زیرصد سنجش

معرفی رشته پرتو درمانی (رادیوتراپی)

معرفی رشته پرتو درمانی

رشته پرتو درمانی که آن را رادیو تراپی نیز می نامند، یکی از شاخه های مهم فیزیک پزشکی است. این رشته در مقطع کارشناسی (دوره ی 4 ساله) ارائه می شود و امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر این رشته وجود دارد.

رشته رادیوتراپی به درمان بیمارهایی مانند سرطان کمک زیادی می کند. پرتوهایی مانند X، گاما، آلفا و … با حمله به سلول های سرطانی، آنها را تخریب و کوچک می کند و از گسترش آن ها در بدن جلوگیری می کند و به تدریج با تضعیف این سلول ها باعث از بین رفتن آنها می شود.

در طول دوره‌ی تحصیل در این رشته، دانشجو دانش لازم در زمینه تولید اشعه‌ی ایکس و مواد رادیو اکتیو، تکنیک های انجام پرتو درمانی و شیمی درمانی، روش‌های حفاظت از اشعه ایکس و تشعشعات رادیو اکتیو و … را فرا می گیرد.

معرفی رشته پرتودرمانی یا رادیوتراپی

پرتو درمانی (رادیو تراپی) با پرداختن به پرتوهای ایکس، آلفا، بتا و گاما در کنترل بیماری هایی نظیر سرطان و از بین بردن سلولهای سرطانی و ضایعات ارگان های مختلف، بهبود اعضای آسیب دیده بدن (مثل کبد و کلیه و …) و پیشگیری از گسترش ضایعات اعضا و … ایفای نقش می کند.

برخی به اشتباه رشته پرتودرمانی (رادیوتراپی) را همان پرتوشناسی (رادیولوژی) می دانند، در صورتی که متخصص رادیولوژی با استفاده از دستگاههای تصویربرداری به تشخیص بیماری کمک می کند و در فرآیند درمان هیچ دخالتی ندارد.

در واقع رشته رادیولوژی یا پرتونگاری با استفاده از اشعه هایی مانند ایکس، گاما، و غیره از اجزای مختلف بدن تصویر برداری می کنند تا پزشک متخصص عارضه یا بیماری احتمالی را تشخیص دهد.

اما در رادیوتراپی این اشعه ها به کار گرفته می شوند تا بیماری های تشخیص داده شده، از جمله سرطان درمان شوند. علاوه بر این در دروس دانشگاهی این دو رشته و همچنین در میزان درآمد و مکان های کاری نیز اختلافاتی وجود دارد.

در رادیوتراپی ممکن است سلول ها و بافت های سالم بدن نیز آسیب ببینند، اما به مرور زمان آسیب‌شان بهبود می یابد. در هر صورت روند درمان با استفاده از پرتوها ممکتن است بنا بر تشخصی پزشک متوفق شود.

توانایی های لازم افراد برای انتخاب رشته پرتودرمانی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • داشتن دقت و توجه و تمرکز زیاد به دلیل خطرناک بودن پرتوها
  • داشتن روحیه قوی
  • توانایی برقراری ارتباط خوب با بیمار
  • مهارت امید بخشی و افزایش روحیه به بیمار
  • مسئولیت پذیری بالا
  • داشتن صبر و حوصله ی بالا
  • تسلط کامل بر مباحث درسی فیزیک، ریاضی و زیست شناسی

میزان اهمیت کلیه دروس تخصصی برای قبولی در این رشته به یک اندازه است، اما برای موفقیت در دانشگاه، تسلط جامع بر مباحث فیزیک هسته ای بسیار حائز اهمیت است. در بین دروس عمومی هم به طور قاطع نمی توان گفت کدام درس مهم تر است، اما چون غالبا دانش آموزان رشته تجربی از درس عربی گریزان هستند می توان عربی را به عنوان سکوی پرتاب در نظر گرفت.

هیچ درسی را حذف نکنید. تاکید می کنم در کنکور تجربی همه دروس از اهمیت یکسان برخوردارند. حداقل یک درس عمومی و یک درس تخصصی را با مشورت مشاور خود به عنوان درسی که باید 100 بزنید انتخاب کنید.”

فراموش نکنید برای اینکه در بهترین رشته و بهترین دانشگاه پذیرفته شوید باید بهترین باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *