زیرصد سنجش

معرفی رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی

رشته ­ی زیست شناسی سلولی و مولکولی در مقطع کارشناسی (دوره ی 4 ساله) دارای 5  گرایش میکروبیولوژی، بیوشیمی، بیوفیزیک، بیوتکنولوژی، ژنتیک و علوم سلولی مولکولی است در دروس پایه مشترک بوده و نهایتا هر گرایش واحدهای تخصصی خود را ارائه می دهد.

قطعا پر طرفدارترین و جذاب ترین گرایش زیست شناسی، گرایش سلولی مولکولی است.

گرایش میکروبیولوژی به‌ بررسی‌ و مطالعه‌ باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های‌ میکروسکوپی‌ که‌ با چشم‌ غیر مسلح‌ دیده‌ نمی‌شوند و ارتباط آنها با خودشان و سایر موجودات زنده می‌پردازد.

عمده فعالیت این گرایش در آزمایشگاهها و مراکز پژوهش وتحقیقاتی­ست وده و امکان تحصیل در مقاطع بالاتر برای آن فراهم است.

گرایش ژنتیک در این رشته در سالهای اخیر یکی از پرطرفدارترین شاخه های رشته ی زیست شناسی سلولی و مولکولی­ست که در ارتباط با انتقال صفات وراثتی از والدین به فرزندان می پردازد (اعم از انسان یا هر موجود زنده ی دیگر).

ژنتیک‌ می گوید چه‌ مکانیزم‌های‌ مولکولی‌، عامل‌ انتقال‌ صفات‌ از نسلی‌ به‌ نسل‌ دیگر هستند و بررسی میکند چرا گاهی‌ اوقات‌ در بین‌ والدین‌ و فرزندان‌ در برخی‌ صفات‌ تفاوت‌های‌ معنی‌ داری‌ وجود دارد.

مباحثی همچون‌ ژنتیک‌ سرطان‌، روش‌های‌ تشخیص‌ بیماری‌های‌ ژنتیکی‌ قبل‌ و بعد از تولد، شناخت‌ ناقلین‌ بیماری‌ها، اصول‌ مشاوره‌ ژنتیکی‌، نقش‌ ژنتیک‌ در بروز رفتارهای‌ فردی‌ و اجتماعی‌، شناخت‌ جمعیت‌های‌ مختلف‌ ژنتیکی‌ و نژادهای‌ انسانی‌، ژن‌ درمانی‌، پزشکی‌ قانونی‌، تکنیک‌های‌ رایج‌ در ژنتیک‌، روش‌های‌ اصلاح‌ نژاد و ژنتیک‌ مولکولی‌ در این گرایش بررسی می شود.

اما گرایش بیوشیمی علم مربوط به ترکیب اجزا و ساختار مواد موجود در موجودات زنده و واکنش های شیمیایی صورت گرفته در این ساختارهاست. اساس این گرایش بر علم شیمی­ست، اما از آنجایی که بر ساختار موجودات زنده بررسی می شود، از علم زیست شناسی هم به همان نسبت بهره می برد.

نکته ی قابل توجه در رشته ی سلولی ومولکولی این است که گرایش ژنتیک در بین دانشجویان بسیار پرطرفدارتر از سایر گرایش هاست و در چند سال اخیر پیشرفت قال توجهی در این دانش در کشور خود شاهد هستیم.

برای موفقیت در این رشته علاوه بر زیست شناسی، تسلط بر دروس شیمی و ریاضی الزامیست.

پذیرش در مقطع کارشناسی این رشته، هم از طریق کنکور سراسری و هم براساس سوابق تحصیلی (دوره ی پذیرش بدون آزمون) در دانشگاههای دولتی (روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس های خودگردان) و دانشگاه آزاد صورت می گیرد.

برای شناخت سایر گرایش های رشته ی زیست شناسی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *