زیرصد سنجش

معرفی رشته بهداشت عمومی

رشته بهداشت عمومی از رشته های زیر گروه 2 رشته علوم تجربی می باشد. رشته بهداشت عمومی از شاخه های اصلی علوم بهداشتی است و هر ساله از طریق کنکور سراسری در مطع کارشناسی دانشجو می پذیرد.

وظیفه حفاظت سلامت و بهداشت در جامعه بر عهده دانش آموخته گان رشته بهداشت عمومی است. متخصصان بهداشت عمومی با اجرای برنامه‌های آموزشی، اجرای خدمات و انجام تحقیقات و پژوهش های مرتبط از بروز مشکلات مکرر جلوگیری می کنند. در واقع برخلاف پزشکی و پرستاری که بعد از بروز بیماری و مشکلات، به رفع و درمان می پردازند، کارشناسان بهداشت عمومی سعی در پیشگیری دارند.

متخصصان بهداشت عمومی نقش مهمی در سلامت عمومی و بهزیستی جامعه دارند. از همین سو دارا بودن برخی از مهارتها از جمله: ابتکار عمل، قدرت تحلیل، کار تیمی، مهارت حل مسئله و … برای موفقیت در این رشته بسیار حائز اهمیت است.

دانشجویان رشته ی بهداشت عمومی پس از پایان تحصیلات خود در مقطع کارشناسی می توانند در مقطع کارشناسی ارشد این رشته ادامه‌ی تحصیل دهند. در مقاطع تخصیلات تکمیلی دانشجویان این رشته امکان حضور در گرایش های مختلفی را خواهند داشت. از میان این گرایش ها می توان موارد زیر را نام برد:

 آموزش بهداشت

آمار زیستی

اپیدمیولوژی

اکولوژی انسانی

انفورماتیک پزشکی

ارزیابی فناوری سلامت

بهداشت و ایمنی مواد غذایی

تاریخ علوم پزشکی

حشره‌شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین بیماری

رفاه اجتماعی

زیست فن آوری پزشکی و سم شناسی

در مقطع کارشناسی این رشته دانشجویان باید تعدادی درس‌ پایه‌ مانند بیو فیزیک، بیو شیمی، تشریح و فیزیولوژی، اصول و مبانی جامعه شناسی، آمار حیاتی 1 و 2، اصول و کلیات اپیدمیولوژی، اکولوژی انسانی و بهداشت بین الملل، توانبخشی و رفاه اجتماعی، کلیات پزشکی و بهداشت، اصول تغذیه، فارماکولوژی، مصون سازی فعال و انفعالی، میکروب شناسی 1 که خود شامل قارچ شناسی و انگل شناسی می شود، میکروب شناسی 2 که باکتری شناسی و ویروس شناسی را شامل می شود و اصول و کلیات خدمات بهداشتی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

درس های اختصاصی این رشته شامل مواردی نظیر روان‌شناسی و بهداشت روان، بهداشت دهان و دندان، اقتصاد بهداشت، بهداشت دانش آموزان و مدارس، کاربرد کامپیوتر در تجزیه و تحلیل داده‌های بهداشتی، نظام‌های سلامتی در ایران و جهان، بهداشت سالمندان، مدیریت و نظارت در مراکز بهداشتی درمانی، تکنولوژی آموزشی، بهداشت روانی و اعتیاد، تغذیه کاربردی، اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع در ایران، بهداشت حرفه‌ای، اصول مدیریت در خدمات بهداشتی، حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین بیماری، آشنایی با سموم آفت کش و کاربرد آنها و برنامه های ملی مبارزه با بیماری‌های واگیردار می‌شود.

تعداد قابل توجهی از دانشگاه های کشور در این رشته دانشجو می پذیرند و این رشته از پذیرش نسبتاً بالایی برخوردار است.

همانطور که در ابتدا گفته شد، رشته ی بهداشت عمومی از زیرگروه 2 علوم تجربی می باشد و طبیعتاً مهارت در دروس زیست و شیمی و ریاضی برای قبولی در این رشته دارای اهمیت زیادی هستند.

بین دروس عمومی هم به طور قاطع نمی توان گفت کدام درس مهم تر است، اما چون غالبا دانش آموزان رشته تجربی از درس عربی گریزان هستند می توان عربی را به عنوان سکوی پرتاب در نظر گرفت.
“هیچ درسی را حذف نکنید. تاکید می کنم در کنکور تجربی همه دروس از اهمیت یکسان برخوردارند. حداقل یک درس عمومی و یک درس تخصصی را با مشورت مشاور خود به عنوان درسی که باید 100 بزنید انتخاب کنید.”
فراموش نکنید برای اینکه در بهترین رشته و بهترین دانشگاه پذیرفته شوید باید بهترین باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *