زیرصد سنجش

مصوبه جدید کنکور/مزایا و ایرادها

مزایا و معایب مصوبه جدید کنکور
بررسی برخی از مزایا و معایب مصوبه جدید کنکور

مصوبه جدید کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد و نگرانی‌ها و دغدغه‌های دانش ‌آموزان و خانواده‌ها را افزایش داد. در این مصوبه جدید کنکور  هر سال دو بار برگزار شده و همچنین ضریب نفوذ کنکور به چهل درصد کاهش یافته است.

این تغییر در نحوه برگزاری کنکور و سنجش علمی دانش آموزانی که قصد ورود به دانشگاه‌ها را دارند موافقان و مخالفان زیادی دارد که در ادامه نگاهی به آن خواهیم داشت.

تاریخچه مصوبه جدید کنکور

اخبار کنکور و سازمان سنجش همیشه در صدر اخبار علمی کشور قرار دارد و تغییرات کنکور و نحوه برگزاری آن سالیان طولانی است که ذهن دانش آموزان و خانواده‌های آنها را به خود مشغول کرده است.

تقریبا از دو دهه قبل بحث حذف کنکور و یا تغییر روش برگزاری آن مطرح شد. در این میان کمیسیون آموزش و نمایندگان مجلس، شورای عالی انقلاب، سازمان سنجش و وزارت علوم از اصلی‌ترین سازمان‌ها و نهادهایی هستند که در این رابطه اعمال نظر کرده و هرکدام براساس نظرات خود سعی می‌کردند تا قوانین برگزاری بزرگترین آزمون علمی کشور را تغییر بدهند.

تغییرات کنکور 1402

اساتید دانشگاه و همچنین مشاوران آموزشی و فعالان در حوزه آمادگی دانش آموزان برای برگزاری کنکور نیز نظراتی داشتند که هرکدام براساس قدرت نفوذ خود سعی داشتند تا نظرات خود را در این رابطه بر روی قوانین اعمال کنند.

اما در سال‌های اخیر بالاخره تغییر در کنکور آغاز شد و با اضافه شدن ضریب معدل آزمون‌های سال‌های دبیرستان به نمره کسب شده در کنکور، پس از چند دهه کنکور تغییر کرد.

اما با مصوبه جدید می‌تواند گفت که این تغییرات به اوج خود رسیده و حالا می‌توان گفت که نمرات کسب شده در دوره دبیرستان اهمیت بیشتری نسبت به کنکور پیدا کرده و با حذف دروس عمومی از آن  کنکور تفاوت بیشتری  نسبت به گذشته پیدا کرده است.

مزایا و معایب مصوبه جدید کنکور

هر قانونی حتی اگر به بهترین نحو تنظیم شده باشد، می‌تواند در کنار مزایای خود معایبی نیز داشته باشد. هرچند که مزایا و معایب یک قانون پس از اجرایی شدن آن به خوبی مشخص خواهد شد. اما پیش بینی این موارد با استفاده از نظرات کارشناسی سخت نیست که در ادامه به نمونه‌هایی از آن خواهیم پرداخت.

کاهش استرس دانش آموزان

با مصوبه جدید مقررشد تا کنکور 2 بار در سال برگزار شود. این موضوع در صورت عملی شدن و اجرای درست درصد قابل توجهی از استرس دانش آموزان را کاهش خواهد داد.

بسیاری از افراد در زمان برگزاری آزمون ممکن بود با مشکلات ناخواسته‌ای روبرو شده و در نتیجه یک سال از عمر آنها تا آزمون بعدی هدر می‌رفت. این موضوع باعث می‌شد تا اضطراب در روزهای نزدیک به کنکور به اوج خود رسیده و مشکلات دانش آموزان و خانواده‌ها را افزایش بدهد.

حذف فنون کنکور و افزایش اهمیت سطح علمی

بسیاری از کارشناسان معتقدند که شرکت در کنکور بیش از آنکه نیاز به دانش علمی داشته باشد، نیاز به فراگیری فنون آزمون کنکور دارد. به همین دلیل سطح علمی در پشت پوششی از فنون ناکارآمد باقی مانده و دانش آموزان از لحاظ علمی مورد سنجش قرار نمی‌گیرند.

اما حالا با افزایش ضریب نمرات دوره دبیرستان این مشکل برطرف شده و سطح علمی برای ورود به دانشگاه‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

قطعا با افزایش اهمیت یادگیری مفهومی و عمیق مطالب درسی، اهمیت انتخاب منابع آموزشی بیش از قبل خواهد بود.

احتمال تقلب بیشتر، بزرگترین عیب مصوبه جدید کنکور

از بین معایبی که برای مصوبه جدید کنکور بیان می‌شود امکان تقلب در سنجش علمی دانش آموزان از اهمیت بیشتری برخوردار است. مخالفان این مصوبه معتقدند مدارس و مخصوصا مدارس غیر دولتی برای کسب رضایت اولیای دانش آموزان ممکن است در نمره‌های کسب شده توسط دانش آموزان در دوره دبیرستان تغییراتی را ایجاد کنند و این موضوع عدالت آموزشی را زیر سوال خواهد برد.

حذف دروس عمومی از کنکور، بی توجهی به دروس مهمی چون ادبیات فارسی و زبان انگلیسی

حذف دروس عمومی از آزمون کنکور از دید بسیاری از کارشناسان آموزشی، تصمیم اشتباهی ست. این مسئله باعث کاهش توجه دانش آموزان به دروس مهم و تاثیر گذاری چون ادبیات فارسی و زبان انگلیسی خواهد شد. این مسئله نگرانی های زیادی را بین کارشناسان آموزشی و به ویژه اساتید ادبیات فارسی ایجاد کرده است.

وجود شک و شبه در امکان اجرای صحیح این مصوبه

با توجه به زیرساخت های نظام آموزشی و امکانات آموزش و پرورش، بسیاری بر این باورند که این مصوبه برای کنکور 1402 قابلیت اجرای صحیح ندارد. و در پی آن بیم آن می رود که در صورت عدم اجرای درست مصوبه، اجرای آن در سال های بعد با مشکل مواجه شود. بروز چنین اتفاقی قطعا تبعات زیادی در جامعه به ویژه بین دانش آموزان در پی خواهد داشت.

جمع بندی

هرچند به ظاهر مصوبه جدید کنکور می‌تواند بسیاری از معضلات دانش آموزان را کاهش بدهد، اما اگر به خوبی مدیریت نشده و جوانب مختلف آن بررسی نشود، می‌تواند به معضل جدید و بدتری برای دانش آموزان و خانواده‌های آنها تبدیل شود.

امید است که دولت و سایر نهادهای مرتبط در این زمینه به درستی همه مسائل را بررسی کرده و با مدیریت خوبی بتوانند این مصوبه جدید را اجرا کنند

پکیج های آموزشی  
زیر 100 سنجش

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

اخبار

نوبت اول کنکور 1403

نوبت اول کنکور 1403 | گزارش فرآیند برگزاری، آمار و رخدادهای احتمالی

گزارش جامع فرآیند برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

اخبار

تحلیل آمار شرکت کنندگان نوبت اول کنکور 1403

تحلیل آمار شرکت کنندگان نوبت اول کنکور 1403

اخبار

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان | فرآیند برگزاری و نحوه پذیرش دانشجو-معلم

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان