زیرصد سنجش

معرفی رشته ژنتیـــک گیــــــاهی

معرفی رشته ژنتیک گیاهی

رشته ژنتیک گیاهی که نام کامل آن مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی می باشد، از رشته های زیر گروه 5 رشته ی علوم تجربی است. جز رشته های به نسبت جدید دانشگاهی به حساب می آید.
رشته ی ژنتیک گیاهی یکی از شاخه‌های مجموعه مهندسی کشاورزی است که بر پایه ی “به‌کارگیری اصول علوم زراعی و ژنتیک در تولید محصولات غذایی” استوار است. تمرکز این رشته بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و بهره‌برداری مطلوب از نهاده‌های کشاورزی است.

فارغ التحصیلان این رشته به عنوان کارشناس، در عرصه‌های تولید زراعی و محیط‌های تولید محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای، فعالیت می‌کنند.
به طور کلی هدف از تربیت متخصصان در این رشته ، رسیدن به خود کفایی در مواد غذایی است که این کار با استفاده از تجربه و بررسی های ویژه بر روی محصولات زراعی انجام می گیرد.
اغلب واحدهای درسی این رشته در دانشگاه، حفظ کردنی و تعدادی هم محاسباتی و شامل مجموعه دروس مرتبط با زیست شناسی گیاهی می باشد.
رشته ژنتیک گیاهی، به معرفی اصول دستورزی ژنتیکی گیاهان می‌پردازد و در این راه، ابزارهای مختلفی را به کار می‌گیرد.

این رشته هدف‌های گوناگونی را دنبال می‌کند، اما هدف اصلی آموزش افراد در این رشته، به خودکفایی رسیدن در تولید مواد غذایی می‌باشد. اجرایی‌شدن این هدف با استفاده از تجربه و بررسی محصولات زراعی صورت می‌گیرد. دانشجویان رشته ژنتیک گیاهی می‌آموزند که چگونه از اصول ویژه‌ای در علم زراعت و ژنتیک استفاده کنند بدون آن که آسیب و ضرری به محیط‌زیست و موارد مشابه آن وارد شود.

دوره تحصیل رشته ژنتیک گیاهی به شکلی طراحی شده است که اکثر دروس به‌صورت عملی و حرفه‌ای انجام می‌شوند. دانشجویان این رشته در سال آخر دورهٔ تحصیلی خود، درس‌های مهارت‌آموزی یک و دو که هرکدام از آن‌ها چهار واحد علمی هستند را پشت سر می‌گذرانند.

این رشته به تفکری خلاق احتیاج دارد تا بتواند روش‌های جدید و امروزی را جایگزین روش‌های سنتی و قدیمی کند. قدرت تجزیه، تحلیل و تفکر نیز برای ورود به این رشته لازم است.

دروس رشته ژنتیک گیاهی:
دوره تحصیل رشته مهندسی تولید گیاهی ۴ سال است که معادل ۸ ترم تحصیلی می‌باشد و دانشجویان باید ۱۳۸ واحد درسی را بگذرانند. واحدهای درسی دوره کارشناسی این رشته عبارت‌اند از:
• دروس عمومی: ۲۲ واحد
• دروس پایه: ۲۶ واحد
• دروس اصلی: ۶۲ واحد
• دروس تخصصی هر موضوع: ۱۸ واحد
• دروس اختیاری: ۱۰ واحد

دروس پایه رشته ژنتیک گیاهی:
ریاضی عمومی، شیمی عمومی، آمار و احتمالات، اکولوژی، آناتومی و فیزیولوژی گیاهی، بیوشیمی عمومی، ژنتیک، بیوفیزیک محیطی، مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی.

دروس اختصاصی رشته ژنتیک گیاهی:

مبانی تولید گیاهان زراعی، مبانی تولید گیاهان باغی، شناخت و مدیریت خاک در تولید گیاهی، مبانی و مدیریت علف‌های هرز، طرح آزمایشی در علوم کشاورزی – ماشین‌های کشاورزی، مدیریت آب در کشاورزی، مدیریت آفات گیاهان زراعی، مدیریت بیماری‌های گیاهان زراعی، هوا و اقلیم‌شناسی کشاورزی، بیولوژی و تکنولوژی بذر، تولید غلات، تولید و بهره‌برداری گیاهان دارویی، مبانی تغذیه گیاهی، فیزیولوژی گیاهان زراعی، مبانی به نژادی گیاهی، تولید محصولات ارگانیک، کشاورزی پایدار، تولید گیاهان علوفه‌ای و … .

دانش آموزان برای قبولی در این رشته باید به بسیاری از دروس دبیرستان مسلط باشند. همانطور که در ابتدا گفته شد، رشته ژنتیک گیاهی در زیرگروه ۵ گروه آزمایشی علوم‌تجربی قرار گرفته و ضرایب دروس اختصاصی در کنکور سراسری برای این رشته عبارت‌اند از:
• ریاضی: ضریب ۳
• زیست‌شناسی: ضریب ۲
• فیزیک: ضریب ۲
• شیمی: ضریب ۲
• زمین‌شناسی: ضریب ۱

 

برای آشنایی با سایر رشته های گروه علوم تجربی اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *