زیرصد سنجش

تحلیل و بررسی مصوبه جدید کنکور

تحلیل و بررسی مصوبه جدید کنکور
پس از سالها کش و قوس پرماجرای حذف کنکور و گمانه زنی های فراوان درباره حذف آن، سرانجام تغییر شیوه ی برگزاری کنکور در 4 بخش تصویب و ابلاغ شد.

در 843امین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه کنکوری با نام «سیاست ها و ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» به تصویب رسید. پس از تصویب این طرح، شورای عالی انقلاب فرهنگی با جدیت از اجرای آن از کنکور 1402 به بعد خبر داد. با این وجود سازمان سنجش آموزش کشور با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده بود که کنکور سال آینده طبق روال قبل برگزار خواهد شد.

عدم اخذ تصمیم قاطع و ناهماهنگی میان مسئولان آموزشی باعث سردرگمی داوطلبان کنکور سراسری شده بود و هر روز اخبار ضد و نقیض از شیوه برگزاری کنکور 1402 منتشر می شد.

در این میان شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید دوباره بر اجرای مصوبه جدید از کنکور سال آینده، اعلام کرد هرگونه تخطی از اجرای این مصوبه پیگرد قانونی خواهد داشت.

این مصوبه به تایید و رای سران سه قوه و اکثریت قاطع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این مصوبه را مطابق اصل عدالت آموزشی می دانند و معتقدند به جای اینکه سرنوشت داوطلبان در یک امتحان 4 ساعته تعیین شود، در طول دوره ی تحصیلی سنجیده شود.

تغییرات اساسی شیوه برگزاری کنکور منطق بر مصوبه کنکوری

براساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، حذف دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور، تاثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی و برگزاری کنکور دوبار در سال، سه تغییر اصلی کنکور 1402 در مقایسه با قبل است.

براساس اعلام شورا، مقرر گردید محاسبه سوابق تحصیلی داوطلبان بر مبنای نمره دروس سال دوازدهم در نظام آموزشی 3-3-6 و یا دروس دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام قبلی که امتحانات پایان ترم در آنها به صورت سراسری و کشوری برگزار شده است، صورت پذیرد.

مزایای تغییرات کنکور 1402

در سال های گذشته سوابق تحصیلی سال آخر دوره ی متوسطه دانش آموزان تا 40 درصد تاثیر مثبت در نظر گرفته می شد. اما یکی از مهم ترین تغییرات کنکور 1402 تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی است. مطابق مصوبه جدید کنکوری از سال 1402 سوابق تحصیلی با تاثیر 40 درصد قطعی از سال دوازدهم محاسبه می شود. و سال 1403 این میزان به 50 درصد قطعی و فقط از سال دوازدهم، برای کنکور ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی به میزان ۶۰ درصد قطعی و سال یازدهم و دوازدهم و برای کنکور ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی به میزان ۶۰ درصد قطعی و سال دهم و یازدهم و دوازدهم اعمال خواهد شد.

از مزایای این قانون می توان به افزایش آموزش مدارس، تشریحی درس خواندن و تفکر و پاسخگویی به سوالات اشاره کرد.

تغییر مهم بعدی کنکور سال آینده حذف دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور و انتقال کامل تاثیر درس های عمومی به سوابق تحصیلی است. براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون سراسری فقط برای درس‌های تخصصی دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می‌شود و تأثیر درس‌های عمومی به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود؛ بنابراین برخلاف برخی اظهار نظرها درس‌های عمومی از فرآیند پذیرش دانشجو حذف نخواهند شد بلکه جایگاه تأثیر آن تغییر یافته است.

در همین رابطه بخوانید: نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای مصوبه کنکور

 

در بخش دیگری از مصوبه اخیر، برگزاری کنکور 2 بار در سال و اعتبار نتیجه آن تا دوسال تصویب شده است. یعنی در هر سال کنکور دوبار برگزار خواهد شد و نمره هر کدام بهتر باشد برای داوطلب لحاظ می‌شود و نتیجه آن برای دو سال و تنها برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.

و در نهایت آخرین تفاوت کنکور سال آینده حذف زیرگروه ها برای پذیرش از سال 1402 است.

هم سطح نبودن امکانات آموزشی در مناطق مختلف

یکی از نقاط ضعف مصوبه جدید عدم توجه به توزیع نابرابر امکانات آموزشی در نقاط مختلف کشور و هم سطح نبودن کیفیت آموزش میان مدارس عادی و خاص است.

سعید رستمی مدیر دانشکده علوم انسانی دانشگاه راغب اصفهان در این زمینه به خبرنگار ایمنا گفت: دو مشکل بسیار بزرگ در برگزاری این شیوه وجود دارد؛ نخست توزیع غیریکنواخت امکانات آموزشی در سطح کشور است به دلیل تغییراتی که چند سال اخیر در فرمت کتاب‌ها و منابع مطالعاتی ایجاد شد، تجربه نشان داده که احتمال پذیرش داوطلبانی که در مدارس متوسط یا به عبارتی مناطق محروم درس می‌خوانند در دانشگاه‌های معتبر بسیار کمتر است.

و مشکل دوم تاثیر شرایط روز کنکور و عواملی چون استرس و بیماری بر عملکرد دانش آموز. تصور کنید دانش‌آموزی که سه سال برای آزمون سراسری تلاش می‌کند، ممکن است به دلایل پیش‌بینی نشده‌ای مانند بیماری یا استرس نتواند با آرامش و شرایط بهینه در جلسه امتحان حضور داشته باشد و در ادامه داوطلبان نتوانند از زحمات یک‌ساله خود بهره کافی ببرند.

اما آنچه در این میان اهمیت دارد، کاهش استرس داوطلبان و برپایی عدالت آموزشی در مسیر ورود به دانشگاه است. حال باید منتظر ماند و عملکرد مجریان برگزاری آزمون سراسری و نتایج حاصل از اجرای مصوبه جدید کنکوری را دید.

پکیج های آموزشی  
زیر 100 سنجش

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

اخبار

تقویم آزمون های سراسری 1404 اعلام شد

تقویم آزمون های سراسری 1404 اعلام شد

اخبار

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم منتشر شد

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم منتشر شد

اخبار

معرفی منابع کنکور فرهنگیان

منابع کنکور فرهنگیان | برای کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان چه دروسی را بخوانیم؟

معرفی منابع کنکور فرهنگیان | مراحل پذیرش دانشجو معلم

اخبار

سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود

سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود

اخبار

اعلام نتایج تکمیل ظرفیت بهمن 1402

نتایج تکمیل ظرفیت اعلام شد | اعلام نتایج پذیرش براساس سوابق تحصیلی بهمن 1402

نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه ها برای ورودی بهمن اعلام شد