زیرصد سنجش

نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دوازدهم در کنکور

اخبار کنکور 1402
همه دانش‌آموزانی که تا ۳۱ شهریور ‌۱۴۰۲ دیپلم خود را بگیرند، می‌توانند در کنکور شرکت کنند.

با توجه به اینکه تاثیر معدل کتبی در نتیجه کنکور 40 درصد قطعی است، نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دوازدهم در این آزمون اهمیت زیادی دارد.

ثبت‌نام نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری مجازی پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه تا روز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه سال جاری از طریق درگاه سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود.

هزینه ثبت‌نام در این آزمون مبلغ 130 هزار تومان است که داوطلبان پس از تکمیل اطلاعات در سامانه می‌بایست نسبت به پرداخت آن بصورت الکترونیکی اقدام کنند. با توجه به اینکه مقرر شده است در مراحل مختلف فرآیند این آزمون، خدماتی از طریق ارسال پیام کوتاه ارائه شود، مبلغ 30 هزار تومان به عنوان هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه دریافت می‌شود.

زیر 100 سنجش
زیر 100 سنجش

هر داوطلب مطابق ضوابط آزمون می‌تواند در یکی از گروه‌های پنج گانه آزمایشی شامل گروه آزمایشی 1 (علوم ریاضی و فنی)، گروه آزمایشی 2 (علوم تجربی)، گروه آزمایشی 3 (علوم انسانی)، گروه آزمایشی 4 (هنر) و گروه آزمایشی 5 (زبان‌های خارجی) شرکت کند.

چنانچه داوطلبان تمایل به ثبت‌نام در 2 یا 3 گروه آزمایشی داشته باشند، لازم است به ازای هر گروه آزمایشی، مبلغ 130 هزار تومان دیگر نیز پرداخت کنند.

کارت ورود به جلسه دومین نوبت کنکور ۱۴۰۲، روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه سال جاری در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر می‌شود و داوطلبان تا ۱۴ تیر فرصت خواهند داشت که برای دریافت کارت خود اقدام کنند. این آزمون در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۱۴ و ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

نمرات خام داوطلبان و نمره‌کل آزمون اختصاصی آزمون نوبت دوم، مرداد ماه ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد. کارنامه نهایی تمام داوطلبان نیز در مرداد ماه اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

نتایج نهایی کنکور نوبت دوم نیز نیمه دوم شهریور ماه سال ۱۴۰۲ به اطلاع داوطلبان می‌رسد و نمره به دست آمده تا ۲ سال اعتبار دارد؛ بنابراین داوطلبان می‌توانند تا ۲ سال از نتایج به دست‌آمده، استفاده کنند.

نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دوازدهم

حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور به پانا گفت: «براساس مصوبات هفدهمین جلسه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ و بیست و چهارمین جلسه مورخ ۲۲ مهر ۱۳۹۹ و بیست و پنجمین جلسه مورخ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و آزمون‌های پس از آن، فقط بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ برگزار می‌شوند.

برای همه داوطلبان نظام سالی – واحدی، ترمی – واحدی، نظام قدیم یا نظام جدید ۶-۳-۳ منحصرا یک نوع دفترچه سوال و بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ در نظر گرفته شده است.»

وی گفت: «همه دانش‌آموزانی که تا ۳۱ شهریور ‌۱۴۰۲ دیپلم خود را بگیرند، می‌توانند در کنکور شرکت کنند.»

مروتی همچنین درباره درج سوابق تحصیلی دانش‌آموزان کنکوری نیز گفت: «ملاک عمل سابقه تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خردادماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور است.

برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی ساخته می‌شود.»

وی تاکید کرد: «تمامی داوطلبان آزمون سراسری سال 1402(نوبت دوم) ملزم به ارائه کد سابقه تحصیلی جدید در هنگام ثبت نام در آزمون هستند. برای دریافت کد مورد نظر لازم است داوطلبان از 14 فروردین 1402 تا پایان مهلت ثبت‌نام آزمون، با مراجعه به پنجره واحد خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir نسبت به مشاهده، تأیید هویت و دریافت کد 19 رقمی از سامانه اقدام کنند. تاکید می‌شود درج این کد از الزامات ورود به سامانه ثبت نام است.»

کافی‌نت‌ محل مناسبی برای ثبت‌نام کنکور نیست

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش با تاکید بر اینکه داوطلبان کنکور 1402 باید دفترچه راهنمای ثبت‌نام را به‌طور دقیق مطالعه کنند به پانا گفته بود: «کافی‌نت‌ها محل مناسبی برای ثبت‌نام کنکور نیستند. مطالعه دفترچه راهنمای کنکور بسیار اهمیت دارد و داوطلبان به هیچ وجه اعتماد نکنند که فرایند ثبت‌نام در کافی‌نت و محلی که آن‌ها حضور ندارند، انجام شود.»

به گفته وی، هر فرد بدون در نظر گرفتن نوع مدرک تحصیلی نظام آموزشی، در هر یک از گروه‌های پنج‌گانه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی مجاز به ثبت‌نام در کنکور است.

وی با تاکید بر موضوع معدل دیپلم در فرایند ثبت‌نام گفته بود: «داوطلبان باید در درج معدل دقت کنند. قرار است خوداظهاری معدل از سوی داوطلب از سال آینده حذف شود و تلاش می‌شود با همکاری وزارت آموزش و پرورش داوطلبان معدل خود را وارد نکنند بلکه معدل از طریق سامانه‌ای از آموزش و پرورش اخذ شود. مغایرت معدل عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد و حق سایران را ضایع می‌کند و در نهایت نظام آموزش عالی کشور با این مغایرت‌ها با مشکل مواجه می‌شود.»

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

زمان بندی برگزاری نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

زمان بندی برگزاری نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

زمان بندی برگزاری نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

اخبار

برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 اعلام شد

برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 اعلام شد

برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 اعلام شد

اخبار

فرصت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403

فرصت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403

فرصت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 برای روزهای 29 و 30 فروردین ماه تعیین شد.

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره از اول اردیبهشت آغاز می شود

ثبت نام ترمیم نمره از اول اردیبهشت آغاز می شود

ثبت نام ترمیم نمره از اول اردیبهشت آغاز می شود

اخبار

رونمایی نسل سوم تقلب یاب در کنکور 1403

نسل سوم تقلب یاب در کنکور 1403 رونمایی خواهد شد

رونمایی نسل سوم تقلب یاب در کنکور 1403

اخبار

حفظ امنیت کنکور 1403

امنیت برگزاری کنکور 1403 | تمهیدات جدید برای حفظ سلامت برگزاری کنکور

تمهیدات جدید برای حفظ سلامت و امنیت برگزاری کنکور 1403