زیرصد سنجش

تاریخ برگزاری کنکور 1402 مشخص شد

تاریخ برگزاری کنکور 1402
تاریخ برگزاری کنکور 1402 تعیین شد. پورعباس از برگزاری مرحله اول در دی ماه امسالو مرحله دوم در تیر سال آینده خبر داد.

عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور، در نشستی که با خبرنگار مهر داشت، به سوالات خبرنگار این خبرگزاری در رابطه با تاریخ برگزاری کنکور 1402 و مصوبه تغییرات و همچنین موضوع تقلب در کنکور پاسخ داد.

پورعباس در پاسخ به سوالی در رابطه با تغییرات شکلی در کنکور 1401 گفت: در سال های گذشته روند اجرای آزمون سراسری گام به گام به سمت الکترونیکی شدن پیش رفت و امروز شاهد اجرای تمام مراحل به غیر از برگزاری آزمون، به صورت الکترونیکی هستیم.

وقتی نوآوری نباشد فرسودگی ایجاد خواهد شد زیرا نوآوری جلوی فرسودگی را می‌گیرد. در سال ۱۴۰۰ با چند مسئله که باید در سازمان سنجش اجرا کنیم مواجه شدیم اول اینکه نوآوری و تحول داشته باشیم، دیگر اینکه با تکنولوژی‌های روز خودمان را تطبیق دهیم و همچنین در برابر تقلب‌ها به روز شویم.

سوال بعدی خرنگار مهر در رابطه با موضوع تقلب در کنکور 1400  مطرح شد که پورعباس در پاسخ توضیح داد: وقتی از کنکور و امتحان صحبت می‌کنیم تقلب یک موضوع اجتناب ناپذیر است، نمی‌شود تقلب را به شکل صددرصد از امتحان جدا کرد زیرا در ذات آن نهفته است. اینکه با چه روشی عمل کنیم که تقلب، متقلبین و گروه‌هایی که به دنبال خدشه دار کردن آزمون هستند، نتوانند موفق شوند، مهم است.

در گذشته تقلب فقط یک مدل نگاه به سمت چپ و راست و از روی دست همدیگر نگاه کردن بود، نقطه مقابله ما برای این مدل این بود که دفترچه‌ها را شخصی سازی کنیم و آنها را در چیدمان‌های مختلف ارائه کنیم، مراقبین را آموزش دهیم. اما اکنون دیگر سطح تقلب در حدی است که دفترچه متفاوت و مراقبت هوشمند تأثیر شاخصی نسبت به گذشته ندارد و تنها به این روش اکتفا کردن کافی نیست. باید مدل‌ها و روش‌های جدید را طراحی کرد.

همزمان با رسیدگی به موضوع تقلب در آزمون ۱۴۰۰ با مشکلات و مسائل آزمون ۱۴۰۱ نیز مواجه بودیم و مشاهده کردیم که در این زمینه نسبت به گذشته عقب گرد داشته ایم.

در کنکور 1400 جمعیتی حدود ۲ هزار نفر را به تقلب متهم کرده بودند و  آزمون حدود ۲ هزار نفر را برمبنای بررسی‌های فنی، شکایات مردمی، گزارش‌های حوزه امتحانی، گزارش‌های پلیس فتا و گزارش‌های ناظرین، «شبهه ناک» تلقی کرده بودند. این افراد به دو نوبت آزمون مجدد در آذرماه و اسفندماه دعوت شدند.

این امر بحران کشوری ایجاد کرده بود و همان روزی که من مسئولیت سازمان سنجش را برعهده گرفتم، همزمان تجمعی از سوی این افراد در برابر سازمان سنجش برگزار شده بود.

پس از آن ما در بررسی‌ها به دبیرخانه هیأت تخلفات اعلام کردیم که منبع این گزارش‌ها چیست؟ گفته شد گزارش‌هایی است که حراست اعلام کرده اما در مقابل حراست گفت این گزارش‌ها از سوی مردم داده شده، اما هیچ کس آنها را راستی آزمایی نکرده بود، از همین رو بخش عمده‌ای از این گزارش‌ها پس از بررسی کنار گذاشته شد و این دسته از افراد تبرئه شدند. با توجه به اینکه این دسته از گزارش‌ها هیچ شاهد دیگری مبنی بر صحت گزارش، صورت جلسه آزمون و گزارش‌های متقن دستگاه‌های نظارتی هم نداشت به دلیل این افراد تبرئه و به تحصیل خود بازگشتند.

در نهایت پورعباس سلامت کنکور 1400 را تایید کرد.

در کنکور 1401 در جلسه آزمون 300 داوطلب با ابزار تقلب شناسایی شدند.

پورعباس همچنین در رابطه با تقلب در کنکور 1402 گفت: در طول زمان برگزاری کنکور 1402 حدود 300 نفر از داوطلبان با ابزارآلات تقلب شناسایی شدند.

پورعباس به سوالی در رابطه با کنکور 1402، شبهات و فراز و نشیب های آن اینگونه پاسخ داد:

سازمان سنجش سازمان حرفه‌ای آزمون ساز است و در مصوبه جدید کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی بندهایی وجود دارد که همگی باید با هم دیده شوند و نمی‌شود یک بند را دید و بندهای دیگر نادیده بمانند. در یکی از بندها آمده است که باید برای کسانی که سوابق تحصیلی ندارند، تصمیم گیری شود که ما برای آن در شورای سنجش و پذیرش تصمیم می‌گیریم.

کنکوری‌ها تمام وقت خود را صرف مطالعه دروس کنند. نتیجه آزمون خود را در دو آزمون بینند که یکی آزمون کنکور است و یکی هم آزمون‌های دبیرستان و سوابق تحصیلی است. برای برخی نمرات سوابق تحصیلی موجود است و برخی هم نمرات سوابق تحصیلی ندارند که باید ایجاد شود. دانش آموزان به اینکه اینکه نمره سوابق تحصیلی تأثیر قطعی یا غیر قطعی دارد، فکر نکنند. این موضوع برای همه یکسان است و این طور نیست که فردی یک سال نمره اش خیلی خیلی بالا باشد و یک سال دیگر نمره اش خیلی بیاید پایین. قطعاً نمرات سوابق تحصیلی روی زنگوله‌های تراز می‌روند و نرمال می‌شوند. این نمرات با نمرات آزمون سراسری تراز می‌شود، نمرات سال‌های مختلف با همدیگر تراز می‌شوند و سختی سوالات در تراز خودش را نشان می‌دهد. از این رو داوطلبان از این بابت نگرانی نداشته باشند و این موضوع را به سازمان سنجش بسپارند و تمام تلاش خود را بر درس خواندن شأن متمرکز کنند. هر چه به این امورات بیشتر بیاندیشند از کسب نمره سوابق تحصیلی دور می‌شوند.

تاریخ برگزاری کنکور 1402 در دی ماه 1401 و تیرماه 1402 تعیین شد.

کنکور در سال ۱۴۰۲ دوبار در سال و در ماه‌های دی ۱۴۰۱ و تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این آزمون‌ها در نیمه اول تیرماه و در نیمه دوم دی ماه برگزار خواهند شد. ثبت نام دو بار انجام می‌شود اما پذیرش یک بار انجام می‌شود. یک نمره سوابق تحصیلی با بالاترین نمره دریافت می‌شود. هر داوطلب اگر در دو آزمون شرکت کند دو نمره کنکور خواهد داشت و اگر در یک آزمون شرکت کند یک نمره کنکور خواهد داشت، اما فقط یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب محاسبه می‌شود. نمره کنکور به اضافه سوابق تحصیلی یک نمره کل را می‌سازد و به داوطلب می‌گوئیم گروه آزمایشی خود را انتخاب کند و بر اساس گروه آزمایشی انتخاب رشته می‌کند.

زیرگروه‌ها در کنکور ۱۴۰۲ حذف شده است و ضرایب جدید در شورای سنجش و پذیرش تصویب می‌شود. در انتظار ارائه ضرایب جدید سوابق تحصیلی از سوی آموزش و پرورش هستیم و بعد از آن ضرایب گروه‌ها را اعلام می‌کنیم. تا قبل از موعد قانونی شهریورماه به اطلاع داوطلبان می‌رسد. وی همچنین در ارتباط با حذف دروس عمومی از کنکور 1402 توضیح داد: دروس عمومی در قانون جدید کنکور حذف شده است. در واقع این دروس از آزمون سراسری حذف شده و به آزمون‌های سوابق تحصیلی منتقل شده است. درست است که دروس عمومی در کنکور تأثیر داشت و تفاوت‌هایی را در نمره کنکور ایجاد می‌کرد اما اکنون با انتقال آن به آزمون‌های سوابق تحصیلی که نمره آن ۶۰ درصد در نمره کل تأثیر دارد، تأثیرگذاری بیشتری در نمره کنکور دارد.

در سال‌های دهم و یازدهم در سه سال ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ داوطلب باید بتواند این سوابق را ایجاد کند. یعنی دروس عربی، زبان فارسی، دینی، زبان انگلیسی را خوب بخواند که بتواند سوابق خوب را ایجاد کند. برخی از دانش آموزان هم از این موضوع استقبال کرده اند و می‌گویند اینکه بتوانیم در سه سال با آرامش بیشتری نمرات این دروس را بدست بیاوریم بهتر است.

پکیج های آموزشی  
زیر 100 سنجش

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 آغاز شد

اخبار

تقویم آزمون های سراسری 1404 اعلام شد

تقویم آزمون های سراسری 1404 اعلام شد

اخبار

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم منتشر شد

جزییات ثبت نام در کنکور 1403 نوبت دوم منتشر شد

اخبار

معرفی منابع کنکور فرهنگیان

منابع کنکور فرهنگیان | برای کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان چه دروسی را بخوانیم؟

معرفی منابع کنکور فرهنگیان | مراحل پذیرش دانشجو معلم

اخبار

سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود

سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود

اخبار

اعلام نتایج تکمیل ظرفیت بهمن 1402

نتایج تکمیل ظرفیت اعلام شد | اعلام نتایج پذیرش براساس سوابق تحصیلی بهمن 1402

نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه ها برای ورودی بهمن اعلام شد