زیرصد سنجش

مهندسی هوانوردی و مراقبت پرواز

مهندسی هوانوردی و مراقبت پرواز جز رشته های جذاب و پر طرفدار گروه ریاضی و مهندسی است که برای پذیرش، علاوه بر قبولی در کنکور سراسری، شرایط خاص و نسبتا سختی دارد.

این رشته به علوم پرواز و هواپیما می پردازد. طراحی، ساخت و نگه داری ماشین آلات هوایی مانند هواپیما، موشک، هلیکوپتر و … از جمله فعالیت های فارغ التحصیل مهندسی هوانوردی و مراقبت پرواز به حساب می آید.

از اهداف این رشته، علاوه بر تربیت مهندسین هوانوردی برای ساخت ابزارآلات، به پرورش نیروی انسانی همچون خلبان، کارشناس مراقبت پرواز و… نیز می توان اشاره کرد.

رشته‌ هوانوردي‌ داراي‌ سه‌ شاخه‌ خلباني‌، مراقبت‌ پرواز و ناوبري‌ هوايي‌ است‌ که‌ در اين‌ ميان‌ دو شاخه‌ خلباني‌ و مراقبت‌ پرواز از بين‌ داوطلبان‌ گروه‌هاي‌ آزمايشي‌ رياضي‌ و فني‌ و علوم‌ تجربي‌ دانشجو مي‌پذيرند.

گرایش خلبانی

تنها شاخه‌ خلباني‌ که‌ از طريق‌ آزمون‌ سراسري‌ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالي‌ دانشجو مي‌پذيرد، شاخه‌ خلباني‌ نظامي‌ است‌ که‌ دانشجويان‌ آن‌ در دانشگاه‌ علوم و فنون هوايي شهيد ستاري‌ آموزش‌ مي‌بينند. هدف‌ از پذيرش‌ دانشجوي‌ هوانوردي‌ (خلباني‌) در دانشگاه‌ هوايي‌ شهيد ستاري‌، تربيت‌ خلبان‌هاي‌ مورد نياز نيروي‌ هوايي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ است.

نيروي‌ هوايي‌ تعيين‌ مي‌کند که‌ دانشجويان‌ خلباني‌ در کدام‌ رشته‌ تخصصي‌ (خلبان‌ جنگي‌ ، آموزشي‌ يا مسافربري‌) آموزش‌ ببينند.

گرایش مراقبت پرواز

در این رشته به پرورش کارشناسان برج مراقبت پرداخته می شود که مسئولیت پشتیبانی، هدایت از راه دور و مشخص کردن مسیر هوایی برای خلبان ها با کمک رادارها و رادیوها را بر عهده دارند.

گرایش ناوبری هوایی

مسلما ایجاد امنیت یکی از اصلی ترین اهداف هر پرواز به شمار می رود. چرا که علاوه بر حفظ ایمنی سرنشینان، از خسارت و آسیب های احتمالی جلوگیری می کند. برای همین گرایش ناوبری هوایی در مهندسی هوانوردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و و متخصصین این رشته را به عنوان خلبان دوم نیز می شناسند.

توانایی های مورد نیاز مهندسی هوانوردی و مراقبت پرواز:

با توجه به تفاوت های موجود در گرایش های مهندسی هوانوردی و مراقبت پرواز، برای موفقیت در هر گرایش به توانایی های خاص همان گرایش می پردازیم.

توانایی های لازم برای گرایش خلبانی:

خلبانی یکی از قله های آرزوی اکثر پسرها در کودکی است. اما برای ورود و موفقیت در این رشته توانمندی های زیر الزامی می باشد.

  • دانش ریاضی و فیزیک قوی.
  • شرایط جسمی مناسب از جمله سلامت کامل جسمی و روانی، حداقل قد 165 سانتیمتر و وزن متناسب، سلامت چشم و گوش و حلق و بینی و قلب و مغز و دندان و … که در مرحله گزینش از سوی مراکز ذیصلاح پزشکی بررسی و تایید می شود.
  • روحیه شجاع و جسور.
  • قدرت تصمیم گیری در شرایط بحرانی ( EQ بالا).

توانایی های لازم برای گرایش مراقبت پرواز و ناوبری هوایی:

  • توانایی حل مسئله و تصمیم گیری سریع و به موقع.
  • توانایی دریاقت و پردازش سریع و درست اطلاعات مختلف.
  • تسلط به زبان انگلیسی.
  • مهارت های کلامی و برقراری ارتباط با دیگران.
  • دقت و تمرکز بالا.
  • سلامت جسمی و روانی.

مهندسین رشته هوانوردی و مراقبت از پرواز که علاوه بر مسئولیت سنگینی که بر عهده دارند، از شرایط دشوار کاری نیز برخوردار هستند، از مزایایی همچون حقوق زیاد،موقعیت اجتماعی خوب، فرصت شغلی متنوع و … نیز بهره مند می باشند که تا حدودی آینده شغلی آن ها را تضمین می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *