زیرصد سنجش
مهندسی نفت

مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت یکی از رشته‌های حوزه انرژی است و هدف نهایی آن تأمین نیازهای انرژی صنایع و مصارف خانگی و خودروسازی و غیره است.

مهندسی نفت از تلفیق دانش‌های مختلف ریاضی، شیمی، زمین‌شناسی، مکانیک سیالات، ترمودینامیک و حرکت سیالات شکل گرفته است و با رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع ارتباط نزدیکی دارد.

همچنین این رشته در تمامی فرایندهای مرتبط با صنعت نفت نظیر اکتشاف ، حفاری، بهره‌برداری و انتقال و پالایش هیدروکربن‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کند.

اولین شرط برای ورود به رشته مهندسی نفت علاقه به این رشته است وهمچنین توانایی بالا برای کار کردن در محیط های دشوار. مهندسان نفت علاوه بر محل های استخراج نفت، باید توانایی زندگی در محیط های دریایی یا بیابانی را به خوبی داشته باشند و با محیط هماهنگ شوند.

گرایش های رشته ی مهندسی نفت

گرایش اکتشاف:

این گرایش به بررسی نحوه شکل‌گیری هیدروکربن‌ها، ابعاد مختلف زمین‌شناسی به‌منظور تشخیص لایه‌هایی که نفت و گاز در آن‌ها تجمیع شده، برداشت عوارض و تهیه نقشه‌های مسطح و توپوگرافی به‌صورت موردی، مطالعه چین‌ها و گسل‌ها و غیره پرداخته می‌شود.

این گرایش با استفاده از امواج لرزه نگاری، مناطق نفت خیز را پیدا و مورد بررسی قرار میدهد .

گرایش مهندسی مخازن هیدروکربوری:

در این گرایش، کارشناسان می‌آموزند که چگونه به محاسبه هیدروکربورها در جای مخزن بپردازند و با بررسی توزیع و ارزیابی سیالات مخازن و تعیین درجه اشباع آب و هیدروکربورها و تعیین مشخصات جریان سیالات در مخازن به مدلی دقیق از مخزن هیدروکربنی دست یابند تا بتوانند در آینده از این مدل برای پیش‌بینی بازیافت نفت استفاده کنند.

گرایش حفاری و استخراج :

هدف این گرایش آشنایی با دستگاه‌های حفاری، سیالات حفاری و جریان حرکت سیال در لوله‌ها، انواع گل و سیمان حفاری، بهینه‌سازی هیدرولیک مته، طراحی رشته حفاری، هزینه حفاری، عملیات چاه آزمایی حین حفاری، تست چاه‌ها و غیره است تلاش فارغ التحصیلان در این گرایش این است که هنگام حفاری کمترین اسیب را به محیط زیست اطراف محل حفاری بزنند

گرایش بهره‌برداری از منابع نفت:

هدف کلی از این گرایش نگهداری مستمر وضعیت چاه‌ها و ادوات موردنیاز بهره‌برداری و رفع نقص‌های موجود است. در این راستا کارهای زیادی نظیر تمیز کردن چاه، مشبک کردن لایه‌های تولیدی، اسید زدن به سنگ مخزن کشتن چاه و غیره انجام می‌گیرد.

معمولا برای ورود به بخش های خصوصی و مناصب دولتی، فارغ التحصیلان رشته مهندسی نفت می بایست در آزمون های استخدامی مرتبط شرکت کنند و درصورت کسب نمره لازم و قبولی در مصاحبه وارد عرصه شغلی خود شوند.

دروس پایه مشترک گرایش های مهندسی نفت:

ریاضیات – ریاضی مهندسی – معادلات دیفرانسیل – انتقال حرارت – زمین شناسی ساختمان – کنترل فرایندها – مکانیک سیالات – برنامه نویسی کامپیوتر – زمین شناسی نفت – ترمودینامیک و…. اشاره کرد.

دروس تخصصی:

زمین شناسی نفت – مبانی چاه آزمائی – نمودارگیری چاه – مهندسی مخازن – مهندسی حفاری 2 و آزمایشگاه – سیمان حفاری و آزمایشگاه – گل حفاری و آزمایشگاه – خوردگی فلزات در صنایع نفت و… اشاره کرد.

موقعیت های شغلی رشته مهندسی نفت:

پالایشگاه نفت و گاز

صنایع پتروشیمی

پخش فرآورده‌های نفتی

بورس انرژی

شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز

داد و ستد در حوزه انرژی

بازرگانی خارجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *