زیرصد سنجش

معرفی رشته تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی)

تکنولوژی پرتوشناسی یا رادیولوژی اسم آشنایی برای همه ماست و کم و بیش از ماهیت شغلی این رشته اطلاع داریم. اما ماهیت درسی این رشته چیست؟

هدف این رشته، تربیت کارشناسان پرتو شناسی توانمند جهت استفاده از دستگاه ها و فناوری های جدید در زمینه تصویر برداری پزشکی با تاکید بر کاهش پرتوگیری غیرضروری بیمار و پرسنل است.

به عبارت دیگر، رشته تكنولوژی پرتوشناسی، نحوه تصویربرداری از اعضای مختلف بدن را برای تشخیص پزشكی آموزش می دهد.

در واقع پرتوشناسی برای تشخیص بیماری مورد استفاده قرار می گیرد و برعکس پرتودرمانی ، در فرآیند درمان نقش ندارد.

دوره ی تحصیلی این رشته کارشناسی (دوره ی 4 ساله) است، اما در مقطع کاردانی هم ارائه می شود و از سوی دیگر امکان تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی نیز برای متقاضیان این رشته وجود دارد.

دانشجویان رشته رادیولوژی اول از همه باید دروس پایه مانند فیزیک آناتومی و فیزیولوژی را بخواند و بعد از آن دروس تخصصی تصویربرداری پزشکی را بیاموزند. همچنین باید با دستگاههای تصویربرداری و نحوه کار با آنها آشنا شوند و طی دو سال کاردانی تصویربرداری دریافت می‌کنند.

پرتوشناسی یکی دیگر از رشته های پیراپزشکی می باشد و همانطور که پیش از این ذکر شد، رشته های پیراپزشکی در کنکور تجربی ظرفیت های تقریبا مشابهی دارند.

میزان اهمیت کلیه دروس تخصصی برای قبولی در این رشته به یک اندازه است، اما برای موفقیت در دانشگاه، تسلط جامع بر مباحث فیزیک هسته ای بسیار حائز اهمیت است.

در بین دروس عمومی هم به طور قاطع نمی توان گفت کدام درس مهم تر است، اما چون غالبا دانش آموزان رشته تجربی از درس عربی گریزان هستند می توان عربی را به عنوان سکوی پرتاب در نظر گرفت.

همچنین در اینجا بخوانید: معرفی رشته پرتودرمانی

“هیچ درسی را حذف نکنید. تاکید می کنم در کنکور تجربی همه دروس از اهمیت یکسان برخوردارند. حداقل یک درس عمومی و یک درس تخصصی را با مشورت مشاور خود به عنوان درسی که باید 100 بزنید انتخاب کنید.”

فراموش نکنید برای اینکه در بهترین رشته و بهترین دانشگاه پذیرفته شوید باید بهترین باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *