زیرصد سنجش

مهندسی ایونیک هواپیما

مهندسی ايونيك هواپیما در واقع همان الكترونيك هواپيمايي به معناي تخصصي آن است. يعني متخصص اين رشته، اطلاعات لازم را در زمينه دوره‌هاي ILS، VOR، DME و دوره‌هاي تخصصي ديگر به دست مي‌آورد.

مهندسی ایونیک هواپیما از رشته های زیرگروه 1 کنکور ریاضی و فیزیک است.

براي مثال تعمير و نگهداري سيستم ILS كه كمك مي‌كند تا هواپيما، مسير باند را تشخيص داده و بر روي آن بنشيند، در رشته تخصصي اويونيك هواپيما آموزش داده مي‌شود.
يك خلبان ماهربيشترين آگاهي و مهارت را در استفاده از آلات دقيق الكترونيكي و كامپيوتري موجود در كابين دارد؛ وسايلي كه ايمني يك پرواز، در گرو سلامتي و دقت عمل آنها است و باز به همين دليل، در سازمان هواپيمايي هر كشوري، نصب، راه‌اندازي، نگهداري و تعمير سيستم‌هاي الكترونيكي و كمك ناوبري موجود در هواپيما از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.

وظيفه‌اي كه بر عهده متخصصان اويونيك هواپيما مي‌باشد:

در صنعت هواپيمايي، توانمندي در دروس رياضي و فيزيك بسيار مهم است. دانشجويان بايد با علاقه و پشتكار بسيار، در اين صنعت فعاليت كنند، يعني نبايد واحدهاي آزمايشگاهي و دروس تخصصی را صرفا برحسب رفع تکلیف پشت‌سر بگذارند و هدفشان تنها گرفتن مدرك كارداني يا كارشناسي باشد، بلكه لازم است با انگيزه و هدف، سركلاس درس حضور داشته باشند تا بتوانند در آينده از تحصيل خود، در سازمان هواپيمايي كشور ياري بگيرند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل
 

دروس پایه:

ریاضی عمومی.

ریاضی کاربردی.

فیزیک.

دروس اصلی تخصصی:

مدار الکتریکی.

الکترونیک.

مدارهای منطقی.

نقشه‌کشی صنعتی.

برنامه‌نویسی کامپیوتر.

سیستم‌های ارتباطی هواپیما.

سیستم‌های کمک ناوبری هواپیما.

رادار و کاربرد آن در هواپیما.

الکتریک هواپیما.

آلات دقیق هواپیما.

سیستم‌های کنترل اتوماتیک.

کارگاه فن‌آوری و روش‌های جوشکاری.

زبان تخصصی هواپیمایی.

لازم به ذکر است كه دانشجويان مهندسی اويونيك هواپيما، پس از فارغ‌التحصيلي، براساس مقررات آموزشي دانشكده‌ هواپيمايي كشوري، براي شركت در آزمون و اخذ مدرك بين‌المللي الكترونيك هواپيما، به استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري معرفي مي‌شوند.

بیشتر حوادث هوایی موقع بلند شدن و نشستن هواپیما اتفاق می افتد در صورتیکه برخاستن و فرود آمدنشان فقط 6% از عملیات هوایی را تشکیل می‌دهد. این یعنی تخصص‌های اویونیک، الکترونیک و مخابرات هواپیمایی، در سازمان هواپیمایی هر کشوری اهمیت زیادی دارد و جذب نیروی قدرتمند در این زمینه‌ها واجب است.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران هم برای تأمین نیروی ماهر و توانمند در تخصص‌های مورد نیاز، هر ساله تعدادی دانشجو در رشته‌های تعمیر و نگهداری هواپیما، الکترونیک هواپیمایی، اویونیک هواپیما و مخابرات هواپیمایی جذب می‌کند که تعداد زیادی از این دانشجویان، در صورت داشتن توانایی و دانش لازم، جذب سازمان هواپیمایی کشوری می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *