زیرصد سنجش

معرفی رشته مهندسی مواد

مهندسی مواد

رشته مهندسی مواد و متالورژی یکی از رشته های پرکاربرد در دنیای امروز است که اساس درسی آن بر پایه علم شیمی قرار دارد. برای موفقیت در رشته مهندسی مواد، علاوه بر تسلط بر مباحث شیمی، دروس فیزیم و ریاضی نیز بسیار حائز اهمیت می باشند.

منظور از مواد انواع مواد معدنی و غیر معدنی است که در اطراف خود می بینیم نظیر فلزات، سرامیک ها، مواد الکترونیکی، پلیمرها، نیمه هادی ها، مواد فوتونیک، و بیوماتریال ها و … است.

شخصی که مهندسی مواد میخواند با فلزات، سرامیک ها، مواد پلاستیکی، نیمه هادی ها و غیره سر و کار دارد. از وظایف مهندس مواد انتخاب مواد و وسایل برای کاربردهای جدید و نوین است. همچنین شناخت خواص، توزیع و نحوه استخراج و کاربرد مواد مختلف و تولید مواد مرکب و الکترو سرامیک ها و حفاظت و شکل‌دهی آنها از دیگر کارهای دانش آموخته ی مهندسی مواد می باشد.

شاخه های مهندسی مواد:

مهندسی مواد دارای شاخه های متعددی است. در زمینه فلزات، مهندسی متالوژی و در زمینه سرامیک، مهندسی سرامیک از زیرشاخه های پرکاربرد آن می باشند.
سرامیک‌ فقط هنر ساخت‌ ظروف‌ سرامیکی‌ و سفالینه‌ها نیست، این علم برای ساختن‌ و به‌ کاربردن‌ اشیاء جامدی‌ است‌ که‌ اجزاء تشکیل‌دهنده‌ اصلی‌ و عمده‌ آنها مواد غیرآلی‌ و غیرفلزی‌ است‌.
مهندسی مواد در گرایش متالوژی، بیشتر در زمینه استخراج فلزات از سنگهای معدنی و رسیدن به آن در کارخانه و مراحل بعدی تسلط دارد. خوردگی فلزات از مهمترین مباحث صنعت در کشورهاست و به خاطر ضررهای زیادی که در همه کشورها به اقتصاد وارد می‌کنند کوچکترین اقدام مفیدی در این زمینه می‌تواند بسیار چشمگیر باشد و حمایت شود.

وظایف مهندس مواد

کسی که از این رشته فارغ التحصیل می شود، وظیفه دارد که رفتارهای مواد را در شرایط متفاوت بررسی کند.
یکی دیگر از موارد کاربرد مهندسی مواد ایجاد تجهیزات ورزشی سبک‌تر و پلیمر های خاص و تولید سرامیک و ایمپلنت های دندانپزشکی است.
همچنین تعیین عملکرد مواد و طریقه فاسد شدن و از بین رفتن آنها، تحقیق روی خاصیت مواد و راه های جدیدی جهت، ترکیب آنها، آزمایش مواد تحت شرایط متفاوت، تحلیل داده های حاصل از آزمایش ها با استفاده از نرم افزارهای مدلسازی کامپیوتر، تولید نمونه های اولیه محصولات جدید، طراحی فرآیند تولید محصولات با مواد جدید، بررسی علت شکست های ساختاری و جزئی و نظارت بر کار تکنسین ها از دیگر وظابف مهندسین مواد می باشد.

جهت آشنایی با سایر رشته های پرطرفدار گروه ریاضی و فیزیک اینجا کلیک کنید.
دروس دانشگاهی رشته مهندسی مواد

دروس مشترک گرایش های مختلف مواد:

ریاضی‌ – معادلات‌ دیفرانسیل‌ – ریاضی‌ مهندسی‌ – محاسبات‌ عددی‌ – مبانی‌ و برنامه‌سازی‌ کامپیوتر – فیزیک و شیمی‌ پایه – مبانی‌ مهندسی‌ برق‌ – استاتیک‌ – مقاومت‌ مصالح‌ – کریستالوگرافی‌ – پدیده‌های‌ انتقال‌ – شیمی‌ فیزیک‌ مواد – ترمودینامیک‌ مواد – خواص‌ فیزیکی‌ مواد – متالوگرافی‌ – خواص‌ مکانیکی‌ مواد.

دروس تخصصی گرایش متالورژی استخراجی:

انتقال‌ مطالب‌ علمی‌ و فنی‌ – ریخته‌گری‌ – شکل‌ دادن‌ فلزات‌ – تغلیظ‌ مواد معدنی‌ – اصول‌ استخراج‌ فلزات‌ – سینتیک‌ مواد – شیمی‌ تجزیه‌ – عملیات‌ حرارتی‌ – خوردگی‌ و اکسیداسیون‌ – انجماد فلزات‌ – مواد دیرگداز. (خیلی از دروس‌ این‌ رشته‌ همراه با آزمایشگاه‌ است.)
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ متالورژی صنعتی‌:

ریخته‌گری‌ – انجماد فلزات‌ – شکل‌ دادن‌ فلزات‌ – خواص‌ مکانیکی‌ مواد – متالورژی جوشکاری‌ – متالورژی پودر – روش‌های‌ نوین‌ آنالیز مواد – خوردگی‌ و اکسیداسیون‌ – عملیات‌ حرارتی‌ – استخراج‌ فلزات‌ – انتقال‌ مطالب‌ علمی‌ و فنی‌.

دروس‌ تخصصی‌ شاخه‌ سرامیک‌:

ساختار سرامیک‌ها – سینتیک‌ مواد – روش‌های‌ نوین‌ آنالیز مواد – خواص‌ الکتریکی‌ و نوری‌ سرامیک‌ها – مواد دیرگداز – تئوری‌ شیشه‌ – تئوری‌ پرسلان‌ها – آزمایشگاه‌ چینی‌ – فرآیند ساخت‌ سرامیک‌ – انتقال‌ مطالب‌ علمی‌ و فنی‌.

مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در این رشته

موفقیت در هر حرفه‌ای، نیازمند کسب مجموعه‌ای از مهارت‌ها و تسلط بر روی آن‌ها است. برخی از توانمندی‌های یک مهندس مواد خوب عبارت هستند از:

دانش کافی در زمینه ریاضیات.
اطلاع از روش‌های علمی.
توانایی تفکر منطقی و تحلیل.
قضاوت مهندسی.
آشنایی با نرم‌افزارهای عمومی مانند مجموعه آفیس.
تسلط بر روی نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی مواد مانند ProCAST
آشنایی با مبانی متره و برآورد.

جهت آشنایی با سایر رشته های پرطرفدار گروه ریاضی و فیزیک اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *