زیرصد سنجش

فیزیک و گرایش های آن

رشته فیزیک به عنوان یک شاخه ی اصلی از علوم پایه، به تحقیق درباره پدیده های طبیعی، ارائه فرضیه های جدید و انجام آزمایش های متفاوت می پردازد.

این شاخه از علم به طور مستقیم بر زندگی انسان تاثیرگذار است. پدیده های طبیعی، ساخته های صنعتی، راه ها و جاده ها، ماشین آلات و ابزار و … همگی با استفاده از علم فیزیک ساخته و استفاده می شوند.

برخلاف رشته های مهندسی که با اتفاقات علمی سر و کار دارند، در رشته های علوم پایه از جمله فیزیک به چگونگی پیش آمدهای علمی توجه می کنند و در واقع به دنبال یافتن دلایل و چرایی هر پدیده یا اتفاق هستند و به همین دلیل داوطلبانی که مستعد، باهوش و کنجکاو هستند، می توانند در این رشته موفق گردند.

از سوی دیگر فیزیک منهای ریاضی، یعنی صفر به همین دلیل دانشجویان این رشته باید از نظر ریاضیات در سطح بسیار بالایی باشند.

رشته فیزیک به محاسبات ریاضی وابسته است، از همین رو داشتن پایه قوی در دروسی که در ادامه آمده‌اند می‌تواند به موفقیت در این رشته کمک قابل‌توجهی کند.

  • تمامی مباحث مربوط به ریاضی، جبر، حسابان و … مانند: انتگرال، مشتق، معادلات، انواع نمودارهای ریاضی، هندسه، تمامی روابط مثلثاتی.
  • تمامی مباحث مربوط به فیزیک مانند: الکتریسیته، مغناطیس، مکانیک تحلیلی، اپتیک و نور و عدسی‌ها و آیینه‌ها، امواج مکانیکی و صوتی.
  • اما در این میان زبان انگلیسی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا اگر کسی بخواهد که از فرصت‌های پژوهشی به وسیله اینترنت استفاده کند و یا اینکه در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهد باید از تسلط خوبی در این زمینه برخوردار باشد.
  • آشنایی با روش‌های جستجوی نوین و یافتن مقاله‌های مرتبط با زمینه پژوهشی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، آشنایی با زبان انگلیسی و توانایی یافتن موضوع‌های نو و جدید برای پژوهش، لازمه موفقیت در این رشته در مقاطع بالاتر تحصیلی است.

فیزیک در مقطع کارشناسی دارای ۵ گرایش است، که عبارتند از:

فیزیک جامدات:

گسترده ترین شاخه رشته فیزیک، گرایش حالت ماده می باشد. در گرایش حالت ماده با سیستم های بس ذره ای به خصوص جامدات ارتباط داریم.

یکی از موضوعاتی که می توان درباره این گرایش به آن اشاره کرد، بررسی بلور های جامدات و خواص اپتیکی، الکتریکی، مکانیکی و صوتی امواجی منتشر شده در این سیستم است. بلور های ایجاد شده می توانند پدیده هایی همچون نیم رسانایی، ابر رسانایی و انتقال گرما ایجاد کنند.

فیزیک اتمی و مولکولی:

این گرایش از زمانی ایجاد شد که دانشمندان متوجه شدند کوچک ترین بخش ماده اتم نیست و اتم از بخش های الکترون، پروتون و نوترون تشکیل شده است. در واقعیت توجه این گرایش بیشتر بر روی الکترون های اطراف هسته می باشد که سبب ایجاد فضای مثبتی در مرکز هسته شده است.

فیزیک هسته ای:

گرایش فیزیک هسته ای با انرژی هسته ای و به طور تخصصی تر با راکتورهای هسته ای مرتبط است. در این گرایش دانش آموختگان به تولید انرژی هسته ای، کنترل و بررسی نحوه استفاده از این انرژی و همچنین به طراحی و بهینه سازی سیستم ها، راه اندازی و نگه داری کردن تجهیزات می پردازند.

گرانش و فیزیک نجومی:

در این گرایش به بررسی فضای بین ستاره ها، تولد و مرگ اجرام آسمانی و موضوعات این چنینی می پردازند. همچنین با توجه به اطلاعاتی که از ستاره ها بدست می آید و انطباق آن ها با قوانین فیزیک، سعی دارد جهان را به جایی برای بهتر زیستن تبدیل کند.

فیزیک هواشناسی:

یکی از پرجاذبه ترین گرایش های فیزیک هواشناسی است. در هواشناسی به اطلاعاتی درباره دیده های جوی و نحوه برخوردهای علمی با آن ها دست خواهیم یافت.

اما در این گرایش به دلایلی چون تخصصی بودن به ابزارآلات پیچیده ریاضی نیاز می باشد.

رشته فیزیک در مقطع کارشناسی دارای ۱۳۶ واحد می باشد. ۲۲ واحد از این تعداد به دروس عمومی، ۳۵ واحد دروس پایه، ۴۶ واحد تخصصی و ۳۳ واحد اختیاری تعلق می گردد.

یک فارغ التحصیل رشته فیزیک در خصوص موضوعاتی مانند سازنده های اتمی یا نیروی گرانش به تحقیق می پردازد و سعی دارد با ارائه دادن نظریه ها و مدل های علمی جدید این علم را ارتقا بخشد؛ گروهی از فیزیکدانان نیز به تولید و توسعه تجهیزات پزشکی می پردازند.

اما بخش عمده ای از فارغ التحصیلان رشته فیزیک با همکاری دانشمندان، مهندسان و تکنسین های دیگر در تیم های پژوهشی به انجام تحقیقات علمی جهت افزایش دانش علمی پرداخته اند.

همچنین دانش آموختگان این رشته با مباحث مکانیک و الکتریسیته آشنایی دارند و می توانند در بسیاری از محیط های کاری مرتبط با این دو رشته نیز مشغول به کار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *