زیرصد سنجش

تقلب در امتحان نهایی و سرنوشت داوطلبان کنکور

تقلب در امتحانات نهایی
شائبه لو رفتن سوالات امتحانات نهایی و ترمیم معدل قوت گرفت.

با شروع برگزاری امتحان نهایی دی ماه، اخبار گسترده ای در رابطه با تقلب در امتحانات نهایی منتشر شده است و این مسئله باعث بروز نگرانی در میان دانش آموزان و داوطلبان کنکور شده است.

همانطور که اعلام شده است، آزمون سراسری امسال، براساس مصوبه جدید کنکور که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، برگزار می شود. یکی از بندهای مهم و پر حرف و حدیث این مصوبه، تاثیر 40 درصدی سوابق تحصیلی به صورت مستقیم در نتیجه نهایی کنکور است؛ که بر اساس همین مصوبه، بنا شده به مرور این میزان تاثیر به 60 درصد برسد.

با این مصوبه اهمیت نمرات امتحان نهایی چند برابر شد؛ تا آنجا که وزارت آموزش و پرورش ناچار شد تا دانش آموزانی که سال‌های قبل در امتحان نهایی شرکت کرده بودند بتوانند مجدداً در امتحاناتی تحت عنوان آزمون‌های ترمیم معدل شرکت کنند.

دانش آموزان نظام قدیم در سال‌های قبل در امتحان نهایی مدارس شرکت کردند و اطلاع نداشتند که قرار است در سال‌های بعد قانونی وضع شود که نمرات امتحان نهایی تا این اندازه در سرنوشت و قبولی آنان در کنکور مؤثر باشد.

وزیر آموزش و پرورش پیش تر در خصوص برگزاری آزمون ترمیم معدل گفته بود: دانش آموزانی که نظام قدیم آموزشی هستند؛ باید بتوانند یک آزمونی بدهند که استاندارد باشد و بعد سوابق آنها را به سازمان سنجش ارسال کنیم.

اما متاسفانه برگزاری آزمون های ترمیم معدل و امتحانات نهایی آن گونه که وعده داده شده  بود صورت نگرفت.

نخستین امتحان موسوم به ترمیم معدل، درس ریاضی گروه تجربی بود که تنها دقایقی بعد از شروع آزمون، سوالات در فضای مجازی و دقایقی پس از آن پاسخ و کلید آن در کانال های تلگرامی منتشر شدند.

با این اتفاق و اینکه بسیاری از داوطلبان در جلسه آزمون گوشی همراه با خود به همراه داشتند، شائبه لو رفتن سوالات و ناامن بودن برگزاری امتحان را پیش آورد.

رئیس مرکز سنجش آموزش‌ و پرورش همان روز در گفت‌وگو با شبکه خبر با اذعان به اینکه در زمان برگزاری آزمون در ساعت ۱۰:۱۲ دقیقه یکی از داوطلبان از امتحان ریاضی ۳ علوم تجربی عکس گرفت و این عکس از طریق کانال‌ها و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ گفت: ساعت برگزاری آزمون ساعت ۱۰ بوده اما ساعت ۱۰ و ۱۲ دقیقه سوالات منتشر شده است و این به معنی لو رفتن سوالات نیست لو رفتن به معنی دسترسی به سوالات قبل از امتحان است.

بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور که در آزمون‌های ترمیم شرکت کردند، در ارتباط با خبرگزاری مهر از پخش سوالات گلایه کرده و با ارسال مستنداتی از جلسه امتحان نسبت به برگزاری این آزمون شکایت نموده و خواستار برگزاری مجدد آن شدند.

قرار بود سوالات مفهومی باشد و امنیت برگزاری آزمون حفظ شود.

یکی از داوطلبان کنکور که در یکی از مدارس اصفهان در آزمون ترمیم شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: مراقب‌ها در جلسه آزمون مستقیماً به ما می‌گفتند ما کاری با تقلب نداریم. برای مدارس یک منطقه آموزش و پرورش مهم است که دانش آموزانش معدل بالاتری داشته باشد.

یکی دیگر از داوطلبان کنکور از استان کرمانشاه گفت: قرار بود سوالات مفهومی باشد و امنیت برگزاری آزمون حفظ شود. اما از دوستان زیادی می شنوم که با خود گوشی به سر جلسه بردند؛ همه داوطلبان هم این کانال‌ها را می‌شناسند.

با این شرایط فقط باید در امتحان نمره ۲۰ بگیریم تا امیدی به پذیرش در دانشگاه‌ها را داشته باشیم و همه رقبای ما هم با تقلب به نمرات عالی می رسند.

درخواست آموزش و پرورش از پلیس فتا برای بررسی موضوع تقلب در امتحانات نهایی

پس از هیاهوی امتحان درس ریاضی و علی رقم قول مسئولان آموزش و پرورش برای حفظ امنیت برگزاری آزمون های بعدی، گزارش هایی مبنی بر بروز تخلف و تقلب های گسترده در امتحان دروس عربی و شیمی نیز به دست آمده است.

این وضع آشفته موجب شد تا وزارت آموزش و پرورش در نهایت از پلیس فتا بخواهد به این موضوع ورود کند.

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره تأمین امنیت حوزه‌های امتحان نهایی به تسنیم گفت: برای قطع اینترنت حوزه‌های امتحان، مکاتباتی انجام شده است اما هنوز مصوبه‌ای برای محدود کردن اینترنت نداریم.

زیر 100 سنجش
زیر 100 سنجش

زارعی درباره اینکه آیا برای شناسایی موبایل و ابزارهای جاسوسی به تجهیزات خاصی نیاز دارید؟ متذکر شد: بخشی از این تجهیزات که دستگاه‌های سیگنال‌یاب است در برگزاری کنکور توسط سازمان سنجش استفاده می‌شود البته تعداد این دستگاه‌ها محدود است. همچنین حفاظت آزمون باید مرتب در حوزه امتحانی تردد داشته باشد تا متوجه مبادله سیگنال شود.

با توجه به اتفاقات رخ داده در نخستین آزمون های نهایی آموزش و پرورش، نگرانی و اضطراب داوطلبان کنکور از سرنوشت کنکور امسال بیش از پیش شده است. و سوالات متعددی در رابطه با برگزاری امتحان ها و کنکور مطرح شده است که از مسئولان انتظار پاسخگویی می رود.

آیا آن روزها که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تأثیر قطعی ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها را تصویب کردند، از عدم آمادگی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری ایمن و صد در صدی امتحانات نهایی باخبر بودند یا خیر؟

یا وقتی آموزش و پرورش از تجهیزات کافی برای برگزاری امتحان نهایی برخوردار نیست و در شرایطی که داوطلبان به راحتی گوشی‌های موبایل به داخل جلسات امتحان نهایی می‌برند؛ چرا ۶۰ درصد از مسیر ورود به دانشگاه‌ها باید در آزمون‌های نهایی تعیین تکلیف شود؟

منبع: خبرگزاری مهر

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

اخبار

تحلیل آمار شرکت کنندگان نوبت اول کنکور 1403

تحلیل آمار شرکت کنندگان نوبت اول کنکور 1403

اخبار

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان | فرآیند برگزاری و نحوه پذیرش دانشجو-معلم

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان

اخبار

کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

اخبار

زمان دریافت کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

زمان دریافت کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

زمان دریافت کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور 1403 روز دوشنبه 3 اردیبهشت اعلام شد

اخبار

آمار نهایی شرکت کنندگان در نوبت دوم کنکور 1403

آمار نهایی شرکت کنندگان در نوبت دوم کنکور 1403

آمار نهایی شرکت کنندگان در نوبت دوم کنکور 1403 اعلام شد