشگاه آزاد انجام می شود.

مهم ترین قسمت کارنامه رتبه و تراز داوطلب در هر زیر گروه است. این بخش از کارنامه اولیه کنکور سراسری به داوطلب اطلاع می‎دهد که در هر زیر گروه چه رتبه ای کسب کرده است و نمره کل او یا تراز او در آن زیر گروه چقدر است. داوطلب باید دقت داشته باشد که رشته مورد علاقه او در کدام یک از زیر گروه ها قرار دارد و رتبه خود را در آن زیر گروه معیار انتخاب رشته  قرار دهد.

به روزرسانی: لازم به ذکر است طبق مصوبه جدید کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، زیرگروه ها از کنکور 1402 از کارنامه ها حذف شده و برای هر داوطلب تنها یک تراز و نمره‌ی کل صادر می شود. یعنی به احتمال قریب به یقین امسال آخرین سالی خواهد بود که کارنامه‌ی داوطلبان کنکور با تراز و رتبه به تفکیک زیرگروه ها را شامل می شود.

انتخاب رشته

نحوه چینش انتخاب رشته ها در کنکور 1401

گزینش دانشجو در تمامی رشته های امتحانی از بین داوطلبانی است که مجاز به انتخاب رشته کنکور 1401 می باشند. به همین دلیل داوطلبان مجاز، می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش بدون پرداخت هزینه ای نسبت به انتخاب رشته در محل های مورد علاقه خود اقدام نمایند.

نحوه انتخاب رشته کنکور 1401، این گونه است که هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل از بین محل‎ های مربوط به گروه آزمایشی که در آن ثبت نام کرده است می باشد.

مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور یکی از بهترین راه ها جهت آگاهی از لیست کد رشته محل های کنکور سراسری، ظرفیت پذیرش رشته ها و… می باشد. داوطلبان می توانند با استفاده از دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور به صورت اینترنتی اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته خود کنند.

داوطلبان باید رشته های خود را به سه دسته انتخاب های خوش بینانه، انتخاب های معقول و انتخاب های بدبینانه تقسیم کنند. بعد از این مرحله، باید بیست درصد از کل رشته های ممکن را در لیست انتخاب های خوش بینانه و پنجاه درصد از آن را در لیست انتخاب های معقول و سی درصد باقی مانده را هم در لیست انتخاب های بدبینانه خود  قرار دهید.

در نهایت پس از اتمام انتخاب رشته با این روش، تغییرات و ویرایش انتخاب رشته کنکور خود را که در نظر دارید، در انتخاب های خود اعمال کنید. همچنین داوطلبان در این میان می توانند از مشاوره کارشناسان متخصص حوزه انتخاب رشته نیز کمک بگیرند.

عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته

در انتخاب رشته عوامل زیادی تاثیرگذار هستند که در این بین می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  •  علاقه‌مندی

مهم ترین عامل در نظر گرفتن علاقه به رشته های انتخابی است. زیرا این مسیر آینده شغلی شخص را تعیین کرده و یا قرار است فرد چند سال از عمر خود را به تحصیل در آن بپردازد پس وجود علاقه برای قدم گذاشتن و ادامه آن بسیار مهم است.

  • آینده‌ شغلی

هدف بسیاری از داوطلبان از تحصیل در دانشگاه، به دست آوردن فرصت شغلی مناسب است. اگر شما هم از این دسته افراد هستید قبل از اقدام برای انتخاب رشته، از بازار کار و میانگین درآمد رشته مورد نظر اطلاع کافی بدست آورید.

  • فاصله دانشگاه تا محل سکونت

انتخاب دانشگاه هایی که فاصله زیادی از محل سکونت داوطلب دارد، می تواند تاثیرات بسیاری در روند تحصیلی  فرد داشته باشد، زیرا دوری از خانواده، پیدا کردن محل مناسب برای گذراندن این دوره و همچنین گذراندن این دوره در محیط های خوابگاهی نیازمند ظرفیت و توان روحی خاصی است که افراد باید از قبل در این زمینه آگاهی های لازم را کسب نمایند.

از دیگر عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور 1401 می توان به توانایی یادگیری دروس تخصصی آن رشته در دانشگاه، تناسب رشته-محل انتخابی با رتبه کسب شده، بررسی هزینه های تحصیل اعم از شهریه دانشگاه، رفت و آمد، اسکان و تهیه وسایل لازم احتمالی و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بعد از کنکور، آغاز شناخت و انتخاب رشته

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب