زیرصد سنجش

معرفی رشته مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی همان طور که از اسمش مشخص است، در حقیقت یک پل ارتباطی بین رشته‌های پزشکی و رشته‌های مهندسی مانند مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر و مواد به شمار می­رود. چنانچه به کاربرد تکنولوژی و دانش فنی و مهندسی در حوزه‌های تشخیص و درمان بیماری‌ها علاقه دارید، می­توان گفت که رشته مهندسی پزشکی گزینه‌ای ایده آل برای شما خواهد بود.

در معرفی رشته مهندسی پزشکی می­توان بیان کرد که ترکیبی از رشته‌های مهندسی و پزشکی پیش‌رو دارید، که با استفاده از آن می­توانید به طراحی و ساخت انواع اعضای مصنوعی، الکتریکی یا مکانیکی و همچنین تجهیزات پزشکی در اتاق عمل بپردازید.

مهندسان پزشکی به منظور پیدا کردن راه حل هایی جهت رفع مشکلات پزشکی و درمانی بیماران و همچنین بهبود کارایی و کیفیت مراقبت از آن ها، داده ها را تجزیه و تحلیل کرده و می‌توانند تجهیزات مناسب را طراحی کنند؛ معمولاً این عمل در قالب یک نرم افزار یا سخت افزار یا و یا ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار ارائه می شود.

در حالت کلی می­توان گفت که ماهیت مهندسی پزشکی تقریباً شباهت زیادی به مهندسی برق دارد که در آن می­توانند با استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی، به طراحی مدارهای الکتریکی جهت ساخت انواع سیستم های تصویربرداری، اعضای مصنوعی، تجهیزات توانبخشی و ورزشی بپردازند و به همین علت بسیاری از کارشناسان، رشته مهندسی پزشکی را به عنوان یکی از زیر شاخه های مهندسی برق تلقی می­کنند.

دانشجویانی که مشغول به تحصیل در رشته مهندسی پزشکی هستند باید در طول دوران تحصیل خود آشنایی کاملی با اصول مهندسی در زمینه مراقبت های بهداشتی و زیست شناسی پیدا کنند. به همین علت امروزه مهندسان پزشکی با محققان، درمانگران و پزشکان همکاری می کنند تا بتوانند دستگاه­ها، تجهیزات و سیستم های مورد نیاز را برای حل مشکلات بیماران توسعه دهند.

همانگونه که عنوان کردیم در حالت کلی رشته مهندسی پزشکی به طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز جهت رفع مشکلات بیماران می پردازد. با این حال می‌توان فعالیت‌های مهندسان پزشکی را در بخش­های زیر جستجو کرد.

  • طراحی و ساخت سیستم های اندازه گیری پزشکی، دستگاه­های آزمایشگاهی و تجهیزات بیمارستانی
  • تعمیر، نگهداری و بهینه سازی تجهیزات پزشکی و وسایل کاربردی برای نظام درمان
  • خرید و فروش انواع تجهیزات پزشکی
  • آموزش نحوه بکارگیری تجهیزات و وسایل طراحی شده به پزشکان و کارکنان بیمارستان­ها
  • انجام پژوهش های نظری و عملی کارهای تحقیقاتی در خصوص بهبود کیفیت تجهیزات و ساخت دستگاه های مورد نیاز در صنعت پزشکی
  • طراحی و ساخت سیستم های مانیتورینگ برای نمایش ضربان قلب و کنترل قند خون
  • طراحی و ساخت سیستم های جراحی و دستگاه های مورد نیاز مانند رباتیک و لیزر
  • ساخت اندام های مصنوعی
  • طراحی و ساخت روش­هایی برای تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سونوگرافی و MRI
  • تولید سیستم ­هایی برای تشخیص بیماری ها مانند آزمایشگاه ها
  • ساخت انواع تجهیزات و دستگاه فیزیوتراپی مانند چرخ دنده های پوشیدنی و تجهیزات ورزشی
مهندسی پزشکی

از جمله گرایش های موجود در رشته مهندسی پزشکی می‌توان به بیومکانیک، بیوالکتریک، بیومتریال (بیومواد) و بالینی اشاره کرد.

هر کدام از این گرایش ها نیاز به پاس کردن دروس تخصصی در آن ها دارد و شما باید متناسب با زمینه ای که قصد فعالیت دارید بتوانید از دروس مختلف، نمرات کافی را کسب کنید.

رشته مهندسی پزشکی بازار کار مناسبی دارد و این امکان را برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم کرده که در مکان های مختلف و صنایع گوناگون بتوانند استخدام شده و مشغول به کار شوند.

امروزه در بخش‌های صنعت مانند ابزار پزشکی، مراقبت های بهداشتی و دارویی در بیمارستان­ها و همچنین انواع سازمان های تحقیقاتی نیاز به فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی وجود دارد.

 این افراد معمولاً ارتباط مناسبی با پزشکان کلینیکی و متخصصان مراقبت های بهداشتی و دانشمندان زیست‌پزشکی خواهند داشت. علاوه بر این مهندسان پزشکی می توانند در علوم حیاتی پزشکی و همچنین زمینه های مهندسی دیگر از تخصص خود استفاده نمایند.

فردی که قصد تحصیل در رشته مهندسی پزشکی را دارد یا از این رشته فارغ التحصیل شده و قصد فعالیت در زمینه های مختلفی را دارد باید ویژگی های مختلفی را در خود داشته باشد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مهارت های تحلیلی

این فرد باید به خوبی بتواند مشتریان و بیماران خود را شناسایی کرده و با تحلیل نیازهای آن ها، بهترین راه حل را جهت رفع مشکل این افراد برگزیند.

  • مهارت های کار تیمی

عموما فعالیت های مهندسان پزشکان در تیم ها بوده و آن ها باید بتوانند از درمانگران، بیماران و متخصصان اطلاعات کافی جمع کرده تا با کمک مهندسان دیگر رشته های مرتبط، بتوانند تجهیزات مورد نیاز را تولید کنند.

  • مهارت های ریاضی و آماری

 مهندسی پزشکی باید به خوبی بتواند موضوعات پیشرفته و تحلیل های آماری در ریاضیات را تجزیه و تحلیل کرده و جهت عیب یابی و طراحی تجهیزات از آن ها در کار خود استفاده کنند.

  • مهارت های حل مسئله

با توجه به اینکه مهندسان پزشکی با سیستم های بیولوژیکی یا تجهیزات پیچیده مواجه هستند، باید به خوبی بتواند مشکلات این نرم افزارها را حل کرده تا پاسخی مناسب ارائه دهند.

شرایط امروزه به گونه‌ای است که با توسعه انواع تجهیزات پزشکی نیاز به مهندسان پزشکی در تمام مراکز درمانی و بیمارستان ها رو به رشد بوده و بازار کار این رشته بسیار پررونق به نظر می رسد. در کنار تحصیلات آکادمیک، فردی که فارغ التحصیل رشته مهندسی پزشکی شده باید تجربه شخصی و مهارت های خود را نیز بهبود بخشیده، تا جهت پیشرفت کاری و موفقیت در زمینه کاری خود از آن بهره ببرد.

 

برای ادامه تحصیل در این رشته می توانید از طریق کنکور دو گروه آزمایشی علوم تجربی و ریاضی اقدام نمایید.

آشنایی کافی با تجهیزات مختلف و مهارت های تخصصی رشته مهندسی پزشکی و استفاده از مهارت های فردی می تواند به فرد کمک کند تا خود را کاملاً متمایز میان رقبا نشان دهد و از موقعیت های شغلی بیشتری بهره ببرد

فراموش نکنید که برای قبولی در این رشته، نیاز به یک برنامه تحصیلی تخصصی و منحصر به فرد دارید که بر اساس توانایی‌های شما طراحی شده باشد و به شما کمک کند بتوانید در بهترین دانشگاه این رشته را ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *