زیرصد سنجش

تغییرات مهم نوبت دوم کنکور از زبان رییس سنجش

اخبار کنکور 1402
امسال تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی قطعی است. نمره آزمون هم ۶۰ درصد تاثیر دارد.

عبدالرسول پورعباس در گفت‌وگوی تلویزیونی به تغییرات مهم نوبت دوم کنکور اشاره کرد و گفت: در کنکور ۱۴۰۲ به داوطلب دو شانس مساوی داده می شود.

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی این امکان را می دهد که نمره داوطلب تا دو سال اعتبار داشته باشد. در واقع داوطلب در کنکور ۱۴۰۲ دو نوبت و در کنکور ۱۴۰۳ دو نوبت می‌تواند شرکت کند و بر اساس برنامه ریزی می‌تواند در چهار نوبت شرکت کند و نمره‌اش تا دو سال اعتبار دارد.

رییس سازمان سنجش گفت: بررسی های آماری ما در نوبت اول نشان می دهد که آمده اند که خود را محک بزنند و راضی تر هم هستند و استرس کمتری داشته‌اند.

هر آزمونی که داوطلب شرکت می کند یک بسته نمره است و کاملا مستقل از همدیگر هستند و نمره تیرماه و دی ماه مستقل از همدیگر است.

پورعباس ضمن تصریح بر اینکه تاکنون ۲۵۳ هزار نفر در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ ثبت نام کرده اند، گفت: پیش بینی این است که بیش از یک میلیون نفر در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کنند. انتظار داریم تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در آزمون ثبت نام کنند. برخی از داوطلبانی که در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ شرکت کرده بودند نیز ممکن است با توجه به نمره خودشان در نوبت دوم شرکت کنند یا شرکت نکنند.

وی درباره زمان برگزاری آزمون نیز گفت: نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه برگزار می شود و به دلیل تداخل با عید سعید غدیر، کنکور در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می شود.

زیر 100 سنجش
زیر 100 سنجش

پورعباس گفت: یک نمره کل برای داوطلب می سازیم. این نمره کل بر اساس نمره آزمون و سوابق تحصیلی با تاثیر ۴۰ درصدی قطعی ساخته می شود و داوطلب در نیمه مردادماه انتخاب رشته می کند و در شهریورماه نتایج نهایی اعلام می شود.

سال گذشته تاثیر سوابق تحصیلی با اثر مثبت بود و اگر نمره فرد پایین می آمد اعمال نمی شد؛ اما امسال تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی قطعی است. نمره آزمون هم ۶۰ درصد تاثیر دارد.

وی همچنین گفت: برای راحتی داوطلبان سعی شده است آزمون سوابق تحصیلی به صورت یکپارچه باشد و در نزدیک ترین محل زندگی فردی باشد. البته ربطی به محل تحصیل فرد ندارد. نمره تراز شده آموزش و پرورش در نمره کل داوطلب تاثیر می گذارد. داوطلبانی که سال دوازدهم هستند باید در آزمون خردادماه سوابق تحصیلی خود را ایجاد کنند. کسی که در شهریور سابقه تحصیلی ایجاد کند برای کنکور سال ۱۴۰۳ محسوب می شود. اگر درسی سابقه تحصیلی نداشته باشد نمره اش صفر رد می شود و این نمره با نمره داوطلب جمع می شود و تراز منهای ۲۰۰۰ برای داوطلب به همراه دارد.

پورعباس اضافه کرد: نمره خام در دبیرستان از صفر تا ۲۰ است و نمره آزمون سراسری منهای ۳۵ تا ۱۰۰ است. ما برای قابل تشخیص بودن این نمرات را در تراز قرار می دهیم. این نمرات تراز به این معنی است که نمرات صفر تا ۲۰ باز می‌شوند به منهای ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تا تاثیر گذاری آن مشخص شود. نمره صفر اثر بدی در نمره کل داوطلب دارد. کسی که سابقه تحصیلی ندارد یا می‌خواهد آن را تقویت کند باید حتما در آزمون خردادماه شرکت کنند. تمام داوطلبان باید در مردادماه نمره سابقه تحصیلی همراه داشته باشند.

زیر 100 سنجش

اقدامات سازمان سنجش درخصوص مقابله با تقلب در کنکور

رئیس سازمان سنجش درباره تقلب در آزمون های سراسری گفت: در سالی که کرونا شروع شد به شدت تقلب بالا رفت. در سال های ۹۸ و ۹۹ اوج تقلب‌ها بود و از سال ۱۴۰۰ سیر آن کاهشی شد، تقلب ها از نگاه به چپ و راست به شبکه های سازماندهی شده و ابزارهای جاسوسی تغییر کرده است. در سال ۱۴۰۰ بحران ایجاد شده بود و ما در سال ۱۴۰۱ وقتی دیدیم که می خواهند بحران ایجاد کنند ۱۳ شبکه تقلب را قبل از کنکور کشف کردیم.

از این شبک‌ ها تجهیزات گرفته شد و عده ای هم تجهیزات را با خود به جلسه کنکور بردند و حدود ۸۵۰ نفر از کنکور حذف شدند و پس از بررسی های فنی هم آنهایی که تجهیزات برده بودند و سر جلسه دستگیر نشده بودند را هم شناسایی کردیم و در نهایت یک مورد هم نبود که با تقلب وارد دانشگاه شود.

در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ مصوبه شورای عالی امنیت ملی به ما کمک کرد که امنیت بسیار گسترده ای را ایجاد کنیم. زیرا همه دستگاه ها مکلف بودند که همکاری کنند. حفاظت چند لایه شد و انتظار داشتیم که دیگر اتفاق خاصی نیافتد.

شخصی سازی منطقه ای و فردی برای اولین بار اتفاق افتاد. نتیجه این بود که تنها یک فرد توانست عکس از سوال بگیرد که همان فرد را یک دقیقه بعد دستگیر کنیم. اینترنت به صورت نقطه ای قطع شد و آن یک عکس هم کارآیی نداشت.

در دی ماه پاسخنامه حداکثر یک ساعت در اختیار فرد بود و حتی یک مورد تقلب نداشتیم. ضمن اینکه محدودیت اینترنت هم مفید بود. ما ۶۷ نفر را در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ را همراه با تجهیزات تقلب گرفتیم. اما این افراد خلع سلاح شده بودند زیرا پاسخ سوالی به آنها نرسیده بود و هیچ پشتیبانی نشده بودند.

« تغییرات مهم نوبت دوم کنکور »

از همین رو امسال امن ترین و سالم ترین آزمون را داشتیم و امیدواریم در تیرماه هم همین تمهیدات را داشته باشیم.

تقلب در همه آزمون ها وجود دارد. پشت پرده هم شبکه هایی هستند که برای این کار برنامه ریزی می کنند. ما در دی ماه جلوتر از این شبکه های تقلب بودیم.

در آزمون های آموزش و پرورش هم امسال و سال گذشته با سازمان سنجش همکاری صورت گرفته است. برای امنیت آزمون های آموزش و پرورش ما در سازمان سنجش با آنها همکاری کردیم و دستگاه های آشکارساز را برای حوزه های آنها بکار بردیم که تعداد زیادی تجهیزات تقلب شناسایی شدند.

تا زمان توزیع سوال مشکلی نیست، زیرا سوالات در آزمون های آموزش و پرورش به صورت کدگذاری شده به حوزه ها ارسال می شود و در حوزه ها کار تکثیر در محیط قرنطینه انجام می شود اما پس از توزیع سوال ممکن است عکس گرفته شود و به صورت ارتباطات رادیویی ارسال شود و پاسخ دریافت شود که برای این کار هم تمهیداتی برای کاهش تقلب انجام شده است.

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

اخبار

تقویم آزمون های سراسری 1404 اعلام شد

تقویم آزمون های سراسری 1404 اعلام شد

اخبار

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم منتشر شد

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم منتشر شد

اخبار

معرفی منابع کنکور فرهنگیان

منابع کنکور فرهنگیان | برای کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان چه دروسی را بخوانیم؟

معرفی منابع کنکور فرهنگیان | مراحل پذیرش دانشجو معلم

اخبار

سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود

سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود

اخبار

اعلام نتایج تکمیل ظرفیت بهمن 1402

نتایج تکمیل ظرفیت اعلام شد | اعلام نتایج پذیرش براساس سوابق تحصیلی بهمن 1402

نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه ها برای ورودی بهمن اعلام شد