زیرصد سنجش

معرفی رشته پزشکی هسته ای

پزشکـــی هسته ای از ســری رشته های میـــــــان رشتــه ای محســـــوب مـــــی شود و  تلفیقی از رشته‌های تصویربرداری پزشکی، فیزیک پزشکی و پرتونگاری مولکولی است که از خواص هسته‌ای مواد (مثل رادیوایزوتوپ‌ها) برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند.
همانطور که از عنوان رشته مشخص است، پزشکی هسته ای فرآیند تشخیص و درمان بیماری با استفاده از دانش هسته ای را شامل می شود.
پزشکی هسته ای

برای موفقیت در این رشته، داشتن پایه ی علمی در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک بسیار حائز اهمیت است.

این در زیرگروه 2 کنکور تجربی قرار دارد و همانطور که پیش تر اشاره شد در این زیر گروه ضریب دروس زیست و شیمی 4 است.

در این رشته از خواص هسته‌ ای مواد مانند رادیو ایزوتوپ‌ ها به تشخیص و درمان بیماری ‌ها می پردازد.

تصویر برداری های دیگر مانند سی تی اسکن و MRI می توانند اطلاعات ساختاری و آناتومیکی بدن انسان را ارائه دهند، اما این شاخه ی تحصیلی در ایجاد تصاویرِ فرآیندها و عملکردهای متابولیکی اعضای گوناگون بدن به ایفای نقش می پردازد.

البته توجه داشته باشید که کارشناسان این شاخه، کاری متفاوت با پزشکان هسته‌ای که از تخصص‌های رشته پزشکی است، انجام می دهند و نباید این دو رشته با هم اشتباه گرفته شوند. تخصص هسته ای را فرد بعد از اتمام دوره پزشکی می‌تواند انتخاب کند و تخصص بگیرد، اما کارشناسان تکنولوژی پزشکی هسته ای تنها به عنوان تکنولوژیست هسته ‌ای در مراکز هسته ‌ای کشور زیر نظر پزشک متخصص مشغول به کار می شوند. این کارشناسان می توانند به عنوان مأمور حفاظت از پرتو نیز به فعالیت بپردازند.

هدف این رشته آموزش افرادی كه قادر باشند تحت نظر پزشكان و متخصصان در مراكز تشخيصي و درماني فعالیت کنند، هدف این رشته دانشگاهی بشمار می آید. فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی تکنولوژی پزشکی هسته ای باید بتوانند بيماران را در مورد چگونگي مصرف صحيح دارو هاي راديواكتيو تجويز شده و حفاظت در مقابل اشعه یون‌ساز، در مراكز آموزشي مرتبط کمک و راهنمایی کنند.

پس از پذیرش در این رشته دانشگاهی برای اخذ مدرک کارشناسی موظف هستید تا تقریباً ۱۳۰ واحد درسی را بگذرانید. این واحد های درسی شامل ۲۲ واحد دروس عمومی، ۸۸ واحد دروس پایه و تخصصی و ۲۰ واحد هم کارآموزی در عرصه می باشند.

هیچ درسی را حذف نکنید. تاکید می کنم در کنکور تجربی همه دروس از اهمیت یکسان برخوردارند. حداقل یک درس عمومی و یک درس تخصصی را با مشورت مشاور خود به عنوان درسی که باید 100 بزنید انتخاب کنید.

فراموش نکنید برای اینکه در بهترین رشته و بهترین دانشگاه پذیرفته شوید باید بهترین باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *