زیرصد سنجش

معرفی رشته مهندسی شیلات

مهندسی شیلات از رشته های زیر گروه 5 علوم تجربی است و از شاخه های مهندسی منـــابع طبیعی می باشد.
رشته مهندسی شیلات به عنـــوان رشته‌ای کمک کننده در ارتباط با اکولوژی دریا می باشد.
این رشته به مطــــالعه ی انواع بیمـــاری های دریایــــــی پرداخته و انواع آن ها را شناســایی می کند و تمام تلاش خود را برای رفع مشکــلات و بیمــاری های دریا به عمل می آورد.
مهندسی شیلات مجموعه علومی است که به شناسایی، بوم‌شناسی، تکثیر و پرورش، صید و بهره برداری، نگهـداری، عمل­ آوری و فـرآوری ماهیان و سـایر آبزیان یا محصـولات حاصل از آن‌ها می‌پردازد.
مهندسی شیلات

مهندسی شیلات در دانشگاه، شامل ۱۳۵ واحد درسی است که این واحد های درسی به 4 دسته تقسیم می شوند: دروس علوم پایه، دروس اصلی، دروس تخصصی و دروس اختیاری. تعداد واحدهای درسی هر دسته به شرح زیر می باشد:

۲۰ واحد دروس عمومی، ۳۸ تا ۴۴ واحد دروس علوم پایه، ۲۱ تا ۲۹ واحد دروس اصلی، ۳۵ تا ۴۲ واحد دروس تخصصی، ۱۱ واحد دروس انتخابی.

دروس تخصصی از مهم ترین دروس هر رشته از جمله رشته مهندسی شیلات بشمار می آید. برخی از دروس علوم پایه و تخصصی به شرح زیر است:

دروس علوم پایه :

ریاضیات عمومی، فیزیک عمومی، شیمی عمومی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، بیوشیمی عمومی، آمار حیاتی، گیاه شناسی عمومی، اکولوژی عمومی، میکروبیولوژی عمومی، ژنتیک عمومی، رسم فنی، آشنایی با کامپیوتر، برق و الکترونیک، مکانیک سیالات و هیدرولیک، جانور شناسی، فیزیولوژی جانوری.

برخی از دروس تخصصی:

ماهی شناسی عمومی، اصول تغذیه آبزیان، لیمنولوژی، اصول روش‌ های صید آبزیان، اکولوژی دریاها، بهداشت و بیماری‌های آبزیان، ماهی شناسی سیستماتیک، هیدروشیمی، هیدروتکنیک و طراحی استخرها، اصول فراوری محصولات شیلاتی، زبان تخصصی، کارورزی.

مهارت های مورد نیاز برای رشته مهندسی شیلات:

برای موفقیت در رشته مهندسی شیلات، علاوه بر مطالعه دقیق واحدهای درسی به برخی مهارت ها و علایق مشخصی نیاز است که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می شود:

۱- علاقه به زیست شناسی دریا و محیط های آبی، ۲- داشتن اطلاعات خوبی در رابطه با مدیریت منابع آبی کشور، ۳-اطلاعات و علاقه به بیماری های آبزیان و ماهی شناسی، اطلاعات و علاقه به اکولوژی دریا و بسیاری موارد دیگر.

اهداف اساسی این رشته:

مهندسی شیلات با هدف اصلاح نژاد های آبزیان، مدیریت صید و صیادی(در صورت عدم مدیریت صید، ممکن است گونه دریایی در معرض انقراض قرار بگیرد)، تهیه و تکثیر انواع ماهی و دیگر آبزیان، حفاظت از منابع دریایی، بازسازی ذخایر دریا و نهایتا صادرات محصولات دریایی به خارج از کشور و ارز آوری اقدام به جذب و تعلیم افراد می نماید.

برای آشنایی با سایر رشته های گروه علوم تجربی اینجا کلیک کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *