زیرصد سنجش

مهمترین تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲ و بعد از آن

مهمترین تغییرات کنکور
بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سوی رئیس جمهورابلاغ شد، کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی خواهد داشت.

بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سوی رئیس جمهورابلاغ شد، کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی خواهد داشت. در این نوشته به مرور مهمترین تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲ و بعد از آن می پردازیم.

1- در کنکور سال ۱۴۰۲، معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم ۴۰ درصد تاثیر قطعی خواهد داشت.

2- سهم کنکور در سال ۱۴۰۲ ۶۰ درصد خواهد داشت و صرفاً از دروس تخصصی و دو بار برگزار خواهد شد که داوطلب می‌تواند به اختیار خود در یک یا هر دو آزمون شرکت کند.

3- آزمون نخست برای کنکور ۱۴۰۲، پنج‌شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ۱۴۰۱ و نوبت دوم آن، چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۲ است.
4- دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور وجود حذف شده و نمرات دروس عمومی به صورت تشریحی در معدل امتحانات نهایی وزن مشخص خواهد داشت.

5 ضرایب دروس در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروه‌های آزمایشی حذف شده‌اند.

6- کارنامه صادر شده برای نمره کل داوطلب تا دو سال معتبر بوده و برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه قابل استفاده خواهد بود.

7- سهم سابقه تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بر اساس معدل نمرات پایه دوازدهم، کنکور سال ۱۴۰۴ نمرات پایه یازدهم و دوازدهم و از سال ۱۴۰۵ به بعد نمرات پایه‌ دهم، یازدهم و دوازدهم خواهد بود.

8- برای داوطلبان فارغ‌التحصیل نظام قدیم آموزشی براساس اعلام آموزش و پرورش، سابقه تحصیلی شامل نمرات تراز شده دیپلم و پیش‌دانشگاهی ایجاد و ملاک عمل خواهد بود.

9- سوالات کنکور از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره متوسطه توسط سازمان سنجش طرح می شود و هر سال ۲ بار می شود.

10- ضرایب دروس آزمون اختصاصی در هر گروه آزمایشی ثابت است.

معرفی پکیج های آموزشی کنکور

نحوه محاسبه سهم نمره سابقه تحصیلی برای پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها در رشته‌های پر متقاضی

  • در آزمون سال ۱۴۰۲، نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان ۴۰ درصد در نمره کل داوطلب تاثیر قطعی خواهد داشت.
  • در کنکور سال ۱۴۰۳ نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم محاسبه شده و به میزان ۵۰ درصد در نمره کل داوطلب تاثیر قطعی خواهد داشت.
  • در کنکور سال ۱۴۰۴، نمره کل سابقه تحصیلی فقط براساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های یازدهم و دوازدهم محاسبه شده و به میزان ۶۰ درصد در نمره کل داوطلب تاثیر قطعی خواهد داشت.
  • در کنکور سال ۱۴۰۵ و بعد از آن، نمره کل سابقه تحصیلی براساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان ۶۰ درصد در نمره کل داوطلب تاثیر قطعی خواهد داشت.
  • برای داوطلبان فارغ التحصیل نظام قدیم از سال ۱۴۰۲ نمره کل سابقه تحصیلی براساس نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی دیپلم و پیش دانشگاهی محاسبه می‌شود و به نسبت گفته شده در هر سال تاثیر قطعی خواهد داشت.
  • برای داوطلبان فارغ التحصیل سال ۱۴۰۱ و قبل از آن که معدل دوره متوسطه کم تأثیر بوده و بنابراین مورد توجه نبوده است، وزارت آموزش وپرورش ضمن ترازیابی نمرات و محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی و ایجاد سابقه تحصیلی برای همه فارغ التحصیلان، امکان ترمیم سابقه تحصیلی را یک بار یا به دفعات مشخص بنابر دستورالعملی که اعلام خواهد کرد فراهم می‌کند.
  • عناوین و ضرایب دروس کنکور که توسط دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش پیشنهاد می‌شود و سابقه تحصیلی که توسط وزارت آموزش وپرورش پیشنهاد می‌شود در هر یک از گروه‌های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و تا قبل از شروع سال تحصیلی (پایان شهریور) اطلاع رسانی می‌شود، این ضرایب هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

اخبار

تقویم آزمون های سراسری 1404 اعلام شد

تقویم آزمون های سراسری 1404 اعلام شد

اخبار

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم منتشر شد

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم منتشر شد

اخبار

معرفی منابع کنکور فرهنگیان

منابع کنکور فرهنگیان | برای کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان چه دروسی را بخوانیم؟

معرفی منابع کنکور فرهنگیان | مراحل پذیرش دانشجو معلم

اخبار

سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود

سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود

اخبار

اعلام نتایج تکمیل ظرفیت بهمن 1402

نتایج تکمیل ظرفیت اعلام شد | اعلام نتایج پذیرش براساس سوابق تحصیلی بهمن 1402

نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه ها برای ورودی بهمن اعلام شد