زیرصد سنجش

ابهام در برگزاری کنکور 1402

ابهام در برگزاری کنکور 1402
با ابلاغ مصوبه جدید کنکوری و اعلام اجرای آن از کنکور سال آینده، ابهام و اما و اگرهای زیادی در ارتباط با برگزاری کنکور 1402 به وجود آمده است.

امسال هر رشته و دانشگاهی پذیرفته شدید بروید. امسال سال پشت کنکور ماندن نیست! ” در پی ابهام در برگزاری کنکور 1402، این توصیه مشاوران و کارشناسان آموزشی به داوطلبان کنکور است.

با ابلاغ مصوبه جدید کنکوری و اعلام اجرای آن از کنکور سال آینده، ابهام و اما و اگرهای زیادی در ارتباط با برگزاری کنکور 1402 به وجود آمده است.

اینکه نحوه طرح سوالات دروس تخصصی به چه صورت است؟ تعداد سوالات و مدت زمان کنکور چه اندازه است؟ تکلیف معدل پشت کنکوری ها چه می شود؟ تاریخ برگزاری دو مرحله ی کنکور چه زمانی ست؟ و سوالات زیاد دیگری که هنوز از سوی هیچکدام از مسئولان پاسخ روشنی به آنها داده نشده است.

در این میان مشاوران کنکور به داوطلبان کنکور 1401 توصیه کرده اند با توجه به ابهامات گسترده در باره چگونگی برکزاری کنکور 1402، امسال هر رشته و دانشگاهی قبول شدند بروند و دلخوش به یک سال پشت کنکور ماندن نباشند.

بر اساس نظر کارشناسان، از آنجایی که تصمیمات مسئولان ثبات نداشته و هر روز تصمیم جدیدی گرفته می شود و از سویی عدم ناهماهنگی میان متولیان آموزش و سنجش بسیار مشهود است و هنوز نه تکلیف پشت کنکوری ها مشخص شده و نه زمان برگزاری دو کنکور تعیین شده و نه سرنوشت دروس عمومی حذف شده روشن است، کنکور 1402 پر حاشیه و حرف و حدیث خواهد بود.

نمرات در مدارس، اغلب غیرواقعی است

یکی از کارشناسان آموزشی در گفتگو با خبرنگار روزنامه همشهری، با بیان اینکه در کنکور سال آینده، تنها معدل سال دوازدهم معیار سنجش است، گفت: با این مصوبه کنکور تنها برای درس‌های تخصصی برگزار می‌شود و درس‌های عمومی هم از طریق معدل حساب می‌شوند، اما نکته اینجاست که ۷۰ تا ۸۰ درصد از نمراتی که از مدارس گزارش می‌شود، غیر واقعی است و معمولا بیشتر از نمره‌ای است که دانش‌آموز گرفته.

محمدرضا نیک نژاد افزود: دلیل این اتفاق وجود رقابت در مدارس و ماجرای رتبه‌بندی آنهاست. مدیران تلاش می‌کنند، مدارس‌شان را بهتر از آنچه هست نشان دهند تا بتوانند دانش‌آموزان بیشتری را هم جذب کنند. این موضوع بیش از همه در مدارس پولی دیده می‌شود. به همین دلیل امتحانات داخلی این مدارس، معمولا با ارفاق‌ زیادی برپا می‌شود.

ابهامات کنکور 1402

بازارِ گرمِ مافیای کنکور

پیش از این وزنه فشار روانی و استرس تنها از سوی کنکور بود، اما با اعمال این مصوبه، علاوه بر کنکور، فشار روانی ناشی از استرس امتحانات نهایی نیز بر دانش آموز و خانواده ی او تحمیل می شود.

نیک نژاد در این رابطه گفت: اینکه ملاک میزان درس‌خواندن و تلاش دانش‌آموز طی چندین سال باشد بهتر از این است که معیار تنها یک سال پایه دوازدهم باشد. این روش عادلانه‌تر است؛ البته به شرطی که درست اجرا شود. یعنی نمراتی که گزارش می‌شود واقعی باشد. بحث اینجاست که خیلی از دانش‌آموزان تنها همان سال آخر، با خرج‌کردن پول‌های زیاد و رفتن به کلاس‌های آموزشی فشرده و … که گاهی هزینه هر جلسه آن به چند میلیون تومان می‌رسد، در کنکور رتبه‌ بالایی به‌ دست می‌آورند. این نوعی دوپینگ است. در حالی‌ که وقتی دانش‌آموز از همان پایه‌های پایین‌تر مکلف به درس‌خواندن باشد، عملکرد او در طولانی‌مدت سنجیده می‌شود؛ نه فقط در یک سال.

این موضوع می تواند به گرمی بیش از پیش بازار مافیای کنکور منجر شود.

نمرات امتحانات نهایی بر چه اساس و معیاری با کنکور تراز می شود؟

هامون سبطی، دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت، که یکی از منتقدان اجرای این مصوبه است، در رابطه ابلاغ دستور اجرای فوری مصوبه جدید برای سال آینده گفت: از آنجا که از نظر اجرا و عدالت‌محوری و همچنین مسائل اجتماعی و آموزشی، ابهامات فراوانی در زمینه مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور وجود دارد، قرار بر این بود که این مصوبه یک سال مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد و بخش‌هایی از آن‌ که قابل اجرا نیست، اصلاح شود و بخش‌های قابل اجرا، تقویت و زیرساخت‌ها آماده شود و بودجه لازم یا نیروهای متخصصی که بتوانند آن را اجرا کنند، تامین و در نهایت به اجرا گذاشته شود.

سبطی افزود: بر اساس این مصوبه جدید، برای پذیرش ورودی‌های مهرماه دانشگاه‌ها در سال آینده، باید دو بار کنکور برگزار شود؛ یعنی یک کنکور مثلا مثل همیشه در تیرماه و یکی دیگر احتمالا قبل یا بعد از تیر خواهد بود. چندی پیش رئیس سازمان سنجش اعلام کرده بود که احتمالا یکی از دو کنکور، پیش از تعطیلات نوروز برگزار شود؛ یعنی تا اسفند امسال، دانش‌آموزان باید درس‌های اختصاصی سال دوازدهم را تمام کرده و بر آن مسلط شده باشند و درس‌های اختصاصی دهم و یازدهم را نیز دوره کنند. که این امر عملا در مدارس دولتی غیرممکن است و تنها در مدارس غیرانتفاعی و در قالب ساعات آموزشی بیشتر امکان اجرا خواهد داشت.

وی در ادامه به نکته دیگری هم اشاره می کند و در رابطه با تاثیر مستقیم معدل امتحانات نهایی می گوید: این موضوع از نظر آمار و ریاضی مشکلات زیادی دارد و دیده‌بان شفافیت با همراهی نهادهای دیگر، این موضوع را در دستور کار قرار خواهند داد که بر اساس چه فرمولی می‌خواهند نمرات امتحانات نهایی سال‌های متعدد را با کنکور تراز کنند؟! اگر از این موضوع بگذریم، مسئله دیگر داوطلبان غیر دانش‌آموز است. ما بیش از ۵۰۰، ۶۰۰هزار داوطلب داریم که پشت کنکوری‌ هستند. اغلب آنها باید در امتحانات ترمیم معدل آموزش و پرورش شرکت کنند تا با کسب نمره ۲۰، نمره‌شان تأثیر منفی بر رتبه کنکورشان نگذارد. همه اینها در شرایطی است که نه‌ تنها هنوز مشخص نیست دو کنکور، در چه فاصله زمانی و به چه شکلی قرار است اجرا شود، بلکه حتی مشخص نیست این چندصدهزار داوطلب که مجبور به ترمیم نمره‌هایشان هستند، در چه تاریخی و به چه ترتیبی باید آزمون ترمیم معدل بدهند؛ آزمونی که گفته شده تا ۱۰ بار حق شرکت در آن را دارند.

سبطی در ادامه به طرح چند سال می پردازد: آیا آموزش و پرورش، امسال زیرساخت برگزاری آزمون برای چندصدهزار داوطلب را دارد؟ آن هم برای آزمونی که بر خلاف امتحانات قبلی، ۰.۲۵نمره در آن کم یا زیاد شود، تأثیر قابل‌ توجهی روی رتبه کنکور فرد می‌گذارد؟ و آیا آموزش و پرورش می‌تواند مانع از وقوع تقلب‌های گسترده در امتحان نهایی در این شرایط شود؛ آن هم با توجه به ابزارهای تقلب و تکنولوژی که در این زمینه ایجاد شده است؟

این سوالات بی پاسخ، ابهام در برگزاری کنکور 1402 به صورت عادلانه و استاندارد را بیش از پیش نمایان می کند.

سبطی می‌گوید: به اذعان کارشناسان و حتی مسئولان سابق این وزارتخانه، آموزش و پرورش ظرفیت برگزاری آزمون نهایی برای حدود ۲.۵ میلیون دانش‌آموز و همچنین تصحیح برگه‌های امتحانی در این وسعت را ندارد. طبق این مصوبه آموزش و پرورش در سال۱۴۰۳، باید از ۲.۵ میلیون دانش‌آموز فقط در خردادماه امتحانات نهایی بگیرد! ماجرای داوطلبان ترمیم نمرات هم به قوت خود باقی خواهد ماند. بهتر است اجرای این مصوبه تا زمانی که زیرساخت‌های آن آماده شود، به تأخیر بیفتد.

پکیج های آموزشی  
زیر 100 سنجش

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

مهلت ثبت نام مجدد جا ماندگان از نوبت دوم کنکور 1403 امروز و فردا

مهلت ثبت نام مجدد جا ماندگان از نوبت دوم کنکور 1403 امروز و فردا

امروز و فردا، مهلت ثبت نام مجدد جا ماندگان از نوبت دوم کنکور 1403

اخبار

زمان بندی برگزاری نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

زمان بندی برگزاری نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

زمان بندی برگزاری نوبت اول کنکور 1403 اعلام شد

اخبار

برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 اعلام شد

برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 اعلام شد

برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 اعلام شد

اخبار

فرصت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403

فرصت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403

فرصت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 برای روزهای 29 و 30 فروردین ماه تعیین شد.

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره از اول اردیبهشت آغاز می شود

ثبت نام ترمیم نمره از اول اردیبهشت آغاز می شود

ثبت نام ترمیم نمره از اول اردیبهشت آغاز می شود

اخبار

رونمایی نسل سوم تقلب یاب در کنکور 1403

نسل سوم تقلب یاب در کنکور 1403 رونمایی خواهد شد

رونمایی نسل سوم تقلب یاب در کنکور 1403