زیرصد سنجش

معرفی رشته ی پزشکی

پزشکی رشته ی آرزوهای کودکی همه ی ماست. یعنی همه ی ما حداقل برای یک دوره ی کوتاه رویای دکتر شدن داشته ایم. درصد قابل توجهی از دانش آموزان رشته ی تجربی در راستای همین رویا و هدف وارد این رشته شده اند.
پزشکی از سری رشته های مقطع دکترای حرفه ای (دوره ی تحصیلی 6 ساله) در زیرگروه یک کنکور تجربی است.
ظرفیت این رشته در کنکور 1400 در دوره ی روزانه 4240 نفر، دوره ی پردیس خودگردان 1590 نفر و دانشگاه آزاد 777 نفر و مجموع ظرفیت رشته پزشکی در کل دانشگاههای سراسر کشور 6607 نفر اعلام شد.
پزشکی

 

این میزان ظرفیت، در مقایسه با تعداد کل داوطلبان رشته ی تجربی در کنکور، خود دلیلی محکم بر این موضوع است که قبولی در رشته ی پزشکی نیازمند هوش، پشتکار بالا، برنامه ریزی دقیق و هدفمند، منابع استاندارد و استقامت برای حرکت مستمر در این مسیر است.
اما بعد از عبور از مرحله ی رقابتی کنکور و انتخاب رشته و با قبولی در این رشته، وارد دنیای جدیدی می شوید که به شکلی دیگر همان استقامت و پشتکار را می طلبد.
دوره ی دکترای عمومی در 4 مرحله آموزش داده می شود:
  • مرحله ی اول: دوره ی علوم پایه به مدت 5 ترم (دو سال و نیم)
  • مرحله دوم : دوره ی فیزیوپاتولوژی به مدت یک سال
  • مرحله سوم : دوره کارآموزی بالینی(استاجری)  به مدت 4 الی 5 ترم
  • مرحله ی چهارم: دوره ی کارورزی بالینی (اینترنی) به مدت 18 ماه
اما برای موفقیت در این رشته کدام درسها اهمیت بیشتری دارند؟ پاسخ: همه ی درسها
با توجه به رقابت تنگاتنگ در کنکور تجربی و پرطرفدار بودن پزشکی در بین داوطلبان، حتی درست یا غلط پاسخ دادن به یک تست می تواند در نتیجه ی کنکور شما سرنوشت ساز باشد.
درس زمین شناسی برای زیرگروه 1 ضریب صفر دارد، پس اگر پزشکی ( و هر رشته ی دیگری از زیر گروه یک) هدف اصلی شماست، می توانید از این درس صرف نظر کنید.
زیست شناسی و شیمی را به صورت جامع و ترکیبی بخوانید. ریاضی تاثیر زیادی در رتبه ی شما دارد. در بین دروس عمومی به طور قاطع نمی توان گفت کدام درس مهم تر است، اما چون غالبا دانش آموزان رشته تجربی از درس عربی گریزان هستند می توان عربی را به عنوان سکوی پرتاب در نظر گرفت.
“هیچ درسی را حذف نکنید. تاکید می کنم در کنکور تجربی و مخصوصا برای قبولی در پزشکی، همه دروس از اهمیت یکسان برخوردارند. حداقل یک درس عمومی و یک درس تخصصی را با مشورت مشاور خود به عنوان درسی که باید 100 بزنید انتخاب کنید.”
فراموش نکنید برای اینکه در بهترین رشته و بهترین دانشگاه پذیرفته شوید باید بهترین باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *