زیرصد سنجش

اشتباهات رایج کنکوری ها در ماه های آخر

اشتباهات رایج کنکوری ها

بررسی کارشناسان مشاوره و برنامه ریزی درسی بر روی داوطلبان کنکورهای سال های گذشته نشان می دهد که اشتباهات رایج میان کنکوری ها وجود داشته است که در اغلب موارد موجب شکست آن ها در کسب نتیجه دلخواه شده.

در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش نگاهی به این اشتباهات داشته و راه حلی برای اجتناب از آنها ارائه می نماییم.

در میان اطرافیان خود اغلب دیده ایم که دانش آموزی علی رغم پایه علمی و صرف زمان زیاد برای مطالعه و یادگیری در کنکور نتیجه نگرفته یا بسیار ضعیف تر از حد انتظار ظاهر شده است. علت این امر چیست؟ چرا با وجود مطالعه زیاد و شرکت در کلاس های کنکور و … نتیجه چیزی جز شکست نبوده است؟

برخی از اشتباهات رایج کنکوری ها را ببینیم.

اشتباهات رایج کنکوری ها

در این نوشته 7 اشتباه رایج میان داوطلبان کنکور را بررسی می کنیم.

1- ساعات طولانی درس خواندن بدون حل تست به میزان متناسب

بسیاری از داوطلبان ساعات طولانی را به خواندن مطالب درسی و یادگیری تکنیک های تست زنی و حفظ کردن نکات مهم صرف می کنند؛ بدون آن که به تناسب حجم مطلبی که یاد می گیرند، به تست زنی بپردازند.

به یاد داشته باشید که آزمون ورودی دانشگاه ها به صورت تستی برگزار می شود و شما هر اندازه که مطلب و نکته ی جدید و کلیدی یاد بگیرید، تا زمانی که در حل تست آن مطلب به مهارت و تسلط نرسید، در آزمون نتیجه دلخواه را نخواهید گرفت.

موضوع مهم بعدی در رابطه با تست زنی این است که اگر شما به حد نیاز و بیشتر از آن تست حل کنید، تمام نکات و تکنیک های حل تست را به مرور می آموزید و دیگر نیازی به صرف وقت برای حفظ کردن آن ها ندارید.

2- عدم اولویت بندی در برنامه ریزی درسی

بارها دیده شده که مشاوران کنکور بدون در نظر گرفتن شرایط و توانایی های داوطلب به او یک برنامه روتین مطالعاتی (و در اغلب موارد مشابه دیگر داوطلبان) ارائه می دهند. این یک اشتباه بزرگ و مهلک است. 

هر فرد توانمندی ها، استعدادها و علایق خاص خود را دارد. ممکن است شما به عنوان یک دانش آموز دبیرستانی در درس ریاضی استعداد و پایه علمی قوی داشته باشید و دوست شما، برعکس شما در این درس به شدت ضعیف باشد.

طبیعتا نحوه اولویت بندی درسی برای شما دو نفر نباید یک سان باشد.

در مواقعی که تا کنکور فرصت کافی دارید، اولویت را بر درس هایی که در آن ضعف بیشتر دارید بنا نهید، و در ماه های منتهی به کنکور، تمرکز خود را بر دروسی که در آن قوی تر هستید قرار دهید تا در این درس ها به حداکثر نمره دست یابید.

3- نا امیدی بعد از بروز اولین شکست در تمرین

یکی دیگر از اشتباهات رایج و مهلک در میان داوطلبان کنکور، ناامیدی زودرس است. بارها دیده شده که داوطلب بعد از گام اول مطالعه و شکست در حل تست، به طور کل از مطالعه و کسب نتیجه نا امید شده است.

همواره این نکته را به یاد داشته باشید که کسب موفقیت تنها در گرو تمرین و تکرار زیاد است. هیچ قله ای با یک قدم فتح نشده است. گام های زیادی برداشته شدهو در طول مسیر بارها زیر پای کوهنورد خالی شده، اما دوباره محکم تر و مصمم تر از قبل به مسیر ادامه داده تا به قله رسیده است.

4 – تعدد منبع آموزشی در هر درس

یکی دیگر از اشتباهات رایج داوطلبان کنکور، استفاده از چند منبع آموزشی و یا تستی به صورت همزمان است. این موضوع باعث از هم گسیختگی افکار و عدم تمرکز و در نهایت ایجاد استرس در شما شود.

بهترین کار استفاده از یک پکیج آموزشی کنکور جامع است که تمام مباحث درسی را به صورت کاملا مفهومی همراه با نکات تستی و تحلیل تست های کنکورهای گذشته را به صورت یک جا و در یک پکیج جامع ارائه نماید.

5 – نداشتن برنامه ریزی استاندارد برای مطالعه 

یکی از اهرم های مهم موفقیت در هرکاری داشتن برنامه ریزی است. کنکور نیز از این قاعده جدا نیست. حتما برای لحظه به لحظه ی روزهای خود برنامه داشته باشید. بی برنامه بودن و میلی درس خواندن یک اشتباه مهلک و یک سم کشنده در مسیر موفقیت است.

6 – وفاداری و پیگیر بودن در اجرای برنامه

داشتن برنامه ریزی بسیار مهم است. اما مهم تر از آن وفادار بودن به اجرای آن است. اینکه شما بهترین برنامه ریزی ممکن را داشته باشید اما اجرای آن را منظم انجام ندهید و به زبان ساده به آن وفادار نباشید اشتباه بزرگی است.

بسیاری از داوطلبان بهترین برنامه‌ریزی را برای خود در نظر می‌گیرند، چند روزی آن را انجام می‌دهند و بعد از آن به‌دلایل مختلف، پیش‌رفتن طبق برنامه‌ریزی را رها می‌کنند. تجربه ثابت کرده رسیدن به هر یک از اهدافی که در برنامه‌ریزی شما قرار گرفته است، به شما روحیه و اعتمادبه‌نفس بیشتری هم می‌دهد.

7- یادگیری مطالب جدید در روزهای نزدیک به آزمون

این یک اشتباه رایج و بسیار خطرناک در میان داوطلبان کنکور است. شما نمی توانید از خود انتظار داشته باشید تا لحظات آخر مطالب جدیدی به دانسته های قبل خود اضافه کنید. در روزهای پایانی باید به جمع بندی و تثبیت مطالبی که قبلا یاد گرفته اید بپردازید. 

یک جمله معروف و کاربردی در این زمینه وجود دارد: در آنچه که تا امروز یادگرفته ای بهترین باش! حتی اگر همه چیز نیست.

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب