زیرصد سنجش

زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی کنکور

اخبار کنکور 1402
زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی کنکور نسبت به ساله های قبل افزایش یافته است

فردا آغاز برگزاری کنکور 1402 نوبت اول، به عنوان متفاوت ترین کنکور ادوارد مختلف برگزاری آزمون سراسری است  یکی از تغییرات آن مهلت پاسخگویی به سوالات کنکور است.

اجرای چهار تغییر اولیه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد. چهار تغییر مهم در کنکور ۱۴۰۲ «حذف دروس عمومی»، «تاثیر قطعی سوابق تحصیلی»، «حذف زیرگروه ها» و «برگزاری دو بار در سال» از امسال اجرا شد.

بر اساس این ماده واحده «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»

زیر 100 سنجش

تحول دیگر حذف دروس عمومی و به تبع آن حذف دفترچه شماره یک دروس عمومی از جلسه کنکور است. به این ترتیب دروس عمومی از کنکور به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود تا فرد بتواند دروس عمومی را به صورت تشریحی و عمیق بخواند.

هدف از برگزاری سالی دو بار کنکور نیز کاهش استرس داوطلبان و خانواده‌ها عنوان شده است. همچنین با حذف زیرگروه‌ها دیگر داوطلب تنها یک نمره و یک رتبه خواهد داشت و در کارنامه جزئیاتی مانند رتبه و نمره در زیرگروه باعث سردرگمی داوطلب نمی‌شود.

جابجا شدن زمان آزمون گروه علوم تجربی برای اولین بار

نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. همیشه روز اول به گروه علوم ریاضی و فنی اختصاص داشت اما برای نخستین بار در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲، روز اول فرایند برگزاری کنکور به گروه علوم تجربی اختصاص یافته است.

به این ترتیب پرجمعیت‌ترین روز برگزاری کنکور با ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر داوطلب صبح پنجشنبه ۲۹ دی ماه است.

جدول زمان برگزاری گروه های کنکور

حذف دروس عمومی و سهم ۲۶ درصدی دروس عمومی از سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور درباره دروس عمومی و تغییر مهم آن در کنکور ۱۴۰۲ گفت: دروس عمومی امسال در قالب ۴۰ درصد سوابق تحصیلی قرار گرفته است. دروس عمومی ۲۶ درصد از ۴۰ درصد سوابق تحصیلی را به خود اختصاص می‌دهد و فقط نمرات سال دوازدهم محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر نمرات دروس عمومی در سوابق تحصیلی مؤثر است و میزان تأثیر آن هم ۲۶ درصد از ۴۰ درصد سوابق تحصیلی است.

مروتی گفت: ضمن اینکه ۱۴ درصد از سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی مربوط به دروس اختصاصی است. ۶۰ درصد مابقی نمره هم به دروس اختصاصی کنکور اختصاص دارد. به طور نمونه نمره ریاضی سال دوازهم به میزان ۱۴ درصد از سوابق تحصیلی تأثیر دارد و هم دروس اختصاصی ریاضی سر جلسه کنکور ۶۰ درصد تأثیر دارد.

اهمیت امتحانات نهایی دبیرستان و ادامه حاشیه‌های آن در کنکور ۱۴۰۲

با توجه به تأثیر سوابق تحصیلی و تاکید مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بر وجود سابقه تحصیلی همه داوطلبان و تکلیف وزارت آموزش و پرورش در این زمینه، مقرر شد که آموزش و پرورش در سه نوبت آزمون ترمیم نمره برگزار کند تا اگر داوطلبی نمرات دروس اش کم بود با شرکت در آزمون‌های ترمیم نمره این نمرات را بالاتر ببرد.

اما این موضوع به عنوان اولین تجربه کشوری آموزش و پرورش با حاشیه‌هایی زیادی در دی ماه مواجه شد. با وجود اینکه پیش از این برخی کارشناسان حوزه آموزش به آموزش و پرورش هشدار داده بودند که به دلیل اهمیت زیاد نمرات امتحانات نهایی برای سال دوازدهمی‌ها این امتحانات مهم است و باید امنیت آن حفظ شود اما شایعات زیادی از درز سوال و جواب به فضای مجازی منتشر شد. این اتفاق تا جایی پیش رفت که در روزهای برگزاری امتحانات نهایی در فضای مجازی صحبت از رکود انتشار سوال و جواب می‌شد.

در نهایت وزیر آموزش و پرورش در گزارشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که سوالی لو نرفته است و این عکس‌ها مربوط به بعد از شروع امتحان است و کلید سوالی هم منتشر نشده است.

کاهش تعداد سوالات و افزایش زمان پاسخگویی به سوالات دفترچه‌های اختصاصی

از دیگر اولین‌های کنکور ۱۴۰۲ می‌توان به کاهش نسبی سوالات و افزایش زمان پاسخگویی اشاره کرد. امسال با توجه به حذف دروس عمومی، دفترچه‌ای با عنوان دروس عمومی شامل چهار درس «زبان و ادبیات فارسی»، «زبان عربی»، «فرهنگ و معارف اسلامی» و «زبان انگلیسی» وجود ندارد و داوطلبان هر گروه آزمایشی تنها به دروس اختصاصی خود پاسخ می‌دهند.

ضمن اینکه این بار برای به هریک از داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و زبانهای خارجی به همراه هر دفترچه آزمون، یک پاسخنامه داده می‌شود، که داوطلبان باید نسبت به پاسخگویی سوالات دفترچه آزمون در پاسخنامه مربوط اقدام کنند.

زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی کنکور ریاضی

 

زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی کنکور ریاضی

زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی کنکور تجربی

زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی کنکور تجربی

زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی کنکور انسانی

زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی کنکور انسانی

زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی کنکور هنر

زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی کنکور هنر

زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی کنکور زبان

زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی کنکور زبان

نمره کل نهایی داوطلب چگونه محاسبه می‌شود؟

برای هر داوطلب یک نمره‌کل سابقه تحصیلی و یک نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ساخته می‌شود (اگر داوطلب در هر دو نوبت آزمون اختصاصی شرکت کرده باشد دو نمره کل آزمون اختصاصی دارد). نمره کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس (اعم از دروس عمومی و تخصصی) سابقه تحصیلی است که این نمره‌کل توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه شده و برای ساخت نمره کل نهایی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال خواهد شد.

نمره کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده آزمون اختصاصی (کنکور) است. در واقع ضریب هر یک از دروس آزمون اختصاصی، وزن آن درس است. پس از محاسبه این دو نمره‌کل (نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی) از ترکیب آنها نمره کل نهایی داوطلب محاسبه می‌شود.

نحوه اعمال ضرایب دروس تخصصی و عمومی

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی است. میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی / ترمی – واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی – واحدی / ترمی – واحدی ۱۰ درصد (در مجموع ۴۰ درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی – واحدی / ترمی – واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می‌شود.

نحوه محاسبه سوابق تحصیلی دانش آموزان نظام قدیم و یا فارغ التحصیلان هنرستانی

داوطلبانی که فارغ‌التحصیل هنرستان یا نظام قدیم بوده یا داوطلبانی که متقاضی شرکت در گروه آزمایشی غیرمرتبط با نوع دیپلم خود هستند یا داوطلبان فارغ التحصیل نظام سالی / ترمی واحدی که سال اخذ دیپلم آنها قبل از ۱۳۸۴ و یا سال اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی آنها قبل از ۱۳۹۱ بوده و در همه یا تعدادی از دروس، سابقه تحصیلی ندارند، باید نسبت به تولید نمرات سوابق تحصیلی از طریق وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

به عبارت دیگر همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

زیر 100 سنجش

در صورتی که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیش‌بینی می‌کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و تخصصی نکند، نمره آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (۰) لحاظ می‌شود. برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره‌کل آزمون اختصاصی نیست.

قطعی اینترنت راهکار پیشگیری از تقلب در کنکور ۱۴۰۲

امسال برای اولین بار سازمان سنجش به این نتیجه رسید که با وجود همه تمهیدات، این احتمال وجود دارد که برخی از داوطلبان بازهم از تجهیزات تقلب استفاده کنند. از آنجایی که این ابزار تقلب باید با اینترنت کار کند و بتواند فایل را ارسال کند و بعد جواب را بگیرد پس می‌توان با قطعی اینترنت این مسیر را مختل کرد.

در ۱۴ دی ماه حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش در یک خبر ناگهانی اعلام کرد که قصد داریم با همکاری وزارت ارتباطات در زمان برگزاری کنکور در کل کشور اینترنت را قطع کنیم. این موضوع به محض انتشار واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. برخی از این کار استقبال کردند و برخی آن را بی فایده و مضر برای سایر کسب و کارهای مردم دانستند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سرویس اینترنت از ضروریات زندگی روزمره مردم است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌هیچ‌عنوان حفظ پایداری و کیفیت ارتباط مردم را قربانی خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌کند و در نهایت قطع اینترنت را به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری را تکذیب کرد.

پس از آن محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره قطع اینترنت در روزهای برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۲ گفت: قطع اینترنت نیاز به مصوبه شورای امنیت کشور دارد و در حوزه‌هایی که کنکور برگزار می‌شود، طبق سال گذشته اینترنت فقط برای محل‌هایی که کنکور برگزار می‌شود قرار است قطع شود تا فرزندانمان با خیال راحت به رقابت در کنکور بپردازند.

پس از گمانه زنی‌های مختلف پورعباس رئیس سازمان سنجش تاکید کرد اختیار نحوه قطع اینترنت در روزهای کنکور با وزارت ارتباطات است و بر اساس آخرین مصوبه مقرر شد محدودیت بر روی شبکه اینترنت همراه در حوزه‌های شبکه‌های پیام رسان اعمال شود.

رئیس سازمان سنجش افزود: این موضوع خواسته مردم هم است و از این بابت و به شکل نقطه‌ای محدودیت اعمال می‌شود. درباره اینترنت ثابت محدودیتی وجود ندارد.

پورعباس همچنین دلیل عدم استفاده از دستگاه‌های مسدود کننده موبایل در حوزه‌های امتحانی را تکنولوژی قدیمی این دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: مشکل این دستگاه‌ها این است که با بورد کوتاه کار می‌کند و نقطه محدودی را می‌تواند پوشش دهد و ما برای همه حوزه‌ها به بیش از ۱۰ هزار مسدودکننده نیاز داریم که این تعداد در کشور نداریم. ضمن اینکه داوطلبان گزارش‌هایی از سردرد در زمان کنکور اعلام کرده اند که یکی از عوارض این دستگاه‌ها است.

 

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

مهلت ثبت نام مجدد جا ماندگان از نوبت دوم کنکور 1403 امروز و فردا

مهلت ثبت نام مجدد جا ماندگان از نوبت دوم کنکور 1403 امروز و فردا

امروز و فردا، مهلت ثبت نام مجدد جا ماندگان از نوبت دوم کنکور 1403

اخبار

زمان بندی برگزاری نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

زمان بندی برگزاری نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

زمان بندی برگزاری نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

اخبار

برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 اعلام شد

برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 اعلام شد

برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 اعلام شد

اخبار

فرصت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403

فرصت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403

فرصت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 برای روزهای 29 و 30 فروردین ماه تعیین شد.

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره از اول اردیبهشت آغاز می شود

ثبت نام ترمیم نمره از اول اردیبهشت آغاز می شود

ثبت نام ترمیم نمره از اول اردیبهشت آغاز می شود

اخبار

رونمایی نسل سوم تقلب یاب در کنکور 1403

نسل سوم تقلب یاب در کنکور 1403 رونمایی خواهد شد

رونمایی نسل سوم تقلب یاب در کنکور 1403