زیرصد سنجش

مصوبه جدید کنکور 1402 به زودی ابلاغ می شود.

ابلاغ مصوبه کنکور 1402
مصوبه جدید کنکور 1402 به زودی ابلاغ می شود.

از زمانی که هدایت تحصیلی دانش آموز تعیین و رشته ی تحصیلی دبیرستان او مشخص می شود، دغدغه و دلواپسی های کنکور نیز آغاز می گردد.

با فراگیر شدن نگرانی ها و اعتراضات دانش آموزان، اولیا و کارشناسان آموزشی از شیوه ی برگزاری کنکور و فشار روانی حاصل از آن، اواسط دهه ی 80 مجلس شورای اسلامی به مسئله بازنگری در شیوه ی پذیرش دانشجو و حذف کنکور وارد شد.

پس از طرح و بررسی این موضوع، نهایتا در آبان 1386 قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب کرد و مقرر شد تا پایان سال اول برنامه پنج ساله توسعه پنجم کشور (حدود سال ۹۱) کنکور را حذف کنند.

اما این قانون در سال 92 مورد بازبینی و اصلاح نمایندگان قرار گرفت و تحت نام «قانون سنجش و پذیرش دانشجو» تکالیفی را بر عهده ی سازمان سنجش آموزش کشور و آموزش و پرورش گذاشت.

به دلیل عدم اجرای این مصوبه، شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 98 به طور جدی آسیب شناسی مسئله ی کنکور را در دستور کار خود قرار داد و نهایتا مصوبه ای در جلسه ی این شورا تصویب شد که مهم ترین بخش آن تا ثیر قطعی 40 درصدی از معدل سه پایه ی دبیرستان در نتیجه ی کنکور سراسری بود.

اما این مصوبه در جلسات بعدی شورا مطرح و اصلاح شد و نهایتا در جلسه ای که 17 خرداد 1401 برگزار شد، مصوبه ی نهایی این شورا به تصویب رسید. اما هنوز جزییات برگزاری کنکور 1402 براساس این مصوبه مشخص و قطعی نشده است.

با اعلام خبر مصوبه ی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتقادات و اعتراضات زیادی از سوی دانش آموزان، معلمان، کارشناسان آموزشی و حتی نمایندگان مجلس در رابطه با مفاد این صوبه مطرح شده است و به نظر می رسد علت عدم ابلاغ مصوبه نهایی نگرانی ها و دغدغه های نمایندگان مجلس باشد که از سوی منصور کبگانیان -قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور- اعلام شده بود.

هشتم تیرماه امسال کبگانیان با اشره به مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با مصوبه مذکور گفت: برخی از این انتقادات وارد هستند.

دغدغه های نمایندگان مجلس مورد توجه قرار گرفته است و در قالب اصلاحیه هایی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ می شود.

 

عبدالرسول پورعباس نیز 30 خرداد ماه امسال در جمع تعدادی از خبرنگاران گفته بود که اگر مصوبه جدید کنکور تا 15 تیرماه در ارتباط با نحوه برگزاری کنکور 1402 به سازمان سنجش آموزش کشور ابلاغ نشود، این سازمان کنکور آینده را بر مبنای مصوبه قبل برگزار خواهد کرد.

رییس سازمان سنجش تاکید کرد این سازمان موظف است طبق قانون، از یک سال قبل نحوه ی برگزاری کنکور سال آینده را اطلاع رسانی کند.

رییس سازمان سنجش

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که در جلسه این کمیسیون که با حضور رییس جمهور برگزار شد، تصویب شده است تا مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با تاثیر سوابق تحصیلی، برای کنکور 1402 اعمال نشود.

اخبار مصوبه کنکور 1402

وی افزود: در جلسه کمیسیون اصل 90 از رییس جمهور خواستیم در مورد این مصوبه تاملی صورت گیرد. ایشان با توجه به اینکه دغدغه جوانان را شنیدند، در همان جلسه تصمیم برآن شد که ابلاغ مصوبه پس از 15 تیر صورت گیرد تا در کنکور 1402 موثر نباشد.

اما به گزارش ایرنا، امیرحسین بانکی پور -عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی- تاکید کرد که تمام امضاهای این مصوبه طی روزهای اخیر اخذ شده است و به زودی و طی روزهای آتی این مصوبه به همه سازمان های ذیربط از جمله سازمان سنجش آموزش کشور برای اجرا، ابلاغ خواهد شد.

بر اساس ماده ۳ (پذیرش) این ماده واحده «سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰ درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود». همچنین بر اساس ماده ۵ این مصوبه «موسسه (دانشکاه) می‌­تواند در پذیرش دانشجو در رشته‌محل­‌های پرمتقاضی حدنصاب برای نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره ­کل سابقه تحصیلی تعیین و پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال قبل از پذیرش دانشجو اعلام عمومی کند»

پکیج آموزشی  
زیر صد سنجش

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

شرایط و جزییات برگزاری کنکور 1403

جزییات کنکور 1403 | شرایط برگزاری و تغییرات مهم کنکور سراسری در سال 1403

بررسی شرایط و جزییات برگزاری کنکور 1403

اخبار

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

اخبار

تقویم آزمون های سراسری 1404 اعلام شد

تقویم آزمون های سراسری 1404 اعلام شد

اخبار

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم منتشر شد

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم منتشر شد

اخبار

معرفی منابع کنکور فرهنگیان

منابع کنکور فرهنگیان | برای کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان چه دروسی را بخوانیم؟

معرفی منابع کنکور فرهنگیان | مراحل پذیرش دانشجو معلم

اخبار

سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود

سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود