زیرصد سنجش

مهندسی انرژی

معرفی رشته مهندسی انرژی

رشته مهندسی انرژی جز رشته های جدید و تازه شناخته شده است و به عنوان یک میان رشته (ترکیبی از مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و رشته فیزیک) معرفی شده است.

در دنیای امروز، با توجه به افزاریش مصرف انرژی های تجدیدناپذیر و قابل تجدید، و همچنین تعاملات انرژی بین کشورها و دولت ها، نیاز به نیروی متخصص در زمینه های مربوط به انرژِی جهت بررسی وضعیت انرژی های فسیلی و وضعیت آلاینده های ناشی از مصرف انرژی و … بیش از پیش احساس می شود.

مهندسی انرژی مجموعه ای از فعالیت های تخصصی از جمله محاسبه، برآورد و اجرا می باشد که به منظور رسیدن به اهداف یک سازمان مرتبط با انرژی انجام می پذیرد و تمرکز اصلی بر روی اجرای پروژه های صرفه جویی می باشد. دانش آموختگان رشته مهندسی انرژی می توانند در سازمان های دولتی و یا خصوصی بسته به مهارت و تخصص خود مشغول به کار شوند.

مانند سایر رشته های زیرگروه 1 کنکور ریاضی، این رشته نیز بر پایه ی دروس ریاضی و فیزیک قرار گرفته است و باتوجه به واحدهای درسی دانشگاهی، بیشترین ارتباط علمی و درسی را با رشته های مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی دارد.

مهندسی انرژی در راستای تولید منابع انرژی، در صنایع نفت، گاز و مصرف انرژی جدید با جمع آوری نیروهای آبی، خورشیدی و بادی فعالیت می کند.

برخی از این فعالیت ها طراحی تجهیزات جدید و آزمایش آن ها، ایجاد راه های بهبود بهره برداری و استخراج نفت و کاهش آسیب های زیست محیطی و اقتصادی ناشی از استخراج منابع انرژی طبیعی می باشند.

برای فارغ التحصیلان این رشته اغلب موقعیت های شغلی در سازمان ها و ارگانهای مرتبط با انرژی مانند وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان انرژی اتمی، سازمان انرژی های نو، سازمان حفاظت محیط زیستوزارت راه و شهرسازی و ارگانهایی از این دست و سازمان های زیرمجموعه ی آنهاوجود دارد.

مهندسی انرژی حدود 145 واحد درسی دارد که شامل دروس عمومی و تخصصی می باشد .

کل واحدهای ارائه شده ی مهندسی انرژی در سه دسته قرار میگیرند:

  1. واحد های مشترک با رشته های مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی از قبیل ترمودینامیک1و2، مکانیک سیالات و … و چند واحد از رشته مهندسی برق مثل سیستم های انرژی 1(مدار)
  2. 15 الی 20 واحد در زمینه ی اقتصاد و مدیریت (که در کمتر رشته ای وجود دارد) از قبیل مبانی اقتصاد و اقتصاد سنجی و … .
  3. واحد های متناسب با منابع روز دنیا برای انرژی از قبیل توربین های بادی و سلول های سوختی و سلول های خورشیدی و … .

برخی از دروس تخصصی رشته مهندسی انرژی:

  • کنترل: کنترل درسی است که در آن به طراحی کنترل کنندهها،دینامیک و مدل سازی ریاضی سیستم ها می پردازند. هدف از طراحی کنترل کننده ها داشتن سیستمی با رفتار های مطلوب و مورد نظر می باشد رفتارهایی مانند سرعت، زمان و … .
  • مبانی انرژی های تجدیدپذیر: در این درس به معرفی انواع انرژی های تجدید پذیر پرداخته می شود و هدف اصلی آن توانایی تولید انرژی از منابع تجدید پذیر مانند آب، باد ،خورشید و … می باشد.
  • مبانی انتگراسیون فرایند: به این درس تکنولوژی پینچ نیز گفته می شود. این درس برای پیدا کردن روش های مختلف برای حداقل کردن مصرف انرژی و یا همان بهینه سازی می باشد. اساس این درس حذف مبدل های انرژی و یا به کارگیری انها در شرایط بهتر می باشد.
  • ممیزی انرژی: ممیزی انرژی یکی از برنامه های مدیریت انرژی می باشد که برای شناسایی چگونگی و مقادیر مصرف انرژی در یک فرایند می باشد و با توجه به مصرف انرژی راه های صرفه جویی انرژی مشخص می شود. از اهداف این درس می توان به تعیین مقدار انرژی مصرفی، بازده، انرژی تلف شده و … اشاره کرد.

این رشته برای تمام کسانی که به نوآوری و ایجاد تحول علاقمند هستند مناسب است. افرادی که وارد مهندسی انرژی می شوند باید خلاقیت کافی داشته باشند تا بتوانند میان مسائل و مطالب مختلف مربوط به انرژی و مهندسی آن ارتباط برقرار کنند.

این رشته برای تمام کسانی که به نوآوری و ایجاد تحول علاقمند هستند مناسب است.

افرادی که وارد مهندسی انرژی می شوند باید خلاقیت کافی داشته باشند تا بتوانند میان مسائل و مطالب مختلف مربوط به انرژی و مهندسی آن ارتباط برقرار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *