زیرصد سنجش

مهندسی صنایع غذایی

مهندسی صنایع غذایی از رشته های زیرگروه 2 کنکور ریاضی و فیزیک و از زیرشاخه های مهندسی شیمی می باشد.

هدف از ایجاد این رشته تولید محصولات سالم و با کیفیت است. دانشجویان این در طی دوران تحصیل خود با عملیاتی مانند روش های نگه داری، فرآوری و بسته بندی محصول آشنا می شوند.

در واقع این تخصص با سلامت افراد جامعه در ارتباط است و فارغ التحصیلان این رشته، معمولا به عنوان مسئول فنی در کارخانه های تولید مواد غذایی مشغول به کار می شوند و یا می توانند در صورت داشتن سرمایه کافی نسبت به راه اندازی کارخانه های مواد غذایی اقدام کنند.

این رشته در مقایسه با سایر رشته های فنی، کاری بسیار تمیز است و معمولا در محیط های بی سر و صدا می باشد. معمولا در کارخانه ها برای کارشناسان صنایع غذایی اتاقی جداگانه درنظر می گیرند تا با دقت بالا به انجام آزمایشات خود بپردازند.

اساس رشته مهندسی صنایع غذایی بر پایه ی علم شیمی است، اما تسلط بر برخی مباحث فیزیک و توانایی بالا در محاسبات ریاضی برای موفقیت در این رشته حائز اهمیت می باشد.

از دیگر توانایی های لازم برای این رشته می توان به صبور بودن، علاقه به کار تیمی، داشتن تمرکز و دقت بالا، توانایی کار در کارخانه هایی که خارج از شهرها هستند، اشاره کرد.

دروس‌ پایه مهندسی صنایع غذایی:

ریاضیات‌ عمومی، شیمی‌ عمومی‌، فیزیک‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، ترمودینامیک‌، موازنه‌ انرژی‌ و مواد، ریاضیات‌ مهندسی‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، برنامه‌نویسی‌ و شناخت‌ کامپیوتر، شیمی‌ آلی‌، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌، مکانیک‌ سیالات‌، انتقال‌ حرارت‌، شیمی‌ تجزیه‌، شیمی‌ فیزیک‌، انتقال‌ جرم‌، عملیات‌ واحد، کنترل‌ فرآیندها، طرح‌ و اقتصاد مهندسی‌، کاربرد ریاضیات‌ در مهندسی‌ شیمی‌، کارگاه‌، پروژه‌ یا طراحی‌ پروژه‌.

دروس تخصصی مهندسی صنایع غذایی:

میکروبیولوژی عمومی، شیمی مواد غذایی، میکروبیولوژی مواد غذایی، صنایع غذایی، بیوشیمی مواد غذایی، تغذیه و بهداشت.

اغلب رشته ی مهندسی صنایع غذایی با رشته ی علوم و صنایع غذایی اشتباه گرفته می شود. در صورتی که اولی از مجموعه مهندسی و زیر گروه کنکور ریاضی است ولی دومی از مجموعه ی کشاورزی و زیر گروه کنکور تجربی می باشد.

 

در اینجا بخوانید معرفی رشته علوم و صنایع غذایی (گرایش کشاورزی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *