زیرصد سنجش

بررسی تغییرات مصوبه کنکور سال های 1400 و 1401

هشت تغییر مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب
بررسی هشت تغییر مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در فاصله دو مصوبه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

با توجه به حساسیت کنکور برای دانش آموزان و خانواده ها، در این نوشته از زیر 100 سنجش به بررسی تغییرات مصوبه کنکور سال 1400 و 1401 می پردازیم.

به گزارش سرویس حوزه و دانشگاه خبرگزاری مهر، از سال ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور در راستای تدوین سیاست‌هایی در زمینه اصلاح نظام آموزش عالی به موضوع کنکور سراسری به صورت ویژه پرداختند.

به همین منظور ماده واحده «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» با استناد به جز ۲-۲ از بند ۲ سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح نظام پذیرش دانشجو، همچنین در راستای اجرایی سازی اقدام ملی ۶ راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور مبنی بر استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی و با عنایت به ماده ۶ سند سیاست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران و پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش تصویب شد.

در ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۰ حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» را تصویب کرد و این مصوبه جلسه: ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۵ مرداد ۱۴۰۰ ابلاغ شد.

پس از اینکه نظرات متفاوتی از زمان ابلاغ این مصوبه از سوی کنکوری‌ها و صاحبنظران مطرح شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه جدیدی در ۱۷ خردادماه ۱۴۰۱ در جلسه ۸۶۳ به ریاست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه را اصلاح کرد. مصوبه جدید پس از کش و قوس‌های فراوان در ۲۵ تیر ۱۴۰۱ ابلاغ شد و سرآغازی بر تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به بعد شد.

 

 

تغییرات مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در فاصله دو مصوبه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

ماده ۱- تعاریف

سابقه تحصیلی: نمرات دروس عمومی و تخصصی سال آخر دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه گیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

 

عبارت «سال آخر» از بند ۱ ماده ۱ (تعریف سابقه تحصیلی)، حذف می‌شود.

ماده ۲- نمره کل

تبصره ۱: عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروه‌های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دوسال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروه‌ها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف می‌شود.

 

تبصره ۱ ماده ۲ به شرح زیر اصلاح می‌شود:
عبارت «…که به ترتیب توسط سازمان و وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود، توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوطه (پایان شهریور)، اطلاع رسانی شود…» جایگزین عبارت «…توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دو سال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود…» می‌شود.

تبصره ۳ و ۴ به ذیل ماده ۲ به شرح زیر اضافه می‌شود:

تبصره ۳: «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ظرف مدت شش ماه آئین نامه تفکیک سنجش از پذیرش را تدوین و جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه می‌کند.»

تبصره ۴: «دانشگاه آزاد اسلامی کما فی‌السابق (به استثنای ۴ رشته؛ پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی) با هماهنگی شورای سنجش و پذیرش دانشجو، نسبت به پذیرش دانشجو برای این دانشگاه اقدام می‌کند.»

 

ماده ۳- پذیرش

سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰ درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.

 

۴- بند ۳ ماده ۳ به صورت زیر اصلاح می‌شود:
«سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»

ماده ۴ – وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانش آموزان اقدام کند به گونه‌ای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغ التحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.

ماده ۴ به صورت زیر اصلاح می‌شود:
«وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام کند به گونه‌ای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند.»

ماده ۴

تبصره: از سال ۱۴۰۴ به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی که متقاضی پذیرش در آن است، مطابق نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش (نظام ۳-۳-۶) باشد.

 

تبصره ماده ۴ حذف می‌شود.

ماده ۹: این مصوبه مشتمل بر ۹ ماده و ۳ تبصره در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و تمامی قوانین متعارض با این مصوبه ملغی و از تاریخ تصویب لازم الاجرا و حاکم بر سایر قوانین و مقررات موجود کشور خواهد بود.

عبارت زیر به عنوان ماده ۹ جدید اضافه می‌شود:
ماده ۹: «ضوابط اجرایی و سایر شرایط مربوط به این مصوبه مانند مفاد ایجاد سوابق تحصیلی و تعداد تکرار آن و تأثیر آن و نحوه اعمال میزان تأثیر سوابق تحصیلی برای پایه‌های مختلف تحصیلی در نظام آموزشی ۶-۳-۳ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی و متقاضیان از شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش و گروه‌های آزمایشی هنر و زبان، پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو با رعایت تبصره یک ماده ۲ این مصوبه و در راستای تحقق عدالت آموزشی به اطلاع ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور می‌رسد.»

بند ذیل جایگزین ماده ۹ قبلی می‌شود:
ماده ۱۰: «این مصوبه مشتمل بر ۱۰ ماده و ۲ تبصره در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ و ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ تصویب، برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها لازم‌الاجرا خواهد بود.»

 

سایر بخش‌هایی که در این مصوبه تغییر نکرده‌اند به موضوعاتی از جمله تعاریف آزمون اختصاصی، سنجش و رشته محل‌ها اختصاص دارد. همچنین موضوع هم ترازی نمره‌ها و تعیین حدنصاب از سوی دانشگاه‌ها و همچنین موضوع پذیرش در رشته‌های پرمتقاضی بدون تغییر مانده است.

مواد بدون تغییر مصوبه ماده واحده «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)»

 

مواد بدون تغییرات مصوبه کنکور

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

مهلت ثبت نام مجدد جا ماندگان از نوبت دوم کنکور 1403 امروز و فردا

مهلت ثبت نام مجدد جا ماندگان از نوبت دوم کنکور 1403 امروز و فردا

امروز و فردا، مهلت ثبت نام مجدد جا ماندگان از نوبت دوم کنکور 1403

اخبار

زمان بندی برگزاری نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

زمان بندی برگزاری نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

زمان بندی برگزاری نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

اخبار

برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 اعلام شد

برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 اعلام شد

برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 اعلام شد

اخبار

فرصت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403

فرصت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403

فرصت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 برای روزهای 29 و 30 فروردین ماه تعیین شد.

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره از اول اردیبهشت آغاز می شود

ثبت نام ترمیم نمره از اول اردیبهشت آغاز می شود

ثبت نام ترمیم نمره از اول اردیبهشت آغاز می شود

اخبار

رونمایی نسل سوم تقلب یاب در کنکور 1403

نسل سوم تقلب یاب در کنکور 1403 رونمایی خواهد شد

رونمایی نسل سوم تقلب یاب در کنکور 1403