زیرصد سنجش

نمونه تدریس درس شیمی

در این صفحه می توانید نمونه تدریس درس شیمی را مشاهده فرمایید.

مشاهده تدریس درس شیمی کنکور استاد احمدرضا پیکانی

یکی از چالش های موسسات آموزشی تدریس شیمی کنکور به طور کامل و به شیوه ی موضوعی و ترکیبی است. به نحوی که هم تمام سرفصل های شیمی دوازدهم را پوشش دهد و از سوی دیگر به شیوه ای اصولی کلیه مباحث هر سه پایه مربوط به کنکور را به طور کامل آموزش دهد.

برای درک درست و آموزش و یادگیری کامل شیمی لازم است تا دانش آموزان بر مباحث پایه شیمی دهم و شیمی یازدهم به طور کامل تسلط داشته باشند.

بخش قابل توجهی از سوالات شیمی کنکور به صورت ترکیبی است. از سوی دیگر تست خیزترین مبحث این درس، استکیومتری یا همان مسائل شیمی است که در سه کتاب شیمی دبیرستان پخش شده است.

تدریس شیمی کنکور

شیمی دهم

کتاب شیمی دهم دارای 3 فصل است:

فصل اول: کیهان زادگاه هستی

در این فصل مفاهیم پایه مانند ذره، مول و …  و به نوعی پله نخستین استکیومتری آموزش داده می شود. تدریس شیمی دهم به صورت فصل به فصل و مطابق با سرفصل های کتاب درسی صورت گرفته است.

برای تسلط بر تبدیل واحدهای مسائل استکیومتری انواع مسائل شیمی براساس آموزش های این پایه بررسی و حل شده است. مبحث مهم دیگر در این فصل ساختار لوییس است که مقدماتی از آن گفته می شود.

و در نهایت مباحث جرم اتمی، ایزوتوپ ها، الکترون، پروتون و نوترون در فصل اول شیمی دهم تدریس می شود.

فصل دوم: ردپای گازها

این فصل از کتاب شیمی دهم بیشتر به بررسی خواص گازها می پردازد.

مباحث مهمی مثل سوختن، معادلات گازها، اکسایش و کاهش و مقدمات مبحث مهم فرمول نویسی، مبحث مهم تعادل و در نهایت فرآیند تولید آمونیاک که بسیار حائز اهمیت در این فصل گفته می شود.

توجه داشته باشید، با اینکه این فصل بیشتر نکات حفظی را در برمیگیرد، اما چون سرآغاز فرمول نویسی و مقدمات اسیدها و بازها در آن گفته می شود، فصل مهمی در درس شیمی به حساب می آید.

فصل سوم: آهنگ زندگی

این فصل به نوعی سخت ترین فصل کتاب شیمی دهم محسوب می شود. مباحث مهم این فصل عبارتند از ppm، درصد جرمی، مولاریته و انحلال پذیری که همگی به نوعی بیانگر غلظت هستند.

فصل 3 شیمی دهم با تمام فصل هایی که با مبحث استکیومتری مرتبط هستند ترکیب می شود. بنابراین یکی از مهم ترین و در عین حال سخت ترین فصل های درس شیمی محسوب می شود.

در پکیج شیمی دهم تدریس شیمی دهم خط به خط کتاب شیمی 1 را به صورت تشریحی و کاملا مفهومی آموزش داده و کلیه نکات مهم تستی و کنکوری را در بر می گیرد.

تدریس شیمی کنکور

شیمی یازدهم

فصل اول: قدر هدایای زمین را بدانیم

در این فصل بخشی از جدول تناوبی بررسی می شود، از هیدروکربن ها و نامگذاری آنها صحبت می شود و در مهم ترین قسمت فصل بخش مهمی از مبحث استکیومتری یعنی درصد خلوص و بازده بررسی و تدریس می شود.

فصل دوم: در پی غذای سالم

ماده و انرژی، دما و گرما و تفاوت های آن ها، بررسی واکنش های شیمیایی، بررسی و در نهایت محاسبه سرعت واکنش که جز مباحث مهم استکیومتری است موضوعات اصلی و مهم این فصل به حساب می آیند.

فصل سوم: پوشاک نیاز بی پایان

فصل سوم به بررسی ترکیبات آلی می پردازدو شیمی آلی در سه کتاب دهم، یازدهم و دوازدهم پخش شده است، اما بیشترین بحث و بررسی ترکیبات آلی (حدود 70 درصد) در کتاب شیمی یازدهم صورت می گیرد.

در پکیج شیمی یازدهم تدریس شیمی یازدهم خط به خط کتاب شیمی 2 را به صورت تشریحی و کاملا مفهومی آموزش داده و کلیه نکات مهم تستی و کنکوری را در بر می گیرد.

شیمی دوازدهم

فصل اول: مولکول ها در خدمت تندرستی

مبحث اصلی این فصل بررسی ساختار اتم است. مولکول های اسیدهای چرب، اسیدها و بازها، استرها و چربی ها در این فصل به طور کامل بررسی و تشریح می شوند. این بخش از کتاب شیمی یازدهم تقریبا حفظی بوده و در مسائل جایی ندارد.

فصل دوم: رفاه در سایه شیمی

مسائل استکیومتری و محاسبات شیمی 2 در فصل دوم قرار دارند. انرژی پتانسیل و جنبشی و راه های آزاد کردن آنها، تغییر در اندازه گیری جرم و حجم ملکول ها و رفتار مواد بر روی جانواران از جمله مهمترین عناوین این فصل هستند.

فصل سوم: شیمی جلوه ای از هنر، زیبایی و ماندگاری

معرفی انواع جامدات و رنگدانه ها و واکنش پذیری آنها با رفتار مولکولی و همچنین انواع واکنش های آلی و معدنی و رفتار تناوبی مولکول ها در این فصل انجام شده است.

فصل چهارم: شیمی راهی به سوی آینده روشن تر

در فصل پایانی کتاب دوازدهم اجزا ساختار دگر شکل ها و همچنین رفتار مواد در مقیاس نانو و ماکرو و بازده درصدی و اثر مواد روی اندام های بدن مورد بررسی قرار می گیرند.

از آنجایی که دانش آموز پایه دوازدهم، داوطلب کنکور هم هست، و شیمی یک درس موضوعی و ترکیبی به حساب می آید، رویکرد موسسه زیر 100 سنجش در تهیه پکیج شیمی کنکور بر مبنای تدریس شیمی کنکور به صورت جامع و مبحثی قرار گرفته و بهترین پکیج آموزشی شیمی کنکور را ارئه نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *